1394 keer bekeken

Symposium 2018

• zaterdag 25 november 2017 @ 10:48
    reactie op (#2) antonius_

Onderwerpen in het symposium: Maria van Gelre, de financiële perikelen van landsheren, Graven van Holland en hun (politieke) kunstpatronaat, Vreedzaam protest in Vlaamse steden, Hertogdom Brabant (verhoudingen stad, adel, vorst).

• vrijdag 24 november 2017 @ 19:46
    reactie op (#4) Calamandja

Is de stad Lier een optie ? Niet te ver weg voor Maerlant !

onderschrift.jpg

• vrijdag 24 november 2017 @ 19:00
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Rest ons nog een datum vast te leggen voor een bouwersdag, wat altijd moeilijk verloopt. Zou misschien deze keer in België kunnen zijn, hoewel ik nog geen weet heb van specifiek middeleeuwse evenementen, maar middeleeuwse stenen zijn er wel voldoende...

• vrijdag 24 november 2017 @ 18:25

Komt ook het project hertogin Maria van Gelre aan de orde ?; ik ben bezig een ouwe strijdmakker van me te enthousiastmeren,

dus ik wil in de strijd gooien wat het gaat geven.

onderschrift.jpg

• vrijdag 24 november 2017 @ 18:12

Proficiat. De datum genoteerd in de agenda 2018.

onderschrift.jpg

• vrijdag 24 november 2017 @ 15:28

Vrienden, ik ben natuurlijk weer bezig met het nieuwe Middeleeuwen Symposium. Allereerst van belang dat de datum definitief 8 juni is geworden. Dit maal gaan we de samenwerking aan met de Radboud Universiteit en hun project rond hertogin Maria van Gelre. Dagvoorzitter wordt de betreffende hoogleraar. 

Thema van de dag: bestuur in de late middeleeuwen. Het gaat dan om de lastige verhouding tussen vorsten, adel en steden. Dat leverde zowel militair, politiek als artistiek gekletter op. Bijna alle sprekers zijn rond en we bedenken nog een pakkende titel. Overigens: zeer waarschijnlijk ook 2 Belgische sprekers. Wordt weer leuk!