869 keer bekeken

Zomerproject Jacq le Goff

• dinsdag 21 mei 2019 @ 08:29
    reactie op (#4) Calamandja

Wooow , redelijk zware kost dat je aan het lezen bent beste voorman . Ik ben bezig met een boek te lezen over 2 vergeten veldslagen in de middeleeuwen nl de slag bij Muret 1213 en de slag bij Bouvenis 1214 , de laatste veldslag is er eentje die verplichte kost was in Frankrijk zoals bij ons indertijd de guldensporenslag ... 

• zondag 12 mei 2019 @ 16:18
    reactie op (#3) antonius_

Dat boek over Intellectuelen in de middeleeuwen interesseert me ook wel, omdat het voornamelijk over 12de en 13de eeuw gaat; twee interessante eeuwen, met de 12de die de renaissance van de middeleeuwen wordt genoemd (en zo worden die middeleeuwen weer wat ‘gekleineerd’). Momenteel lees ik Hildegarde de Bingen - le secret de sa naissance; voor de eerste maal een boek die Hildegard historisch analyseert, in haar context van relaties, zeer interessant (maar moeilijk).

Dat combineer ik met het laatste boek van psycho-analyticus Paul Verhaeghe, zijn 3 laatste boeken zijn wel buiten de krijtlijnen van deze club maar wel aanraders in huidige tijden: Identiteit, Autoriteit, Intimiteit.

• zondag 12 mei 2019 @ 11:54
    reactie op (#2) Calamandja

voor mij gaat het om bijna dezelfde boeken: De cultuur van middeleeuws Europa,

De woekeraar en de hel, en

De intelectuelen in de middeleeuwen.

Ik zie overigens dat Sint Franciscus van Asisie nog volop verkrijgbaar.

Ben benieuwd of de man vlot schrijft,

Groeten

onderschrift.jpg

• zondag 12 mei 2019 @ 09:54
    reactie op (#1) antonius_

Vrij interessant, ik heb eens in mijn boekenkast gekeken wat ik staan heb van Le Goff, en ik heb er ook drie, en nog te lezen: De cultuur van middeleeuws Europa, Sint-Franciscus van Asisië en De woekeraar en de hel (een pocket).

veel leesgenot toegewenst; niets zaliger dan vertoeven in de wereld van een boek.

• woensdag 08 mei 2019 @ 17:06

Ik heb mijn middeleeuwen project voor de zomermaanden rond.

Voor een habbekrats heb ik 3 werken van Jacques Le Goff aangeschaft.

Ik heb nog niks van de man gelezen en hoop aangenaam te worden onderhouden.

onderschrift.jpg