639 keer bekeken

Dynamiek van de laatmiddeleeuwse Nederlanden

• maandag 06 juni 2016 @ 19:56
    reactie op (#3) Calamandja

Ik woon nu 40 jaar in het midden-oosten van Nederland (eerst Overijssel daarna Gelderland). Ben de laatste jaren gaan zien, en me ook bewust gaan worden dat anders dan Brabant, Gelderland een adelstand had met bezittingen aan landgoederen en buitenverbijven ( Kasteel Doorwerth, kasteel Biljoen, kasteel Rosendael en andere.

Diana Spoelhout doet haar onderzoek naar de kastelenbouw in Oversticht, (Overijssel - Drenthe) en ook daar zie je een adelstand met bezittingen: Diepenheim, een stamslot. Dit zal zo aan te vullen zijn met kasteel Rechteren, Ruurlo en andere . Voor Utrecht en de Hollanden zal waarschijnlijk hetzelfde gelden. 

Ken je eigen land !

onderschrift.jpg

• zondag 05 juni 2016 @ 20:55
    reactie op (#1) antonius_

Dank voor deze samenvatting.

Is er iets dat je getroffen heeft, zo iets in zin van dat wist ik niet? Iets dat is blijven 'plakken'?

Bij voordrachten ben ik soms tevreden met 1 zin die blijft 'plakken', een blikopener, een nieuw inzicht dat op zijn beurt dan de basis is van verder en dieper studiewerk, of interesseverbreding, of analyse. 

• zaterdag 04 juni 2016 @ 19:03
    reactie op (#1) antonius_

Dank voor je verslag Toine en natuurlijk super dat je er weer bij was. Ik vond het ook weer een geweldige ervaring, zowel qua inhoud als enthousiasme. De bedankjes waren niet van de lucht en natuurlijk doet dat mijn ego goed, maar belangrijker: de middeleeuwen leven en brengen mensen op de been. Zoals Twan kon waarnemen, heb ik me dit jaar iets meer als gastheer moeten manifesteren. Dat was niet mijn intentie, maar toen één van de beoogde dagvoorzitters afhaakte, bleek dit de meest efficiente keuze en de samenwerking met Jeroen Benders verliep ook uitstekend.

Vandaag bezocht ik het Hof van Heeckeren, het nieuwe Zutphens Museum in aanbouw. Ook daar kwam ik nog wat deelnemers tegen, die hun bedankje op me afvuurden. Het museum wordt G.E.W.E.L.D.I.G. maar we moeten nog wel een jaartje wachten tot het open gaat. Ik kan me nu al verheugen op het effect dat dit nieuwe gebouw gaat hebben voor de stad en voor geschiedenisliefhebbers. Ik weet zeker dat we volgend jaar in Zutphen de maatschappelijke en politieke polarisatie weer kunnen afschudden en trots kunnen zijn op onze stad. We hebben gisteren al een voorschot mogen ervaren.

Gewijzigd op 2016-06-04 21:35:59
  • zaterdag 04 juni 2016 @ 17:35

Dat was de titel van het Middeleeuwensymposium dat organisatie en de gemeente Zutphen ons

op vrijdag 3 juni 2016 presenteerden in de (Heilige) Walburgiskerk.

Een stevig programma, ingevuld door optimistische, energieke promovendi aan universiteiten van Nederland.

Het welkom vanwege de gemeente Zutphen was voor wethouder René Sueters: "het erfgoed en de kennisdaaromtrent zetten wij in bij de planvorming van Zutphen". Zutphen kan trots zijn op zo''n bestuur.

3 thema's en 6 sprekers:

Stad en Land:

Diana Spoelhout (RUG): "Machtsspel in het goor; kastelen in zuidwest-twente tussen 1050 en 1450". Dit wordt een interessant proefschrift. Vorig jaar vertelde ze over haar 1e benadering: matterscope. Nu over "powerscope". Ze geeft een nieuwe impuls aan de kastellografie in Nederland. Goor (scharnierpunt van macht) en Diepenheim (een stamslot vanuit goederenbezit) werden fris en kundig gepresenteerd.

Janna Coomans (UVA): "De schoonheid van Deventer. Gezondheid en stadreiniging in een middeleeuwse stad". Gent, Leiden en Deventer zijn de steden van haar onderzoek. "Verwaren", is bewaren, waken over. Ze vertelde uitvoerig over de schoonmakers van de Brink, maar dat bij het schoonmaken van de stadssingel het verhaal anders - technischer - werd: Publieke Werken was geboren. In Gent moesten de schoonmakers de grote pleinen vrij houden van varkens en prostitues.

De Hanze:

Jerem van Duijl (UL): "Gevangen in het handelsnetwerk van de Hanze. De Oostzeehandel van de IJsselsteden". Jerem werkte mee aan de digitaliswering van de Sont Toll Registers Online STRO.  De Kampense schippers waren grote partijen in die handel.

Jeroen Benders (RUG): "De familie Op de Korenmarkt, een koopmansgeslacht tussen Zutphen en Dantzig". Jeroen volgt de familie en de vele verhuizingen van de handelsfamilie: "vertrouwd, discreet en familie", daar gaat de informatie om bij de hanzefamilies.

Religie dichtbij en op reis.

Cora Zwart (RUG) "Religie als bindend element in de laatmiddeleeuwse stad. Dirck Borre van Amerongen en zijn Utrechtse netwerk". De familie kende de Prekenbundel, het Getijdenboek en de Altaarstichting als uitingsvormen van hun gelovige-zijn.

Marianne Ritsema van Eck (UVA)L Middeleeuws toerisme. Het geïllustreerde pergrimsverslag van broeder Paul Walther van Guglingen. Een boeiend onderwerp en overtuigend gepresenteerd. Prachtig hoe ze de "crocodillo" getekend presenteerde en het plan van de stad Kaïro toelichtte.

Om 17:05 rolde de ovatie van achter de zaal naar voren tegen de wand van de presentatoren; de zaal deed wat terug aan Hans Busio en Jeroen Benders. Het publiek was vermaakt en verwend !

Hoog niveau, boeiend en een enthousiaste omgeving.

onderschrift.jpg