1509 keer bekeken

Voor God en Geld in Gent

  • dinsdag 13 december 2016 @ 08:45
    #10
    reactie op (#9) Calamandja

    Mooie foto's voorman , had geen tijd om te kunnen gaan .

    Nog altijd bezig met mijn dojon ! Maar we naderen het einde !!!!!!!  ;-)

  • donderdag 10 november 2016 @ 11:51
    #9
    reactie op (#8) bernard-de-clairvaux

    Een paar weken geleden heb ik deze tentoonstelling bezocht, en ik moet zeggen dat ik het toch wel interessant vond en er mooie werken zijn te bewonderen. Je krijgt via een parcours rond 10 thema's een mooie geschiedkundige en economische evolutie uitgelegd van het mercantiele Vlaanderen en de massakunstproductie dat dit teweegbracht vanwege een nieuwe vierde orde, de burgerij, die zich tussen de drie bestaande middeleeuwse orden wilde postioneren. Je weet natuurlijk dat het idee van de expo is dat de middenstand wordt aanzien als de basis van de grootsheid, niet alleen in de middeleeuwen maar ook nu nog anno 2016, en dat men ze dus alle vrijheid dient te geven voor de economische ontwikkeling van onze gewesten. Dat neem je er eigenlijk mooi bij als je door de mooie werken wordt onrtroerd. Ik zal in de blog misschien wat foto's plaatsen.

    Voorlopig dit om jullie een idee te geven (soms onscherp, want je hebt de weerkaatsting van spots allerhande of glas), eigen foto's...

     

  • zaterdag 16 juli 2016 @ 21:31
    #8
    reactie op (#7) Calamandja

    Het is eigenlijk te mooi uitgegeven, hoewel dat natuurlijk wat gek klinkt. Het gaat over de economische ontwikkeling van Vlaanderen gedurende de middeleeuwen, maar staat ook bomvol schitterende fotografie van kunstwerken en monumenten. Deze houden echter geen verband met de tekst en zijn vooral toegevoegd voor 'de mooi'. Voor extra bling-bling hebben de bladzijde een gouden randje, waardoor het letterlijk een gouden boek wordt. Heel bijzonder allemaal.

  • zaterdag 16 juli 2016 @ 19:11
    #7
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

    Amaai, een boek van 125 euro zomaar cadeau (aan een hollander...)

  • zaterdag 16 juli 2016 @ 10:07
    #6
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

    Grappig wending van het lot. Vandaag ontving ik een recensie-exemplaar van dit boek:

    Met een voorwoord van de katoenpoetser, zie:

    http://www.lannoo.be/gouden-tijden

  • woensdag 29 juni 2016 @ 11:25
    #5
    reactie op (#4) Calamandja

    Goed te weten en ik voelde het al een beetje aankomen: directeur Poetskatoen wil de Middeleeuwen overdoen. Voor dit soort zelfbevlekking rijd ik niet naar Gent ;-).

  • woensdag 29 juni 2016 @ 09:42
    #4
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

    Ik las de volgende kritische recensie op de website van de Vlaamse cultuurzender Klara:

    Huts' historische bochtenwerk

    Katoen Natie-opperhoofd Fernand Huts stond in alle media breeduit te blinken naast werken uit zijn collectie oude kunst. In het Gentse Caermersklooster opende op 17 juni ‘Voor God & Geld. Gouden Tijd van de Zuidelijke Nederlanden.’ Een tentoonstelling die bijna integraal is samengesteld uit werken van The Phoebus Foundation, de kunstverzameling van Huts. Heleen Debruyne ging kijken en zag hoe de kunst wordt ingezet om Huts’ gedachtengoed te illustreren.

    Jan Cornelisz. Vermeyen, Portret van Jodocus Aemszoon van der Burch, 1541 Olieverf op paneel, 94 x 77 cm
    = Jan Cornelisz. Vermeyen, = 
    - Portret van Jodocus Aemszoon van der Burch, 1541 -

    Huts heeft inderdaad een indrukwekkende collectie bij elkaar gekocht, die hij presenteert in een somptueuze expo: het goud druipt letterlijk van de muren, videoprojecties flitsen me tegemoet. Kosten noch moeite zijn gespaard om de werken zo flatterend mogelijk te etaleren. Ik dwaal door zalen vol polychrome heiligenbeelden van zeldzaam hoge kwaliteit, ik bots op een afdruk van de Neushoorn van Dürer, werken van Gerard David en Jan Gossaert, Pieter II Breughel, een volgeling van Bosch, een wonderlijk goed bewaard hoofd van een reus van Pieter Coecke van Aelst. Absolute hoogtepunt is de laatste zaal vol prachtige portretten – waaronder het weergaloze posterbeeld, een portret van 16de-eeuwse advocaat en ondernemer Jodocus Aemszoon van der Burch, wiens zelfbewuste trots je door de eeuwen verf heen kan voelen. Op 14 april van dit jaar werd dat werk in Christie’s nog afgeklopt voor een vette 2,741,000 dollar.

    Maar het valt me moeilijk me te concentreren op al die kunsthistorische pracht: de zaalteksten leiden me te zeer af. In elf thema’s wil curator Katharina Van Cauteren het verhaal van de Vlaamse economische en daaruit voortvloeiende artistieke glorie in de middeleeuwen vertellen – maar wie de teksten leest, krijgt het vermoeden dat het vooral ondernemer Huts is die haar de woorden heeft ingeblazen. En Huts wil een punt maken: het kapitalisme is in Vlaanderen uitgevonden, in de middeleeuwen. Dankzij de nieuwe, zelfbewuste klasse van ondernemers regende het innovaties, die onvermijdelijk resulteerden in welvaart. De middeleeuwse ondernemer was de ontvoogde voorloper van de kritische mens van vandaag, is zijn teneur. Ik citeer een zaaltekst, om een idee te geven:

    “De ondernemende mens. De ontvoogde middeleeuwer. U en wij.

