4944 keer bekeken

oud en nieuw

• vrijdag 17 november 2017 @ 17:57
    reactie op (#8) Calamandja

Ben het met je ens, Peter. En Han, volgens mij ben jij de enige liefhebben van moderne architectuur tegen oude aangeplakt. Dat geeft niet, en om t bepalen of iets gelukt is, moet je over smaak discussiëren. Persoonlijk vind ikmdat nieuwbouw zeer bescheiden moet zijn. En dan nog. 

Bij de verbouwing va;Paleis He5 Loo gaan ze de beeldbepalende graspartijen op het voorplein, vervangen door glas, om de nieuwe kelders van licht te voorzien. Op zich niet heel opvallend, maar het verstoord het historische beeld en ontwerp van de oorspronkelijk architect. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 17 november 2017 @ 13:11
    reactie op (#8) Calamandja

aan de discussie van wel of geen ingepaste (vernieuw-)bouw gaat een vraag vooraf:

Welke functies kennen we de oude kernen toe. Willen we dode kernen of geven we ruimte aan huidige gebruikswensen.

Pas daarna starten de architectuuropgaven.

Met groet,

onderschrift.jpg

• vrijdag 17 november 2017 @ 00:22
    reactie op (#6) Marjoke

Het is in Gent intussen nog erger geworden in de historische kern. Na de schaapsstal, zoals de Gentenaars die nieuwe stadshal noemen, werden nu twee “kunstwerken” geplaatst. Men spreekt nu van de stad van de vijf torens, ipv vroeger de stad van de drie historische torens (belfort, st-Baafskathedraal, St-Michielskerk). Berichtgeving in de krant was als volgt over de twee “kunstwerken” : een groot uitgevallen poutrel en kerstversiering.

Ik ben ook maar een koele minnaar van combinaties oud en nieuw: aan eeuwenoude gebouwen plakt men wat nieuws dat over 20 jaar sowieso weer vervangen moet worden, zo lang gaan nieuwe gebouwen mee. Over welke nieuwe gebouwen, en aanhangsels van oude gebouwen zal men binnen 500 of 1000 jaar nog zeggen ‘wat prachtig’? Misschien zal men, zoals bij restauratie van oude meesterwerken die toegevoegde nieuwe vernis zeer voorzichtig weer weghalen...

Bouw nieuw bij nieuw en laat oud oud. We gaan toch ook niet speciaal op reis naar Toscane of Umbrië om nieuwe gebouwen of annexen van - te bewonderen? Waarom dan sollen met erfgoed in Brugge en Gent? Zouden de buitenlandse toeristen naar Gent komen voor de nieuwe stadshal (en de 2 nieuwe kunstwerken) of voor de middeleeuwse gebouwen en de harmonie van wat rest van een oude stadskern?

Klinkt zeer conservatief, weet ik wel; en ik pas me wel stapvoets aan, een mens moet immers overleven, en wie zich niet aanpast sterft uit...

Gewijzigd op 2017-11-17 17:39:34
  • donderdag 16 november 2017 @ 14:42
    reactie op (#6) Marjoke

Ik voelde hem aankomen Marjoke....;-). We moeten deze winter een serie beginnen over wel/niet geslaagde inpaasing van moderne architectuur.

• donderdag 16 november 2017 @ 07:09
    reactie op (#5) maerlandt

Hebben ze DAT op zo'n historische plek gezet? VERSCHRIKKELIJK.

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 13 november 2017 @ 16:17
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

tja Gent , bekend voor de Borluut familie , de vermoorde Jacob van Artevelde en niet te vergeten het lam gods ...frown

• zondag 05 november 2017 @ 18:53
    reactie op (#3) Calamandja

Ja Gent, altijd weer leuk om terug te keren. Gaat zeker gebeuren.

• zondag 05 november 2017 @ 11:41

Voor mij is het nieuwe er toch al een tijdje af, die hal (waarin nooit een markt plaats heeft) staat er volgens mijn aanvoelen toch al langer dan een jaar. In het begin toen ze er stond had ik een gevoel van storend als je een foto wilt nemen van enkel middeleeuwse stenen (wat in Gent moeilijk is wegens de electrische kabels van de tram). Een mens past zich echter aan en nu stoort ze me niet meer; er is altijd iets te doen onder dit “afdak”, al zijn het straatmuzikanten die een deuntje ten beste geven. Nu ik de foto’s zie op de pagina die je meegeeft, vind ik dat de constructie buitenaf zelfs een middeleeuwse look heeft, niet alleen van een vroegere middeleeuwse overdekte markthal, zoals je ze nog veelvuldig in Frankrijk en Italië vindt, maar ook een vernieuwde architectuur voor het oude principe van samenkomen van mensen. En alles wat mensen verenigt moeten we koesteren dees dagen...Het binnenzicht van de hal met veel licht heb ik nog niet meegemaakt, zelfs ‘s avonds laat niet.

Ik ben tegenwoordig dikwijls in Gent, de stad is inmiddels geëvolueerd tot een zeer aangename en autovrije plaats die tot middernacht bruist van leven, dus ook als alle winkels gesloten zijn. Dat kan je bijvoorbeeld van Brugge niet zeggen; daar is nog werk aan de winkel om de stad autovrijer te maken. Gent heeft wel het voordeel van een grote universiteit binnen zijn muren te hebben, zodat het vele jonge volk zorgt voor leven in de brouwerij en zo zorgt voor constante vernieuwing. Vele studenten blijven na hun studies in de stad wonen, mijn jongste zoon is één ervan.

Gent, een aanrader dus.

Gewijzigd op 2017-11-05 11:43:54
  • zondag 05 november 2017 @ 11:28
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Dit voegt zich goed in zijn omgeving. Het kan dus wel; het is een kwestie van "doen":  de goede

ontwerpers erbij halen en het geld er voor over hebben.. Maar dan krijg je iets waar ieder jaren/eeuwen

plezier aan beleefd.

In Nederlans gold (geldt ?) de kunstafdrachtregeling, waarbij voor niet- woningen, dus openbare gebouwen, 

bedrijfsgebouwen en kantoren 1% van de bouwsom moest worden afgedragen aan een "kunstfonds" waarmee

kunst in de openbare ruimte kon worden gefinancierd.

onderschrift.jpg

• zaterdag 04 november 2017 @ 16:21

Nee geen voorzet voor 31 december, maar via twitter kwam ik uit bij de nieuwe markthal die in Gent pal naast het belfort is geplaatst. Schitterend! Ik wist dat men in Gent werk maakte van meer rust, reinheid en regelmaat in de openbare ruimte, maar dit is echt een topprestatie. Zie deze link:

https://www.dezeen.com/2013/04/19/market-hall-by-robbrecht-en-daem-architecten-and-marie-jose-van-hee-architecten/

Benieuwd naar jullie mening...