164 keer bekeken

Eindejaarsboeken...

• zaterdag 21 september 2019 @ 11:28
    reactie op (#12) bernard-de-clairvaux

Bedankt, dat lijkt mij de moeite om eens te gaan kijken als ik weer eens in Brussel ben.

• donderdag 19 september 2019 @ 14:21
    reactie op (#11) Calamandja

Mijn verslag van 2 jaar geleden:

mijn eerste halte: het Allard Pierson Museum. Daar vindt momenteel de tentoonstelling Crossroads plaats, over de vroege middeleeuwen en volksverhuizingen in en nabij Europa. Het is een geweldige kans om mooie spullen te zien van de Longobarden, Byzantijnen, Avaren, Franken, Kopten, Goten etc. Een aantal objecten zijn geplaatst in een soort video-vitrines, waar korte, aansprekende 3D-filmpjes over het voorwerp worden getoond. Het enige nadeel is, dat je niet continu het betreffende object kan zien, maar het biedt absoluut toegevoegde waarde bij de interpretatie van e.e.a. Ik vermoed dat de presentatie voor de doorsnee-bezoeker wat onoverzichtelijk overkomt, omdat grafvondsten uit diverse regio's 'gemengd' in verschillende vitrines worden vertoond. Zelfs met voorkennis is het soms lastig om de zaken uit elkaar te houden. Wellicht dat het ruimtegebrek hier een rol heeft gespeeld. Recent bezocht ik een Sicilie-tentoonstelling in Bonn, die ook eerder in het Allard Pierson te zien was. Ik had er hoge verwachtingen van, maar omdat men in Bonn (schijnbaar) teveel ruimte heeft, leek het alsof de tentoonstelling half af was. Dat kwam ook, omdat ik in diezelfde week de Nederlandse catalogus had gekocht. Een schitterende uitgave, met ook veel fotografie op locatie. De beleving van het boek bleek 'rijker' dan de feitelijke tentoonstelling. Ook de catalogus van 'Crossroads' is een rijke uitgave. Er staat veel meer in, dan in het museum te zien is. Dat is een beetje jammer, maar toch: voor een liefhebber is het echt een mooie tentoonstelling. Nog een kleine kritische noot ter afronding: de tentoonstelling toont aan dat diversiteit in Europa van alle tijden is. Dat klopt vanzelfsprekend, maar ik krijg hierbij de indruk dat er een impliciet politiek motief meespeelt. Ik zou die boodschap gewoon explicieter uitspreken en een steviger statement maken. Dat maakt geschiedenis nog relevanter voor het heden.

Met terugwerkende kracht kan ik alleen maar beamen, dat het heel tof is om zoveel objecten uit Europa en aanliggende regio's voorgeschoteld te krijgen. de boodschap is ook duidelijk: die vroege middeleeuwen waren niet donker, maar de smeltkroes waarin veel culturen elkaar hebben beinvloed en waaruit eindelijk Europa is ontstaan.

• donderdag 19 september 2019 @ 13:01
    reactie op (#8) bernard-de-clairvaux

Interessant dat Crossroads koopje, vooral nu de tentoonstelling binnenkort in Brussel zal openen, van 27/09/2019 tot 29/03/2020. Heeft iemand ze in Holland gezien? En was het de moeite?

• dinsdag 17 september 2019 @ 16:41
    reactie op (#9) Marjoke

het is echt unbelievable, met name omdat in de UK zoveel geschreven wordt over royalty en geschiedenis en iedereen gewoon weet, dat het niet klopt. Maarja, we gaan maar niet in herhaling vallen ;-)

• dinsdag 17 september 2019 @ 13:35
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

Bij de Vikings blijft het verhaal nog wel goed. 

Bij de Tudors, haakte ik al af bij aflevering 1. De oom van Hendrik VIII werd vermoord. Hij had helemaal geen ooms. 

Zijn vader had geen broers of zussen. En als zijn ooms van moederskant nogmgeleefd hadden, was Hendrik geen dag zeker van zijn troon. Dat waren Edward V en zij broer Richard van York, de verdwenen prinsen van de Tower. 

Voor de zekerheid nog even naar de aangetrouwde ooms gekeken, moor ook dAr kwam niemand in aanmerking. 

