888 keer bekeken

Gouden Eeuw

• donderdag 10 november 2016 @ 16:13
    reactie op (#6) Calamandja

Recensie Eeuwen des Onderscheids:

De middeleeuwen werden tijdens de renaissance en verlichting als een donkere tussenperiode betiteld. Na de val van het Romeinse rijk was Europa in een treurnis gedompeld die 1000 jaar later pas werd opgeheven door de herontdekking van de klassieke waarden en kunst. Inmiddels is dit beeld gekanteld en wordt onderkend dat tijdens de middeleeuwen veel ontwikkelingen in gang zijn gezet, die Europa fundamenteel hebben vormgegeven. Dit boek beschrijft de historische gebeurtenissen op hoofdlijnen en slaagt er bovenal in om de belangrijkste ontwikkelingen te schetsen, met oog voor regionale parallellen en verschillen. Een veelheid aan onderwerpen als de volksverhuizingen, feodalisme, opkomend kapitalisme, de kruistochten, staatvorming en demografische crises worden onderzocht en helder verklaard vanuit combinaties van maatschappelijke, economische en politieke factoren. Losse kaders over personages, voorwerpen en locaties illustreren de behandelde thema’s. Daarnaast verhelderen tabellen, kaartjes en grafieken het betoog.

Aantrekkelijk en overzichtelijk boek over de belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen uit de middeleeuwen.

• woensdag 09 november 2016 @ 21:52
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

En de bouwersclub krijgt toch wel de primeur van de recensie, ja toch ?

• woensdag 09 november 2016 @ 21:42
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Ik heb dat dikke boek eens vastgenomen in de Antwerpse boekenbeurs, meer dan 600 bladzijden, heb het dus mooi teruggelegd.. Zo een kanjer, dat lijkt me meer een studieboek of cursus qua format dan een lekker leesboek.

Die Metropolen waren ook dik maar mooier uitgegeven dacht ik (maar ook te dik voor mij, heb hete mij niet aangeschaft, tot nu toe)

Gewijzigd op 2016-11-09 21:43:23
  • zaterdag 05 november 2016 @ 18:18
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

euhhhh.... schrijf jij de intro voor Bolcom ???????????????????????.

Een heeeerlijke bezigheid. Ik moest met werken aan de kost komen.

onderschrift.jpg

• zaterdag 05 november 2016 @ 15:15

Hoppetee, ik word wel aan het werk gezet. Gisteren viel dit boek op de mat:

Cas van Houtert Het weergaloze bestaan van keizer Frederik II (1194-1250)

Geschreven door Cas van Houtert, eerder verantwoordelijk voor 'Middeleeuwers tussen hoop en vrees'. Eerste indruk: weer een prettig doorleesboek, met vaart en enthousiasme geschreven. Goed dat er zo'n goed boek over Frederik II in het Nederlands is verschenen. Vorig jaar moest ik ook al een boek over deze middeleeuwse titaan recenseren, maar dat was toch een beduidend minder geslaagd project. Zie:

https://www.bol.com/nl/p/stupor-mundi-kroniek-van-een-eigenzinnige-keizer/9200000046311569/?suggestionType=suggestedsearch

• maandag 31 oktober 2016 @ 15:09
    reactie op (#1) antonius_

Ja, de feestdagen komen er aan dus tijd voor cadeau/leestips. Ik schrijf recensies voor de NLse bibliotheekorganisatie en dat levert regelmatige prettige verrassingen op. Momenteel mag ik dit boek lezen:

https://www.bol.com/nl/p/eeuwen-des-onderscheids/9200000056845755/

Het is een aangepaste heruitgave, dus wellicht kennen jullie het boek al. Ik was bijhoorlijk teleurgesteld in Metropolen aan de Noordzee van Blockmans (het ging niet over NL, maar over de Zuidelijke Nederlanden), maar dit boek is echt een topprestatie. Het biedt de historische gebeurtenissen op hoofdlijnen, maar besteedt vooral aandacht aan ontwikkelingen op politiek, economisch en maatschappelijk vlak. Korte kaders illustreren de ontwikkelingen a.h.v. objecten, personages of archeologische sites. Echt goed gedaan.

• zondag 30 oktober 2016 @ 20:54

Het raadsel van de Republiek aan het lezen. Van de hand van Maarten Prak.

De eerste 50 pagina's vallen binnen de krijtlijnen. Een ongemeen mooie verteller.

Beetje in de trant van Van Oostrum. Een aanrader !

onderschrift.jpg