9 mei wordt cruciaal om te nemen ...
Bouwersdag 2019.
9 mei wordt cruciaal om te nemen ...
Alles binnen, dus hartelijk dan aan iedereen!
Hans kun je ook eens controleren of onze schulden toegekomen zijn ?
De ontginningen waren periode 1100-1300
Het heeft toch niets te maken met de vervolgingen in onze streken van protestanten, die naar Nederland zijn gevlucht? Ook op de markt van het Vlaamse Kortrijk werden immers wederdopers op de brandstapel terechtgesteld. Ik veronderstel dat de meest begoeden dan al lang de stad hadden verlaten, richting Noorden.
Haha, vond je reistijd uiterst voorspoedig. Alleen moest ik deze kwinkslag even maken. Omdat andere nederzettinkjes ook naar bekende streken/steden zijn genoemd, ligt het voor de hand dat het Utrechtse Kortrijk echt is genoemd naar de Vlaamse stad. Of daarmee alleen de referentie werd gezocht met een welvarende stad, of dat er ook andere dingen speelden, weet ik niet. Ik lees dat de plaatsnamen wellicht ook te maken hebben met de migranten die ergens vandaan kwamen, maar het is niet reeel te veronderstellen dat er ontginners uit Spanje naar 'Spengen' kwamen. Ik heb ook wel eens gelezen dat de afkomst van bepaalde investeerders een rol zouden spelen. De kanunikken van diverse Utrechtse kapittels waren actief op de ontginningsmarkt en hebben wellicht op basis van hun afkomst voor bepaalde namen gekozen. Ik ben hier nog niet uit. Grappig detail: we gaan met een aantal bevriende families kamperen in dit gebied, ergens in juni. Ik had daar natuurlijk helemaal geen zin in, maar nu besef ik dat ik ga overnachten in een middeleeuws landschap!
Wat een ontdekking, een Hollands Kortrijk, daarmee zouden we onmiddellijk moeten mee verbroederen. Kockengen kan ik nog begrijpen met je link naar Cocagne, maar Kortrijk? De oorsprong van die naam moet volledig verschillend zijn dan deze van de fiere Vlaamse stede. (En jij begreep niet waarom ik laat thuis was ;-)?)
Top, dank hoor!
Geld is. Overgemaakt. Iran geen probleem, want ik bewaar dergelijke nummers,
Peter, ik snap overigens niet waarom jij zo laat thuis was. Dit kreeg ik in beeld toen ik de afstand Utrecht-Kortrijk opzocht:
Duurde heel even voordat ik het doorhad, maar dit is ook weer zo'n ontginningsdorpje dat ergens in de 12/13de eeuw is gesticht om de venen in het grensgebied tussen Holland en Utrecht in cultuur te brengen. Deze zompige gehuchtjes moesten toch wat allure uitstralen en om die reden koos men, schijnbaar, voor namen van bekendere steden/streken. Naast Kortrijk, kom je ook Kamerik, Spengen (Spanje) en Poortengen (Portugal?) tegen. Meest bijzonder is natuurlijk Kockengen, genoemd naar Luilekkerland. Of men werkelijk dacht dat zo'n naam kolonisten zou lokken, vraag ik me af. Men wist heus wel aan welk avontuur men begon. De juridische en fiscale voordelen voor de 'migranten' wogen blijkbaar op tegen de ontberingen en zodoende was de naam 'Cocagne' dus zo gek nog niet.