259 keer bekeken

Eindejaarsboeken...

  • dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:02
    #15
    reactie op (#14) Calamandja

    Gaaf!

  • dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:50
    #14

    Eindelijk vertaald in het Nederlands, een kanjer van een boek van 440 pagina's, over de stad Brugge, een middeleeuws metropool 850-1550. Past ook mooi onder de kerstboom, kost wel bijna 50 euro.

    Jan Dumolyn en een collectief academici bogen zich tien jaar lang over diverse aspecten van Brugge tijdens de middeleeuwen. Een huzarenwerk dat wereldwijd weerklank kreeg. Sinds de uitgave van dit stevige, Engelse werk 'Medieval Bruges' in 2018, was de vraag naar een vertaling groot. Eindelijk is het dan ook zover. Begin oktober is er eindelijk een Nederlandse uitgave van "Brugge, een middeleeuwse metropool" voor het grote publiek.
     
    Nooit eerder verscheen er zo’n een volledige geschiedenis van Brugge. In de middeleeuwen was Brugge een krachtige, levendige en verleidelijke plek die zich in het hart van de economische macht in Europa nestelde. Ze verbond de handel van de Middellandse Zee met die van het Noorden. Tegen het einde van de vijftiende eeuw heerste er een ongekende creativiteit met een bloeiende luxe-industrie: lederwaren, bont, verluchte manuscripten, wandtapijten, goudsmederijen, incunabelen en beroemde schilderijen voerden als label ‘gemaakt in Brugge’.
     
    Jan Dumolyn en Andrew Brown brachten voor dit ambitieuze boek 24 auteurs uit binnen- en buitenland bijeen, allemaal specialisten binnen hun specifieke vakgebied. Ze tonen hoe complex de middeleeuwse samenleving was geordend. Ze focussen daarbij niet alleen op Brugge en de brede landelijke omgeving, maar vergelijken de ontwikkelingen in Brugge met steden als Genua, Venetië, Parijs en Londen. Alle afbeeldingen in dit boek komen uit Brugse musea, bibliotheken of archieven. Brugge, een middeleeuwse metropool 850-1550 toont een schatkamer vol kostbaarheden.
     
         

     

  • zaterdag 21 september 2019 @ 11:28
    #13
    reactie op (#12) bernard-de-clairvaux

    Bedankt, dat lijkt mij de moeite om eens te gaan kijken als ik weer eens in Brussel ben.

  • donderdag 19 september 2019 @ 14:21
    #12
    reactie op (#11) Calamandja

    Mijn verslag van 2 jaar geleden:

    mijn eerste halte: het Allard Pierson Museum. Daar vindt momenteel de tentoonstelling Crossroads plaats, over de vroege middeleeuwen en volksverhuizingen in en nabij Europa. Het is een geweldige kans om mooie spullen te zien van de Longobarden, Byzantijnen, Avaren, Franken, Kopten, Goten etc. Een aantal objecten zijn geplaatst in een soort video-vitrines, waar korte, aansprekende 3D-filmpjes over het voorwerp worden getoond. Het enige nadeel is, dat je niet continu het betreffende object kan zien, maar het biedt absoluut toegevoegde waarde bij de interpretatie van e.e.a. Ik vermoed dat de presentatie voor de doorsnee-bezoeker wat onoverzichtelijk overkomt, omdat grafvondsten uit diverse regio's 'gemengd' in verschillende vitrines worden vertoond. Zelfs met voorkennis is het soms lastig om de zaken uit elkaar te houden. Wellicht dat het ruimtegebrek hier een rol heeft gespeeld. Recent bezocht ik een Sicilie-tentoonstelling in Bonn, die ook eerder in het Allard Pierson te zien was. Ik had er hoge verwachtingen van, maar omdat men in Bonn (schijnbaar) teveel ruimte heeft, leek het alsof de tentoonstelling half af was. Dat kwam ook, omdat ik in diezelfde week de Nederlandse catalogus had gekocht. Een schitterende uitgave, met ook veel fotografie op locatie. De beleving van het boek bleek 'rijker' dan de feitelijke tentoonstelling. Ook de catalogus van 'Crossroads' is een rijke uitgave. Er staat veel meer in, dan in het museum te zien is. Dat is een beetje jammer, maar toch: voor een liefhebber is het echt een mooie tentoonstelling. Nog een kleine kritische noot ter afronding: de tentoonstelling toont aan dat diversiteit in Europa van alle tijden is. Dat klopt vanzelfsprekend, maar ik krijg hierbij de indruk dat er een impliciet politiek motief meespeelt. Ik zou die boodschap gewoon explicieter uitspreken en een steviger statement maken. Dat maakt geschiedenis nog relevanter voor het heden.

