892 keer bekeken

Maarten Luther en 500 jaar reformatie

• zondag 12 november 2017 @ 10:22
    reactie op (#4) Marjoke

2017 is toch het Lutherjaar? Je gaat nog ergens heen op de valreep? Zelf heb ik het niet zo op deze oproepkraaier, die toch zo'n beetje de middeleeuwen om zeep hebt geholpen. Wel prettig dat vanwege het Lutherjaar een mooie Cranach-tentoonstelling in Düsseldorf te zien was.

• zondag 12 november 2017 @ 08:19
    reactie op (#3) antonius_

Ik denk dat ik in de vakantie ik Saksen/ Thüringen ook wel veel van het Lutherjaar tegen kom. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • zaterdag 11 november 2017 @ 18:31
    reactie op (#1) Calamandja

Dit lijkt dus op het boek van Ger Groot, de Geest uit de fles, die dit in een context plaats van de ontwikkeling

van het filosofische denken en de parralle ontwikkeling van de kunstuitingen.

onderschrift.jpg

• zaterdag 11 november 2017 @ 18:28
    reactie op (#1) Calamandja

Goedeavond voorman,

Mag ik die bijdrage op de email ? Ik zie alleen karakters, maar geen letters in je Scribd-bibliotheek.

Wat is dat trouwens een Scribd-bibliotheek ? 

Met groet,

onderschrift.jpg

• zaterdag 11 november 2017 @ 14:11

Voor diegenen die in het onderwerp geinteresseerd zijn; ik volgde onlangs een lezing van ongeveer anderhalf uur over "Maarten Luther & 500 jaar reformatie". De tekst zoals die quasi letterlijk werd gepresenteerd vind je hier in mijn Scribd-bibliotheek. Mochten er problemen zijn bij het lezen en/of downloaden, laat het mij weten, dan stuur ik het document op via mail.

Onderwerp: "500 jaar REFORMATIE - Hoe een religieuze revolutie vorm gaf aan de seculiere samenleving. 
    In de 16e eeuw ontstond een culturele omwenteling die begon als een hervorming van het geestelijke leven en eindigde in een volkomen geseculariseerde samenleving. Hoe deze hervormingen plaatsgrepen is het onderwerp van deze lezing.
    Samen met prof. dr. Johan Temmerman lopen we langs 500 jaar westerse cultuurgeschiedenis. We zullen figuren als Maarten Luther zien passeren en initiatieven als de rozenkruisers en de denkbeelden van het rationalisme en de Verlichting zien floreren. Het geboden overzicht moet ons de seculiere moderniteit beter leren begrijpen".