    In de middeleeuwen ziet de ondernemende mens het levenslicht in Brugge, Gent en Antwerpen, (..). Deze ondernemende mens is een nieuwe mens. Hij is kritisch, zelfstandig en nuchter. Hij laat zich niet langer de les spellen door geestelijken of edelen. De nieuwe mens innoveert, ontdekt en verkent. En zo verovert hij de wereld. (..) Zonder het te beseffen effenden de middeleeuwse Vlamingen en Brabanders het pad voor onze wereld en denkpatronen van vandaag. Van de Verenigde Staten tot in Australië: wij zijn wie we zijn dankzij hen.”

    Historisch gezien worden hier ontelbare ontzettend korte bochten genomen. De evenzeer opkomende Italiaanse steden worden voor het gemak vergeten, net zoals de Duitse. De middeleeuwse ondernemers waren wel degelijk nog religieus op een manier die wij ons niet meer kunnen voorstellen. Hun gilden waren helemaal niet zo vrij: monopolievorming en privileges waren schering en inslag. In die steden ploeterde een hele onderlaag paupers. Niet de Vlamingen veroverden overigens de wereld, maar de Spanjaarden en de Portugezen; maar niet zonder een bloedbad aan te richten bij de inheemse bevolking en een systeem van slavernij op poten te zetten. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Nadat ik verbluft door het gebrek aan historische nuance het Caermersklooster was uit gestrompeld, bladerde ik door de catalogus, enigszins wanhopig op zoek naar meer nuance. Helaas: de catalogus (uitgegeven door Lannoo) is voor de helft volgepend door de curator, voor de andere helft door Huts zelf, die er niet voor terugdeinst om zijn discours over de ondernemende Vlaamse middeleeuwer te eindigen met een vermanend opgestoken vingertje naar vandaag: de regelitis van het bestuur smoort alle innovatie in de kiem, schrijft hij, de laksheid van de politici zorgt ervoor dat we worden overspoeld door een eindeloze golf van vluchtelingen die onze welvaarststaat zullen uitzuigen. Enkel de vrije, door staat noch regels belemmerde ondernemer kan de boel nog redden, zoals die dat vroeger ook gedaan heeft. En oh wee de staat die die ondernemer niet de absolute vrijheid geeft, besluit Huts zijn catalogus, want die kan niet anders dan ten onder gaan, zoals ook Antwerpen in 1585 is gevallen en alle Vlaamse ondernemers naar Amsterdam zijn gevlucht. Alweer: het historische bochtenwerk is indrukwekkend.

    Voor de volledigheid moet ik nog melden dat Huts ook een ander boek heeft laten uitgeven: In ‘Gouden tijden’ (Lannoo) schrijven historici op een gedegen manier over de sociaaleconomische geschiedenis van de Zuidelijke Nederlanden vanaf de elfde tot de zestiende eeuw. Wat blijkt: (verrassing!): het beeld van vijf eeuwen door jolige ondernemers aangezwengelde bloei, blijkt compleet van de pot gerukt. Voortdurend waren er crisissen, politieke en sociale spanningen. Maar de kans is klein dat de doorsnee bezoeker 125 euro zal neertellen voor dat taaie boek.

    En zeker: kunsthistorische tentoonstellingen worden vandaag wel vaker in een narratief mal geperst. Maar zo programmatisch en zelfs politiek heb ik het nog nooit gezien. En andere welgestelde privéverzamelaars die hun werk publiek maken, duwen hun maatschappijvisie niet zo schaamteloos in het gezicht van de bezoekers – denk maar aan de Herbert Foundation of museum Dhondt-Dhaenens.

    Het lijkt er dus sterk op dat Huts niet in de eerste plaats een tentoonstelling wilde maken, maar een gedachtengoed op het verleden wil projecteren: het waren de vrije, kritische ondernemers en alleen zij, die het middeleeuwse Vlaanderen tot welstand en pracht brachten. Wat Huts met in ‘Voor God en Geld’ met de kunst doet, doet denken aan hoe Hendrik Conscience in De leeuw van Vlaanderen de Guldensporenslag romantiseerde om er een nieuw, maar historisch gezien vals, nationalistisch gevoel aan vast te haken.Een retorisch trucje dat zo oud is als de straat, maar nog steeds wonderlijk effectief. De (kunst)geschiedenis blijkt nog steeds de dienstmaagd van de machtigen.

    Bron: klara.be, Heleen Debruyne.

    Gewijzigd op 2016-06-29 09:44:43
  • zaterdag 18 juni 2016 @ 22:03
    #3
    reactie op (#2) Calamandja

    Ben idd benieuwd naar een offciele recensie. Zie wel een aantal interviews met hem waarbij je de indruk zou kunnen krijgen dat deze mecenas een beetje megalomaan is aangelegd...inclusief een middeleeuws feest op het bedrijfsterrein van Katoennatie.

  • zaterdag 18 juni 2016 @ 10:57
    #2

    Ik had deze tentoonstelling 'als op te volgen' genoteerd, en Gent is niet zo ver. Het betreft grotendeels de privé collectie van Fernand Huts, de baas van de Antwerpse Katoennatie, daarom ben ik wat verwonderd dat de expo in Gent is ipv in Antwerpen. Ik zal eens een Vlaamse recensie opzoeken.

  • vrijdag 17 juni 2016 @ 18:32
    #1