    Met terugwerkende kracht kan ik alleen maar beamen, dat het heel tof is om zoveel objecten uit Europa en aanliggende regio's voorgeschoteld te krijgen. de boodschap is ook duidelijk: die vroege middeleeuwen waren niet donker, maar de smeltkroes waarin veel culturen elkaar hebben beinvloed en waaruit eindelijk Europa is ontstaan.

     

     

  • donderdag 19 september 2019 @ 13:01
    #11
    reactie op (#8) bernard-de-clairvaux

    Interessant dat Crossroads koopje, vooral nu de tentoonstelling binnenkort in Brussel zal openen, van 27/09/2019 tot 29/03/2020. Heeft iemand ze in Holland gezien? En was het de moeite?

  • dinsdag 17 september 2019 @ 16:41
    #10
    reactie op (#9) Marjoke

    het is echt unbelievable, met name omdat in de UK zoveel geschreven wordt over royalty en geschiedenis en iedereen gewoon weet, dat het niet klopt. Maarja, we gaan maar niet in herhaling vallen ;-)

  • dinsdag 17 september 2019 @ 13:35
    #9
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

    Bij de Vikings blijft het verhaal nog wel goed. 

    Bij de Tudors, haakte ik al af bij aflevering 1. De oom van Hendrik VIII werd vermoord. Hij had helemaal geen ooms. 

    Zijn vader had geen broers of zussen. En als zijn ooms van moederskant nogmgeleefd hadden, was Hendrik geen dag zeker van zijn troon. Dat waren Edward V en zij broer Richard van York, de verdwenen prinsen van de Tower. 

    Voor de zekerheid nog even naar de aangetrouwde ooms gekeken, moor ook dAr kwam niemand in aanmerking. 

     

     

    Gewijzigd op 2019-09-17 13:48:19
    Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 16 september 2019 @ 20:43
    #8
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

    BOEKENTIP! De catalogus van de mooie tentoonstelling Crossroads is nu in de aanbieding:

    In Crossroads nemen de auteurs de lezer mee van Ierland naar Egypte, van Spanje naar Griekenland en van de Lage Landen naar Hongarije. De volksverhuizingen leidden tot opstand en oorlogen, maar ook tot ongekende uitwisseling van goederen, kunst, kennis en vaardigheden. Die uitwisseling heeft tot op de dag van vandaag invloed op onze manier van leven. In tien intermezzo’s worden evenzovele reizigers uit de vroege Middeleeuwen geïntroduceerd. Hun reisverslagen geven een prachtig beeld van de internationale contacten die er in die tijd waren

    Zie: https://wbooks.com/winkel/reeksen/archeologie-allard-pierson-museum/crossroads-reizen-middeleeuwen/

  • maandag 16 september 2019 @ 14:02
    #7
    reactie op (#6) Marjoke

    Dat viel me toentertijd ook op aan de Tudors: onnodige veranderingen in de echte geschiedenis, die echt geen toegevoegde waarde hadden voor het verhaal dat toch wel interessant/spannend was.

  • zondag 15 september 2019 @ 15:15
    #6
    reactie op (#5) Calamandja

    Het nadeel van d serie, is dat ze nogal ruim Met de tijdlijn en de plaats van bepaalde personen op de tijdlijn omgaan.

      De aanval op Parijs is heeft veel later plaatsgevonden. Dat was meer tijdens Karel III. Judith die in die Siri in Engeland rond loopt, was in werkelijkheid maar heel kort en heel erg jong daar aanwezig. En ze was zeker niet de moeder van Alfred.

     En Alfred kompas op de troon na de dood van al zijn oudere broers dat waren ook wel wat meer dan 1

    Ook de Graaf van Parijs, Hugo  Caped wordt de vrije mee omgegaan. Die wordt in de serie vermoord door de koning, maar in werkelijkheid wordt hij de volgende koning.

    Wel is het een bijzondere en hele nieuwe , frisse kijk op de Vikingen. Ook wel een bloederige

    Klik hier om naar de website te gaan