755 keer bekeken

De Groene Middeleeuwen

• zondag 21 juli 2019 @ 11:19
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Mooi verslag, bedankt daarvoor.. De stad als klooster bezochten we begin december.

De expo sluit ook mooi aan bij het werk van Jacques Le Goff, - de cultuur van middeleeuws Europa- dat ik als een van de

boeken van mijn zomerproject heb gelezen. Ook in dat boek wordt stilgestaan bij symboliek en iconografie als mede dragende peilers van de

cultuur..

Groet,

onderschrift.jpg

• vrijdag 19 juli 2019 @ 23:46

Vorige week bezocht ik voor de tweede keer dit jaar het Museum voor Religieuze Kunst in Uden. Om onduidelijke redenen noemen ze zich sindskort Krona, maar dat mag de pret niet drukken. Het is gevestigd in een 18de eeuws kloostergebouw, dat nog steeds gedeeltelijk wordt bewoond door de zusters Birgittinessen. In januari betrof het een hele interessante tentoonstelling 'De stad als klooster'. Deze zomer is er de tentoonstelling 'De Groene Middeleeuwen'. Het is genoemd naar een boek dat al een paar jaar geleden verscheen en dat komt niet zo vaak voor. Dankzij de tentoonstelling is nu een tweede druk verschenen en die heb ik inmiddels ook in handen. Ik sprak de schrijfster tijdens het symposium Maria van Gerle in Nijmegen en van het een kwam het ander. De tentoonstelling biedt 10tallen middeleeuwse handschriften over planten, recepten en medicijnen. Daarnaast komt religieuze symboliek rond bomen en planten aan bod. Hetzelfde geldt voor miniaturen en versieringen met plantmotieven. Sommige boeken dateren uit de vroege middeleeuwen en zijn echt een openbaring. Veel van de getoonde planten staan ook letterlijk in bloei in de kloostertuin van het museum. Een onweerstaanbare combinatie en zeker een reis waard (2 minuten van de snelweg A50).

Gewijzigd op 2019-07-19 23:48:39