Gewijzigd op 2019-09-17 13:48:19
    Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 16 september 2019 @ 20:43
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

BOEKENTIP! De catalogus van de mooie tentoonstelling Crossroads is nu in de aanbieding:

In Crossroads nemen de auteurs de lezer mee van Ierland naar Egypte, van Spanje naar Griekenland en van de Lage Landen naar Hongarije. De volksverhuizingen leidden tot opstand en oorlogen, maar ook tot ongekende uitwisseling van goederen, kunst, kennis en vaardigheden. Die uitwisseling heeft tot op de dag van vandaag invloed op onze manier van leven. In tien intermezzo’s worden evenzovele reizigers uit de vroege Middeleeuwen geïntroduceerd. Hun reisverslagen geven een prachtig beeld van de internationale contacten die er in die tijd waren

Zie: https://wbooks.com/winkel/reeksen/archeologie-allard-pierson-museum/crossroads-reizen-middeleeuwen/

• maandag 16 september 2019 @ 14:02
    reactie op (#6) Marjoke

Dat viel me toentertijd ook op aan de Tudors: onnodige veranderingen in de echte geschiedenis, die echt geen toegevoegde waarde hadden voor het verhaal dat toch wel interessant/spannend was.

• zondag 15 september 2019 @ 15:15
    reactie op (#5) Calamandja

Het nadeel van d serie, is dat ze nogal ruim Met de tijdlijn en de plaats van bepaalde personen op de tijdlijn omgaan.

De aanval op Parijs is heeft veel later plaatsgevonden. Dat was meer tijdens Karel III. Judith die in die Siri in Engeland rond loopt, was in werkelijkheid maar heel kort en heel erg jong daar aanwezig. En ze was zeker niet de moeder van Alfred.

En Alfred kompas op de troon na de dood van al zijn oudere broers dat waren ook wel wat meer dan 1

Ook de Graaf van Parijs, Hugo  Caped wordt de vrije mee omgegaan. Die wordt in de serie vermoord door de koning, maar in werkelijkheid wordt hij de volgende koning.

Wel is het een bijzondere en hele nieuwe , frisse kijk op de Vikingen. Ook wel een bloederige

Klik hier om naar de website te gaan
  • zaterdag 14 september 2019 @ 19:15
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux
    Luit van der Tuuk - LOF en LASTER
    Vrouwen in de vroege middeleeuwen
    Pagina's: 320 - 21,99 euro
    Publicatiedatum: 24-09-2019

Luit van der Tuuk is interessant omdat het over de vroeg-middeleeuwse geschiedenis gaat en over die vroege periode is er niet zoveel verschenen. Via de uitgeverij kwam ik op zijn website GJALLAR terecht, over Noormannen in de Lage Landen en daar las ik dat de legendarische Deense warlord Ragnarr Loðbrókk, de hoofdfiguur waarrond alles draait in de serie Vikings (serie die door Dries Tys wordt aangeraden, wegens relatief historisch correct wat uitgebeelde cultuur betreft), zowaar voor het eerst opduikt als hij in onze streek van Karel de Kale de cella Torhout (Turholt) in West-Vlaanderen ontvangt, zowaar het geboortedorp van mijn schoondochter. Asjemenou. Over die Vikingen in België en Nederland moet ik dus iets lezen. Naast die website over de Noormanen heeft hij ook een website over Dorestad: Dorestad onthuld; ook zeer de moeite waard.

Wat zijn nieuwste boek betreft, daarover lees je het volgende op de webstek van Omniboek:

Over middeleeuwse vrouwen zijn veel minder bronnen te vinden dan over mannen. Desalniettemin maakt Luit van der Tuuk in 'Lof en laster' duidelijk dat vroegmiddeleeuwse vrouwen veerkrachtig, vindingrijk en bekwaam waren. Bovendien waren ze in staat (politieke) macht, kennis en creativiteit buiten de huiselijke sfeer uit te oefenen. Van der Tuuk reconstrueert in dit boek de levens van adelijke en gewone vrouwen. Op basis van archeologisch bewijs en geschreven bronnen ontstaat het beeld van krachtige vrouwen, in een periode waarin de macht van de kerk voortdurend toenam.

Bedankt voor de boekentips, laat die lange winteravonden maar komen...

• zaterdag 14 september 2019 @ 18:48
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux
    Herman Pleij - Oefeningen in genot
    Liefde en lust in de late middeleeuwen
    464 pagina’s - 29,99 euro (vanaf 1/1/2020)

Dat dikke boek met mooie kaft van Pleij zou wel mooi ogen onder de kerstboom, eilaas is het verschijnen slechts in 2020 gepland. Als onderwerp leunt het misschien deels aan bij zijn boek 'Dromen van Cocagne - middeleeuwse fantasieen over het volmaakte leven'. Hij moet toch al lang bezig zijn met dit boek of onderwerp. Hij gaf daarover al in 2014, 5 jaar geleden dus, een interview in het Historisch Dagblad 2/2014:

INTERVIEW: Herman Pleij over seks in de Middeleeuwen - 'Middeleeuwse literatuur maakte seks bespreekbaar'
    Door: Mirjam Janssen

Voor lust, genot en plezier werd in de Middeleeuwen ernstig gewaarschuwd. Volgens theologen leidden ze tot een verminderde zelfbeheersing en daar kon de duivel van profiteren, want juist op momenten van zwakte wist hij mensen in zijn greep te krijgen. Wie geen enkel risico wilde nemen, had zich te houden aan een wurgende hoeveelheid voorschriften en regels.

