1212 keer bekeken

De christenen en de vernietiging van de antieke cultuur.

• maandag 23 oktober 2017 @ 11:15
    reactie op (#3) penrose

Pierre Trouillez heeft bij het Davidsfonds een aantal heel goede boeken uitgegeven over de eerste eeuwen van het Christendom, onder de Romeinen en Franken.

Deel 1: Van Petrus tot Constantijn, de eerste Christenen

Deel 2:Bevrijd en gebonden. De kerk van Constantijn

Deel 3: De Germanen en het Christendom

Deel 4: De Franken en het Christendom

Deel 2 en 4 staan in mijn kast en ik vond ze erg prettig geschreven.

Ook erg goed: De God der Goden, de christianisering van het Romeinse Rijk. Geschreven door Danny Praet, bij Pelckmans/Kok Agoro. Veel inzicht en overzicht in 200 pagina's.

Zelf vond ik 'the rise of christianity' van Rodney Stark een geweldig boek. Hij benadert e.e.a. vooral sociologisch. De rol man/vrouw is bijvoorbeeld interessant en hij trekt interessante parallellen tussen de groei van de christelijke gemeenschap en huidige sektes, zoals de Hara Krishna's.

Het boek over de gewelddadige christenen dat je noemt, zag ik inmiddels ook liggen in de boekhandel. Je kon er op wachten dat er een vergelijking zou worden met hedendaags extremisme en het valt natuurlijk niet te ontkennen dat er veel foute dingen gebeurden uit naam van het (groeiende) christendom. De gruwelijke moord op de filosofe Hypatia is een bekend voorbeeld. Maar de christelijke sektes konden er onderling ook wat van. De gestage groei van het christendom heeft naar mijn indruk toch vooral met het 'zorgaspect' te maken. In het heden zorgden christenen voor elkaar (donaties van rijk aan arm) en in het hiernamaals stond hen zelfs wat beters te wachten. Dit in tegenstelling tot allerlei wazige goden, die niet 'hielpen' en zonder repercussies konden worden ingeruild.

• maandag 23 oktober 2017 @ 10:01
    reactie op (#2) Calamandja

Een objectief historisch boek over het christendom ga je niet vinden, om de eenvoudige reden dat bijna alle boeken geschreven zijn door christenen...

Kijk naar jezelf: Slavenburg verwijs je zonder enige argumentatie naar de esoterie.  Maar wat is esoterie?  Esotierie is een uitvinding van de christenen om hun vijanden te benoemen.

Het is toch algemeen geweten dat geschiedenis geschreven werd en wordt door overwinnaars.  Ook het christendom moet je zo beschouwen, en zij moordden de moslims meedogenloos uit, in naam van god, net zoals nu het omgekeerde gebeurt in naam van allah... 

Voor mij persoonlijk bestaat het chistendom alleen als cultuur, met prachtige kunstwerken als uiting.  Je kan het christendom nauwelijks een godsdienst noemen: het oude testament is de joodse wetgeving waarin hun god Jehovah vertaald werd als 'de Heer', en het nieuwe testament wordt gepredikt door een jood, die evenwel door het jodendom niet erkend wordt.  Het christendom heeft de booschappen van Jezus niet begrepen, en zijn dan maar die boodschapper zelfgaan aanbidden...

Hierop hoeft geen reactie te komen, hoor, ik wilde dit maar gewoon effe kwijt,

marc

• zondag 22 oktober 2017 @ 22:52

Intussen heb ik dat boek van Slavenburg teruggevonden, het betreft het verguisde christendom en ik las het volgende:

In Het verguisde christendom gaat Jacob Slavenburg op zoek naar de oorsprong en teloorgang van de vroegste kerk. Die vroegste kerk was die na Jezus’ dood ontstond en tot aan de verwoesting van Jeruzalem bestond. Van 30 tot 70 na Chr..
    Het verguisde christendom is een bewerking van Opus Posthuum, een uitgave uit 2001.

Dus slechts enkele jaren van het christendom en dus iets anders dan wat ik zoek.

Gewijzigd op 2017-10-22 22:53:05
  • zondag 22 oktober 2017 @ 21:15

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed historisch boek over hoe de christenen zo belangrijk zijn geworden in de middeleeuwen, hoe is dit gestart in de oudheid en geëvolueerd in de middeleeuwen, tot de nieuwe tijd toe? Ik had een boek gezien van een zekere Slavenburg, maar die naam kwam ik vooral tegen in esoterische werken.

Vandaag ontdekte ik volgend boek: 'Eeuwen van duisternis. De christelijke vernietiging van de klassieke cultuur' | Catherine Nixey | Hollands Diep | 398 p. |29,99 euro| Vertaling: Aad Janssen, Marianne

We hadden het hier op het forum over het feit dat de Barbaren en zeker de Franken niet de bedoeling hadden de cultuur van de Romeinen te vernietigen. De christenen zouden daarvoor dus gezorgd hebben, in de middeleeuwen lag de verhouding met Aristoteles, Archimedes en andere Griekse geleerden heel moeilijk om het eufemistisch uit te drukken, dat lazen we in het boek Gods filosofen.

wat we niet lazen in dat boek is de daadwerkelijke vernietiging van beelden, boeken tempels op een wijze die aan IS doet denken.

Over het geweld en de onverdraagzaamheid van het vroege christendom schreef Nixey het boek Eeuwen van duisternis, een overzicht van moord, brandschatting en vernieling op een voorheen nooit geziene schaal. Op een paar eeuwen tijd slaagden de christenen erin de antieke cultuur te beëindigen: weg Griekse filosofie en weg Romeins secularisme. In de plaats kwam het Boek.’

Dank bij voorbaat voor jullie boekentips.