902 keer bekeken

Blaffen naar de maan

• dinsdag 10 december 2019 @ 19:21
    reactie op (#4) Calamandja

Nee Bauer benadert eea heus neutraal, en soms met een kwinkslag. Grappig dat je de 'Bouwmeesters van Europa' aanhaalt. Dat is nou echt een erg fout boek. Ik moest er, met tegenzin, een recensie over schrijven:

De katholieke kerk is te lang verguisd, vanwege de misstanden die zij veroorzaakte, aldus de schrijver van dit boek. Hij poetst dit niet weg, maar plaatst daar tegenover de bijdrage die de kerk heeft geleverd op het terrein van wetenschap, economie, kunst en samenleving. Er volgt een uitgebreide behandeling van verworvenheden van de westerse wereld, die hun oorsprong hebben of zouden hebben in de katholieke kerk. Het belang van de kloosters voor de landbouw, de wetenschappelijke vernieuwing in de kathedraalscholen en de astronomische kennis van de Jezuïeten worden geïllustreerd met interessante voorbeelden. De schrijver negeert echter dat veel verworvenheden voortkomen uit de kerkelijke organisatie, maar feitelijk geen religieuze achtergrond hebben. Zij komen voort uit het succes van de kerk als onderdeel van een breder politiek-economisch systeem. Daarnaast worden de inzichten van andere culturen onnodig gekleineerd. Het slothoofdstuk roept op tot een terugkeer naar de katholieke moraal en degradeert daarmee het boek uiteindelijk tot naïeve propaganda.

Deze recensie is ook op de BOL-pagina beland, zie: https://www.bol.com/nl/p/de-bouwmeesters-van-europa/9200000073157741/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=bouwme&originalSearchContext=media_all&originalSection=main

Helemaal bijzonder is dat 3 lezers (?) dit boek vervolgens 5 sterren geven. Maar kijk eens goed....één van hen noemt zich Erwin2013/Leuven. Dat is de vertaler van het boek! Hier een interview met hem: https://www.youtube.com/watch?v=panLUgoyhXs

• dinsdag 10 december 2019 @ 16:24
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

De reden van mijn vraag is dat ik onlangs op de hoogte werd gesteld van een geschiedenisboek uitgegeven in 2018 en waarvan ik het bestaan niet afwist, wat toch verbazingwekkend is voor een bouwer, die naast eigen lectuur steeds bijkomend wordt 'geactualiseerd' door de bouwers op de club. Het betrof volgend werk: "De bouwmeesters van Europa - De geboorte van een beschaving uit de katholieke Kerk" door Thomas Woods, (How the Catholic Church Built Western Civilization) vertaald door Erwin Wolff en uitgegeven door De Blauwe Tijger Groningen. De persoon die mij de tip gaf komt uit de wereld die je zou kunnen omschrijven als reactionair katholiek, volgeling van monseigneur Lefebvre, antivaxxer, Vlaams-extremist, enfin, je weet het wel een kluwen van jewelste ... Ook in ons land is er immers een merkwaardige alliantie tussen reactionaire politieke verdedigers van een identitair Vlaanderen en de meer behoudsgezinde krachten binnen de kerk, bijkomend dus ook anti-euhanasie, -LGTB, en wat weet ik nog veel meer. Ik was dus op mijn hoede; na wat googelen kwam ik op katholieke reactionaie fora terecht zowel wat vertaler, auteur als uitgeverij betreft, die laatste 2 allemaal hollands. Vandaar dat ik wat op mijn hoede ben de laatste tijd; dat zal er niet op verbeteren als je wat de soaciale media volgt.

Gewijzigd op 2019-12-10 16:25:38
  • donderdag 05 december 2019 @ 13:12
    reactie op (#2) Calamandja

Was heus ok, maar doet ook wat denken aan de veelschrijverij van zo'n andere 'Vlaamse reus', Josef Janssens

• woensdag 04 december 2019 @ 18:50
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Mooie samenvatting, ik heb hier nog een interview met de auteur liggen die lijnen doortrekt naar het heden, ik zal dit dan samen met je recensie wel eens op de clubome plaatsen. Ik vond het interview in een katholiek weekblad, en kreeg vrees of het niet een teveel aan katholieke borstklopperij geworden is?

• woensdag 04 december 2019 @ 09:27

Ik kreeg een recensie exemplaar van 'Niet meer blaffen naar de Maan' door Raoul Bauer. Hier mijn verslaglegging:

De middeleeuwen werden lang beschouwd als een donkere overgangsperiode tussen de culturele bloeiperiodes van de klassieke wereld en renaissance. Het einde van het Romeinse rijk had funeste gevolgen voor de ontwikkeling van de wetenschap, maar toch zijn veel klassieke wetenschappelijke werken alleen overgeleverd dankzij de toegewijde studie en speurzin van middeleeuwse onderzoekers. Dit betrof religieuze gemeenschappen die in de studie van de natuur de grootsheid van de schepping en het geloof zochten. Dit leidde niet tot nieuwe inzichten, maar in combinatie met bronnen uit de Arabische wereld en Byzantium vormden hun werk de basis voor een nieuwe doorbraak tijdens de renaissance. De grenzen tussen religie, wetenschap en magie waren overigens vaag, mede omdat nog niet heel Europa gekerstend was. Aangezien de wetenschap vooral een kerkelijke aangelegenheid was, blijft dit boek vooral een inleiding in kerkhistorie. De hoeveelheid namen van kerkvaders, bisschoppen en monniken doet daarbij soms duizelen. Met literatuuroverzicht, noten en illustraties in kleur.