611 keer bekeken

raadsels in Siena

• dinsdag 19 juli 2016 @ 10:36
    reactie op (#3) antonius_

Daar sluit ik me voor iedereen bij aan. Gezellig en veilig uit en thuis!!!

• dinsdag 19 juli 2016 @ 07:53
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

goeie vakantie gewenst,

onderschrift.jpg

• dinsdag 19 juli 2016 @ 06:29
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Die fresco's in Palazzo Publico zijn heef bijzonder. Erg mooi. Veel plezier. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 18 juli 2016 @ 17:40

Woensdag stappen we in de auto, maar eigenlijk ben ik mentaal al in Toscane. Zeker omdat ik me aan het inlezen ben over de kunst van Siena. Ik stuit daarbij op een 'controverse' waar ik nog nooit van gehoord had. Ik heb altijd begrepen dat onderstaand fresco was geschilderd door Simone Martini. Dat zit waarschijnlijk heel anders:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Guidoriccio_da_Fogliano_bij_het_beleg_van_Montemassi#Totstandkoming

Hierbij moet je in ogenschouw nemen dat het fresco met de cirkelvormige krassen pas in 1978 tevoorschijn is gekomen en dat deze de eerdere toeschrijving van het bovenste fresco twijfelachtig heeft gemaakt. In de archieven van Siena staan namelijk keurig de opdrachten aan Martini om 'live' op locatie schetsen te maken van veroverde kastelen en steden. Opdrachten die eerst in verband werden gebracht met het bekende fresco, zouden ook wel eens te maken kunnen hebben met de verborgen (en teruggevonden) schildering.

Oja...de krassen hebben te maken met een nu verdwenen draaiende schijf met daarop de 'Mappa Mondo', de wereldkaart. Deze is in de 18de eeuw verdwenen en niemand weet, hoe hij eruit zag. Was het daarwerkelijk een kaart van de bekende wereld of eerder een kaart van het Sienees grondgebied?

Gewijzigd op 2016-07-18 17:42:26