1910 keer bekeken

zomerboeken

• maandag 01 augustus 2016 @ 09:46
    reactie op (#23) maerlandt

Baudolino heb ik ook wel gelezen, op verlof, echt middeleeuws, 12de eeuw, maar je weet nooit goed wat fictie is van Eco, en wat echte historische waarheid is, zoals altijd bij die romans van Eco, daarom zijn het ook romans, en geen geschiedenisboeken. 

• donderdag 28 juli 2016 @ 00:13
    reactie op (#22) Calamandja

Dank u beste voorman voor de steun .😅

• donderdag 21 juli 2016 @ 22:12
    reactie op (#21) maerlandt

Na zijn tweede boek 'De Slinger van Faucoult' kreeg ik geen enkel meer uitgelezen van onze beste Umberto... Ik wens je veel 'courage'.

• donderdag 21 juli 2016 @ 17:59

Ik ben mijn tanden in een boek van Umbert ecco aan het zetten " Baudolino " .

Ben benieuwd , is wel mijn tweede poging .  crying

• zondag 03 juli 2016 @ 15:40
    reactie op (#19) Calamandja

Super, dank voor deze info! Intussen verheug ik me ook al op het hospitaal dat tegenover de Duomo ligt:

http://www.santamariadellascala.com/

• zondag 03 juli 2016 @ 10:23
    reactie op (#18) bernard-de-clairvaux

Wiki schrijft: De Palio, ofwel il Palio (het vaandel), is een paardenrace die sinds 1287 gehouden wordt in het centrum van Siena.

Dus toch middeleeuws van oorsprong. En de website palio.be geeft je nog meer detail van de geschiedenis van de palio:

De oorsprong

Sinds 1200 zijn er bewijzen van een paardenkoers in Siena. Oudere documenten uit de twaalfde eeuw spreken van een “Palio di San Bonifacio”, de patroonheilige van de oude kathedraal, die vóór de huidige in Castelvecchio opgetrokken was. Op het plein voor de huidige Duomo is er zelfs een kenteken van de stad dat duidt op de aankomstlijn van een paardenkoers. Toen Siena één van de rijkste en meest geëvolueerde steden van Europa werd in de Middeleeuwen werd de Palio een jaarlijks wederkerend event ter ere van de Madonna van Siena. Het hoogtepunt was het offeren van kaarsen door de Sienezen, een daad om hun devotie tot Onze Lieve Vrouw Hemelvaart (Assunta) kracht bij te zetten.

Voor de organisatie van de Palio, benoemt de gemeente al sinds de 14e eeuw jaarlijks enkele “Deputati della Festa” (Afgevaardigden van het feest) Zij hebben vaste taken en bevoegdheden. De Palio werd gereden tussen de edelen en hun paarden. Men reed toen veelal de ‘Palio alla Lunga’. Een paardenkoers door de straten van Siena die vertrok aan de poorten van de stad en eindigde op het plein voor de Duomo. De prijs was een pallium, een lang stuk kostbare doek. Soms werden er eekhoornhuiden op gestikt in verticale banden.

Het oudste document over de Palio dateert uit 1238 en gaat over een boete van 40 geldstukken, opgelegd aan Bruno Ciguarde wegens het belachelijk maken van de tegenstander door het gebruik van een varkenskop.

Deze eerste Palio’s werden zoals gezegd gehouden tussen edelen. De Contrade namen deel aan rauwe vechtpartijen met als inzet stukken grondgebied in de stad. Siena werd immers gebouwd op 3 heuvels en de wijken ontstonden op deze drie heuvels verspreid. In die tijd waren er veel meer wijken dan nu. Na de pest (overwonnen in 1347) werd hun aantal teruggebracht tot 42. De namen van de wijken werden afgeleid uit straten, huizen, kerken of zeer rijke families die zich op hun grondgebied bevonden. Elke wijk had een eigen militaire eenheid, administratie, kerk en zorgde voor ontspanning van de inwoners.

De Renaissance

Tijdens de Renaissance waren de dagen van de Palio dé moment voor grote aristocraten, prelaten en Europese vorsten om naar Siena af te zakken. Aangezien de heren zelf gestopt waren om oorlog te voeren en het gewoon waren om huurlingen aan te sturen om in hun plaats te vechten, gebeurde dit bij de Palio op dezelfde manier, maar dan met fantini (ruiters). De Palio werd een spektakel waarbij de heren hun capaciteiten om iemand te sturen konden laten zien. De val van de Republiek Siena in 1559 betekende echter het einde van de strijd tussen families.

Zo, dat is eventjes rechtgezet.... En op de website palio.be verdrink je in de details van alle palio's sedert eeuwen...

• zaterdag 02 juli 2016 @ 08:22
    reactie op (#17) Marjoke

We zitten tussen deze data in, dus geen Palio. Zou ook veel te druk zijn; dat doe ik mijn familie ( en mezelf) niet aan. Volgens mij is het een traditie die pas na de ME is ontstaan, dus ik kan leven met dit gemis.

• vrijdag 01 juli 2016 @ 19:08
    reactie op (#16) Marjoke

Hoewel de Palio nog ver weg is (de eerste race wordt op 2 juli gereden en de tweede op 16 augustus), is men in Siena al begonnen met de eerste feestelijkheden. Men kan niet wachten tot op 2 juli de paarden over het Piazza del Campo galopperen…

http://ciaotutti.nl/reizen-door-italie/toscane/beleef-de-palio-in-siena/

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 01 juli 2016 @ 18:59
    reactie op (#15) antonius_

Is erg moeilijk om bij te komen. Het plein is verdeeld door de wijken en deomwonend vragen goudgeld voor een plek in een raam. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 01 juli 2016 @ 18:11
    reactie op (#13) bernard-de-clairvaux

gaan jullie de renwedstrijd zien ?

onderschrift.jpg