3019 keer bekeken

Bosch in Den Bosch

• zaterdag 02 januari 2016 @ 23:25
    reactie op (#4) antonius_
    Het Louvre leent het ‘Narrenschip’uit.

Ja, Bosch komt sluipsgewijs de aandacht vragen in de Vlaamse pers. Onze voorkeur gaat natuurlijk naar een zaterdag, omdat we maandagmorgen weer vroeg uit de veren moeten voor het werk. Of het moet dan zondagmorgen of vroeg in de namiddag gebeuren. Ik vroeg me af, ga je niet beter tijdens de week naar zo een tentoonstelling? Maar dat is nog moeilijker te regelen veronderstel ik.

Ik las het volgende:

Duiveltjes, dronkaards, naaktlopers en andere kleurrijke figuren bevolken de schilderijen van Jheronimus Bosch. Omdat het in 2016 vijf eeuwen geleden is dat de meester in ’s Hertogenbosch overleed, wordt in die stad een grote tentoonstelling aan zijn werk gewijd. Het belooft een van de belangrijkste culturele evenementen van het jaar te worden, en bovendien een kans die je maar eens in je leven krijgt om deze buitengewone kunstenaar in al zijn facetten te leren kennen.

Bosch was een cruciale figuur in de overgang van de middeleeuwen naar de renaissance. Zijn kunst was moralistisch en streefde ernaar zijn tijdgenoten het goede pad te wijzen. Maar zijn grappige en inventieve uitbeelding van de menselijk ondeugden sprak zo sterk tot de verbeelding van het publiek, dat de kunstenaar vooral daarom wordt onthouden. Zijn vreemde visioenen waren bovendien een bron van inspiratie voor zijn collega’s, wat goed te merken valt in het werk van Bruegel.

Het oeuvre van Bosch is geschilderd op houten panelen en daardoor na al die eeuwen bijzonder kwetsbaar. Daarom zal zijn bekendste triptiek, de Tuin der lusten met zijn sterke erotische inslag, op de tentoonstelling ontbreken. Niettemin keren er twintig schilderijen en negentien tekeningen van Bosch naar zijn geboortestad terug, waaronder topstukken zoals het Narrenschip uit het Louvre en deHooiwagen uit het Prado. Negen van deze werken werden voor de gelegenheid gerestaureerd. Voorts zullen er om en bij de zeventig schilderijen en kunstvoorwerpen van Bosch’ tijdgenoten present zijn, waardoor de bezoeker een beeld krijgt van de bewogen periode waarin oude zekerheden plaats maakten voor nieuwe vormen en ideeën.

Het Museum voor Schone Kunsten van Gent leent zijn erg mooieHeilige Hiëronymus uit, maar niet de veel beter bekendeKruisdraging. Tijdens het onderzoek dat aan de tentoonstelling voorafging, werd de Kruisdraging immers niet als een authentiek werk van Bosch erkend. Over deze netelige kwestie zal in het Gentse museum een panelgesprek worden gehouden.

‘Jheronimus Bosch’ in het Noordbrabants Museum, ’s Hertogenbosch, van 13 februari tot 8 mei.

• woensdag 09 december 2015 @ 21:07
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Goed Abt, een tijdig signaal !

Wij gaan de tentoonstelling zeker zien.

Het zal -  gezien Marjoke's en Johan's voorkeur - geen hoofdmenu van de Bouwersdag kunnen worden.

De tentoonstelling met de Bouwers te zien, lijkt me niettemin leuk.

De aprilmaand ligt al moeilijk; voor 16, 23 en 30 zou het aanreizen op zaterdag en het bezoek op zondag een goede, maar ook werkbare optie zijn ( de zaterdagochtenden zijn tot 13:00 "belegd").

Wanneer de zon meedoet is een uitstapje met een groep een stuk leuker, dus ik sta niet te springen om maart.

Hoe staan de gedachten in Vlaanderen ?

Met groeten,

onderschrift.jpg

• maandag 07 december 2015 @ 10:21
    reactie op (#2) Marjoke

Gezondheid gaat boven alles en heel goed dat je deze route hebt gekozen. We zien wel hoe dingen lopen in het voorjaar. Onze overige vrienden vraag ik bij deze: hoe zien jullie een bezoek aan Bosch voor jullie? Opties:

- aanreizen op een zaterdagochtend en met de laatste timeslot van 17 uur naar binnen? Vervolgens diner (en evt. overnachting) en weer naar huis?

- voorovernachten op een zaterdag en zondagochtend 9.00 uur als eerste naar binnen?

Graag meningen.

• zondag 06 december 2015 @ 23:31

Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien, vloeken in de kerk of advocaat van de duivel spelen: maar ik ben helemaal niet zo weg van Jeroen Bosch.  Wat platen in boek vind ik wel mooi maar daar had ik het wel mee op. Ik ben meer van de gebouwen. En ik weet zeker dat dat voor Johan nog veel meer geld. 

Dus terwijl jullie laven aan deze cultuur, zullen Johan en  ik onszelf bezig houden met andere Brabantse cultuur. Dat zien we tegen die tijd nog wel wat dat zou zijn. 

Daarbij maak ik alvast een opmerking. Ik ben gestart met een traject waarbij ik hoop dat ik een maag verkleining ik ga krijgen. Dat duurt ongeveer een half jaar. Daarna hoop ik mijn conditie weer op te kunnen gaan bouwen.  Hierdoor wordt het wel een heel onzeker half jaar zeg maar een jaar. Ik kan daarom ook niet zover vooruit kijken, het habngt er ook vanaf of ik het krijg en hoe lang het trajct duurt.  En daarna uiteraard hoe snel afvallen gehad en daarmee mijn mogelijkheden om conditie op te bouwen. Dus helaas wederom van mijn kant uit onzekerheid. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 06 december 2015 @ 18:34

De online voorverkoop is begonnen en men werkt met 'timeslots'. Je kunt dus alleen op een x-moment de tentoonstelling in, maar mag dan wel zo lang blijven als men wil. Men rekent op 1.15 uur voor een bezoek. Dat is gezien mijn recente ervaring in Rotterdam wel reëel. Je bent wel een keer 'klaar met kijken'. Openingstijden zijn 9.00-19.00 uur.

Bij de keuze voor een timeslot is mijn eerste gedachte: doordeweekse dag om 17 uur. Dan zijn alle pensionado's weer naar huis...tenminste dat hoop ik. Echter, ik denk dat we bij een gezamenlijk bezoek moeten uitgaan van een weekend en dan zou ik zeggen: laten we dat ZSM regelen! Het moet gebeuren tussen 13/2 en 8/5.