Niet verwonderlijk dus dat de gelovigen daar voortdurend tegen zondigden. Over deze tegenstelling tussen voorschrift en praktijk spreekt Herman Pleij, emeritus hoogleraar historische Nederlandse letterkunde, op 7 februari in Amsterdam tijdens een collegedag over de Middeleeuwen van Historisch Nieuwsblad.

Niet zwemmen, niet lachen
    Op het eerste gezicht mocht de middeleeuwse mens niets. ‘In alles school de duivel,’ vertelt Pleij. ‘Zonnebaden bijvoorbeeld was al kwalijk. In het gedicht Van den Vos Reynaerde wordt beschreven dat het dier in de zon zit – voor het middeleeuwse publiek was zo meteen duidelijk dat de vos niet deugde. Ook zwemmen kon niet door de beugel. Lachen was evenmin toegestaan, want de slappe lach is ook een vorm van controleverlies. Je mocht alleen voorzichtig glimlachen.’

Over het gebruik van kleuren ontspon zich een hele discussie. ‘Een deel van de geestelijken bepleitte ingetogen, ongekleurde kleding. Als God had gewild dat mensen fleurige kleren droegen had hij immers wel voor gekleurde schapen gezorgd. Daar tegenover stond een beweging die in kleur juist de essentie van de schepping zag. Aan deze groep danken we het kleurgebruik in de kerken als de gebrandschilderde ramen. Maar de ingetogen zwarte of witte kleding die we nu nog dragen bij belangrijke gebeurtenissen is tot de eerste stroming te herleiden.’

Uitsterven

Veel gevaarlijker nog vonden theologen seks en erotiek. ‘Seks mocht alleen in het kader van de voortplanting. Maar niet op feest- en heiligendagen, en niet op vrijdag – die dag was Christus gekruisigd – en op zondag – de dag des heren. Mensen die met elkaar naar bed wilden, werden geacht tabellen te raadplegen waarin stond wat de toegestane dagen waren.’ Toch liep het niet zo’n vaart, zegt Pleij. ‘Als de middeleeuwers deze voorschriften strikt hadden opgevolgd was de mensheid uitgestorven. In die tijd was de kloof tussen voorschrift en praktijk veel groter dan tegenwoordig.’

Vanaf de veertiende eeuw kwam een tegenbeweging op die vond dat je ook van het aardse leven mocht genieten. ‘In de literatuur blijkt dat uit De Roman van de Roos, waarin de erotiek wordt verheerlijkt. En ook binnen de kerk vonden sommigen dat de mens mocht genieten en zich verblijden.

Die stroming wees op het Hooglied, een van de boeken van het Oude Testament, dat ongelooflijk erotisch is. Er werd natuurlijk gezegd dat je dat boek niet letterlijk moest nemen, maar het bleef een worsteling. In de Late Middeleeuwen werd de volmaaktheid van de schepping ook gezien in de eenwording van twee lichamen.’

Omgekeerde wereld
    Schrijvers experimenteerden met dit soort ideeën. ‘Ik heb me veel beziggehouden met literatuur, waarin de omgekeerde wereld werd beschreven. De gewone mensen worden daarin belachelijk gemaakt. Ze zuipen, vreten, doen in het openbaar hun behoefte en stampen ongecontroleerd in het rond. Dat is een manier voor de elite om zich te profileren, om te laten zien dat zij weet hoe het wél hoort.

Maar deze benadering leent zich ook om over seks te praten. Zo kon de elite haar eigen normen bevestigen. En tegelijk kon ze het eens lekker over seks hebben, want dit soort teksten gaat geen detail uit de weg. Alle standjes en mogelijkheden worden uitgelegd, maar door ze toe te schrijven aan onbeschaafde boeren en boerinnen blijven de auteurs buiten schot.’

Pleij werkt aan een grote studie over deze vuilschrijverij. Tijdens zijn lezing laat hij alvast aan de hand van voorbeelden zien hoe middeleeuwers de literatuur gebruikten om lust en genot toch te rechtvaardigen.

Gewijzigd op 2019-09-14 18:49:41