13562 keer bekeken

Bouwersdag 2019.

• dinsdag 31 maart 2020 @ 14:57
    reactie op (#131) Calamandja

Er zijn geen zekerheden meer... (ondergraver is Jona Lendering, op zijn blog https://mainzerbeobachter.com)

Misverstand: Ambiorix versloeg de Romeinen bij Tongeren

Het standbeeld in het stadscentrum van Tongeren mag er zijn. Het is een stoer besnorde Ambiorix, die als leider van de Eburonen in de herfst van 54 v.Chr.  het Veertiende Legioen van Julius Caesar vernietigde. Caesar noemt de plaats waar het gebeurde Atuatuca, en omdat dit ook de naam was die Tongeren in de Romeinse keizertijd droeg, heeft men die stad lang aangewezen als de plaats waar de legionairs ten onder waren gegaan.

Ten onrechte. In Tongeren ontbreekt elk spoor van Romeinse aanwezigheid vóór pakweg 30 v.Chr. en hoewel absence of evidence niet onmiddellijk evidence of absence is, wordt het dat wel als er na veel opgravingen nog altijd niets is gevonden. De plaats van Ambiorix’ overwinning wordt tegenwoordig dan ook elders gezocht.

Het kan overigens niet heel ver van Tongeren zijn geweest, want op diverse plaatsen zijn schatten gevonden die bestonden uit Eburoonse munten. Daaruit blijkt dat de Eburonen wel in Limburg woonden.

Een mogelijke locatie voor de Romeinse nederlaag is het IJzertijdfort Caestert, ten zuiden van Maastricht, aan de Belgische zijde van de grens. Het is aangelegd in de tweede eeuw v.Chr. en de inmiddels overleden archeoloog Heli Roosens, die er in de jaren zeventig onderzoek deed, heeft ooit de vondst genoemd van de crematieresten van honderden mensen. Helaas heeft hij deze vondst nooit gepubliceerd.

Gewijzigd op 2020-03-31 15:00:15
  • dinsdag 10 december 2019 @ 14:55
    reactie op (#165) bernard-de-clairvaux

Ik heb, letterlijk in de vorige eeuw, het begin van de opgraving gezien. Daarna niet meer in Brussel geweest. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • zaterdag 07 december 2019 @ 10:15
    reactie op (#164) Marjoke

Er ontvouwt zich een mooi programma! Die ondergrondse resten zag ik ca 15 jaar geleden, maar zeer aan te raden om letterlijk op Bourgondische bodem te lopen!

• vrijdag 06 december 2019 @ 21:58
    reactie op (#163) Calamandja

En misschien kunnen we dan ook de resten Paleis Op de Kouwenberg bezoeken? Dat is al,heet lang een grote wens van me.

• donderdag 05 december 2019 @ 21:18
    reactie op (#160) bernard-de-clairvaux

De agenda is zo gemaakt: na het KBR met zijn nieuwe "Librije van de hertogen van Bourgondië" vanaf 22 mei, met voor de hollanders de Nassaukapel, dat moet hen als muziek in de oren klinken, heb je in dezelfde periode in de BOZAR, die een straat ervan verwijderd is een expo die toevallig start op 24 september: EYCKONS, allen daarheen zou ik zeggen...

En de kathedraal ligt ook op een paar stappen, en dan nog een pint drinken bij het gotische stadhuis. 

• donderdag 05 december 2019 @ 16:11
    reactie op (#161) Marjoke

Als ik de auto ergens in Rotterdam parkeer, is het niet onmogelijk om het zand heen en weer te gaan. Maar ja dit duurt nog even maar is wel leuk om te weten

• donderdag 05 december 2019 @ 13:30
    reactie op (#160) bernard-de-clairvaux

Brussel, vroeger nam ik altijd de trein naar Brussel vanaf Den Haag Hollands Spoor. Daar ging de ieder uur naar Brussel toe. Geen reservering, niet duur. En nu? Moet ik nog uitzoeken maar het is er niet makkelijker op geworden dat weet ik wel. Ik geloof dat Den Haag HS, geen optie meer is.

• donderdag 05 december 2019 @ 08:45
    reactie op (#159) Calamandja

dan is bij deze ook de organisatie belegd ;-).

Maar zonder dollen: Brussel is wel degelijk een mooie optie

• woensdag 04 december 2019 @ 18:59
    reactie op (#158) bernard-de-clairvaux

En bovendien is het KBR mooi gelegen in het centrum van Brussel, daar ging ik regelmatig middagpauze nemen, op het park van de Kunstberg met het mooie zicht op beneden-Brussel met zijn stadhuistoren.

• woensdag 04 december 2019 @ 14:59
    reactie op (#157) Marjoke