878 keer bekeken

De IJsselkogge gelicht

• woensdag 17 februari 2016 @ 18:32

Hij is vertrokken naar Lelystad. Hopelijk tot ziens over een paar jaar.

• zaterdag 13 februari 2016 @ 16:52

Net thuis van een bezoekje aan Kampen. Altijd leuk die hanzestadjes in de buurt. Hierbij de kogge:

• vrijdag 12 februari 2016 @ 15:16
    reactie op (#4) Marjoke

Ik bezocht een paar jaar geleden de locatie in Lelystad. Er werden toen een aantal romeinse schepen uit De Meern 'bewaterd' en onderzocht. Als souvenir mocht ik een romeinse spijker meenemen. Mijn dochters zijn nog steeds erg onder de indruk van dat roestige ding. Inmiddels is één van de schepen te zien in:

http://www.castellumhogewoerd.nl/agenda/activiteiten/museum/

Volgens mij moeten we nog een paar maanden wachten voor een bezoek, want het museale deel wordt nog uitgebreid.

• vrijdag 12 februari 2016 @ 12:46
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

En anders blijft die gewoon, gezellig in Lelystad, toch?

Ik ben heel lang geleden met mijn ouders in Ketelhaven geweest. Daar was vroeger het Scheepsarchelogisch museum. Daar vond toen de restauratie plaats. Ik herinner me nog dat daar een schip stond, dat contant werd nat gehouden om verder te conserveren. Was leuk om te zien. Tegenwoordig wordt dit in Lelystad gedaan.

Klik hier om naar de website te gaan
  • donderdag 11 februari 2016 @ 14:50
    reactie op (#2) Marjoke

Het gaat natuurlijk om de benodigde investering in een gebouw. Aangezien de vondst al in 2012 is gedaan, is men al een tijdje bezig om het business model rond te krijgen. De laatste versie was de combinatie van een parkeergarage-tentoonstellingshal aan de rand van de binnenstad. Dat idee is echter afgeschoten, omdat het te duur zou zijn. Wat de huidige status is, weet ik niet. Het lijkt er wel op, dat het enthousiasme alleen maar is toegenomen. Daar tegenover staat het anticultuur-denken dat momenteel nogal door het land waart, met name bij lokale stadspartijen en hun aanhang.

• donderdag 11 februari 2016 @ 13:15

Wat speelt er dan in de politiek? Wie wil het nog meer hebben?

Klik hier om naar de website te gaan
  • woensdag 10 februari 2016 @ 17:28

Vandaag werd de middeleeuwse IJsselkogge bij Kampen gelicht. Het weer was onverwacht gunstig, of eigenlijk te gunstig want de onderzoekers hadden liever regen gehad. Dat zou beter zijn geweest voor de conservering van het hout. Voor een filmpje:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=237601&cat=1

De scheepsromp is nagenoeg intact, in tegenstelling tot wrakken die in het IJsselmeer of de Flevopolders zijn gevonden. Die zijn ooit tijdens stormen verwoest; dit schip is waarschijnlijk bewust afgezonken. Er zijn daarom weinig gebruiksvoorwerpen of persoonlijke bezittingen gevonden. Wel bijzonder: een stenen oven...op een houten schip. Het schip wordt de komende 3-5 jaar geconserveerd in een scheepsrestauratielab in Lelystad. Het ligt in de bedoeling dat het schip daarna wordt tentoongesteld in Kampen. Hopelijk ligt de kleingeestige politiek niet teveel dwars. Kampen heeft deze vondst echt 'verdiend', want al jaren bestaat de zgn Kamper Kogge. Een replica van een middeleeuws schip dat door liefhebbers is gebouwd en wordt bevaren. Vorig jaar lag het nog aan de kade in Zutphen.

Hierbij een foto van een kogge uit het scheepvaartmuseum van Bremerhaven: