2937 keer bekeken

Jan van Eyck is overal...

  • zondag 28 maart 2021 @ 16:41
    #79
    reactie op (#73) Calamandja

    We kunnen deze forum-draad over van Eyck in schoonheid afsluiten met de thuiskomst van het Lam Gods in zijn kathedraal van Gent. 

    Er was wel nog de tentoonstelling Facing van Eyck in het Bozar te Brussel waar beelden van de schilderijen werden geprojecteerd. De bezoekersgids kan je vinden bij Bestanden; 5 educatieve video's over Facing van Eyck kan je vinden bij Videoalbums in de map Van Eyck. De tentoonstellingen zijn voorbij en nu moet je dus terug naar diverse muea om de werken van Jan van Eyck nog te kunnen bewonderen (als ze open zijn en er geen tekort is aan suppoosten zoals dat nu blijkbaar het geval is in de Koninklijke Musea in Brussel).

    Maar er is nu dus de kathedraal waar het pronkstuk Het Lam Gods van Jan van Eyck in alle schoonheid te bewonderen is. EN darover verscheen volgend artikel in de krant De Standaard:

    Lam Gods pronkt op zijn nieuwe plek

    Het had The Van Eyck experience kunnen zijn, maar het werd gewoon ‘bezoekerscentrum Lam Gods’. Vanaf maandag kan het beroemde veelluik van de gebroeders Van Eyck bezoek ontvangen op zijn nieuwe plek: de Sacramentskapel in het hoogkoor van de Sint-Baafskathedraal in Gent.

    Het schilderij, dat de voorbije jaren voor driekwart gerestaureerd werd, staat te pronken in een zes meter hoge vitrine. Ze functioneert als een hoogtechnologische klimaatkast. De gigantische stalen draagconstructie is misschien wat onelegant en ook het altaar waarop het topstuk een plaats kreeg, valt sobertjes uit. Maar de bewaaromstandigheden zijn optimaal, het kijkcomfort van de bezoekers is er met sprongen op vooruitgegaan en de historische glas-in-loodramen van de Sacramentskapel creëren een dankbaar surplus. Dit is beslist een locatie met grandeur. Vroege vogels of de allerlaatste bezoekers wacht een verrassing: elke ochtend en avond wordt het retabel automatisch geopend en gesloten.

    Ook de sensatie van het bezoek is verhoogd. Het Lam Godsaanschouwen wordt voortaan het orgelpunt van een nieuw parcours dat in de crypte begint met een rondleiding. De introductie met virtual-realitybril is discreet. Ze verstoort de architectuur van de kathedraal niet met projectieschermen en biedt storytelling op maat van deze tijd.

     

    Gewijzigd op 2021-03-28 16:45:26
  • maandag 13 juli 2020 @ 16:02
    #78
    reactie op (#77) Calamandja

    Ik kan me hierbij alleen maar aansluiten. Als deze persoon wel een keer stevig repliek had ontvangen, had ie wel een ander verhaal in elkaar geflansd. 

  • zaterdag 11 juli 2020 @ 19:21
    #77
    reactie op (#76) bernard-de-clairvaux

    Ik sta er altijd verbaasd van te kijken hoe mensen die een wetenschappelijke opleiding hebben gehad (zoals Toegepaste Economische Wetenschappen) zich op dergelijk pad begeven van niet-wetenschappelijk gedocumenteerde weetjes en op basis van een prof alhier en een prof aldaar een theorie weten op te boksen die dan nog de nodige andacht krijgt in een tijdschrift, weliswaar studentikoos, van een universiteit, zonder enige discussie. Op den duur neem je de wetenschap niet meer au sérieux en kom je in Trumpiaanse negaties terecht. Ik dacht onmiddellijk aan de corona-discussies die ik op twitter en facebook mocht ontdekken. Ik ben benieuwd wat een Jan Dumolyn daarvan denkt. 

    Gewijzigd op 2020-07-11 19:22:04
  • vrijdag 10 juli 2020 @ 17:40
    #76
    reactie op (#75) bernard-de-clairvaux

    Ik ben er na 20 minuten mee opgehouden. Geen touw aan vast te knopen, rommelig, weetjes die er niet toe doen, aannames die niet (kunnen) kloppen. Niet doo te komen. Wel een standaardtactiek: chaos creëren om daarna de onbegrepene uit te hangen.

  • vrijdag 10 juli 2020 @ 08:56
    #75
    reactie op (#74) Calamandja

    Oei, ik krijg al huiduitslag...Maarja, ik zet zelf ook dingen op academia, dus wat zullen mensen van mijn gehobby vinden ;-). Ik ga wel wat zaken lezen. Er is overigens zo weinig bekend van de Van Eyck's, dat een creatieveling daar heel veel omheen kan fantasteren....maar misschien ook echt vinden. Benieuwd.

    Daarover gesproken: recent las ik het boek over Cultuur aan het hof van Gelre. Een boek/promotieonderzoek uit ca 1990. Geweldig overzicht, gebaseerd op de rekeningen van de hertogen van Gelre. Daarin worden dus ook kunstenaars genoemd. De schrijver meldt het geheimzinnige feit dat rond 1428 ene Jan van Eck aan het hof verscheen. Voor hem werd een schermmeester ingevlogen om hem wat wapentechniek bij te brengen. De schrijver spreekt voorzichtig de mogelijkheid uit dat dit Jan van Eyck geweest kan zijn die vanwege vriendschappelijke banden met Bourgondië op visite kwam. Natuurlijk vond ik dit boeiend en daarom dook ik in google, om als snel te ontdekken dat er in de betuwe een verarmd adelijk geslacht van Eck heeft geleefd. Deze Jan was waarschijnlijk een zoon die onder de hoede van het Gelders hof is genomen...geen Van Eyck dus. Zo makkelijk kun je dus een terloopse these opzetten. Overigens heeft internet de laatste 20 jaar (alweer 20 jaar!) heel veel bronnen beter toegankelijk gemaakt. 

  • donderdag 09 juli 2020 @ 14:28
    #74
    reactie op (#73) Calamandja

    Jan Van Eyck is en blijft overal aanwezig in Vlaanderen. Ik kreeg via mijn oudstudentenvereniging het bericht dat de economist Antoon Vanherpe 1 passie heeft, namelijk "het kunsthistorisch onderzoek met een economische inslag over Jan Van Eyck". Hij schreef hierover meerdere boeken en zijn meest recente werk "Jan Van Eyck, een homo universalis" werd net voltooid. Ik was Antoon Vanherpe reeds tegengekomen op academia.edu en toen ik een document van hem had gedownload kreeg ik een mail waarin hij wees op andere van zijn artikelen op zijn academia-pagina. Een eigenaardig figuur of beter gezegd een eigenaardige insteek op de figuur van Van Eyck die mij een gevoel geeft van complotdenken, maar misschien ben ik overgevoelig in huidige corona- en BLM-tijden en media (de fameuze msm) die alles voor ons verzwijgen.... Ik lees immers het volgende in mijn oudstudenten-tijdschrift "Alechia-Post" nr 59 (ALECHIA staat voor Alumni Economie & Handelsingenieur van de Universiteit Antwerpen):

    Antoon bezorgde ons de volgende insteek over zijn onderzoek:

    Mijn insteek is volledig verschillend van die door de huidige kunsthistorici gehanteerd wordt. In de eerste plaats kunnen of willen ze hun voorgaande stellingen niet verlaten. Daarom houd ik me voorlopig op de vlakte omdat de pers dan zeker alles eraan zal doen niet afgesneden te worden van hun kunsthistorische bronnen.

    De kunsthistorici blijven steken in naïviteiten zoals het feit dat Jan van Eyck met een uitgebreide delegatie naar Portugal vertrekt voor meer dan een jaar om een of twee portretten van de toekomstige van de hertog te schilderen. Een tweede stelling willen ze niet onder ogen zien. De stelling van Prof. Paul Costermans die wetenschappelijk aangetoond heeft dat het kwatrijn slordig en op zeer korte tijd veel later aangebracht is, wordt volledig gengeerd. De derde stelling houdt in dat Jan van Eyck in de eerste plaats kamerheer van de hertog was en hij zich niet kan engageren om voor een derde partij gedurende jaren aan een stuk Gentse kunstwerken te produceren. Er kan dan ook niet aangetoond worden dat deze kunstenaar lang in Gent verbleven heeft of zelfs een eigen atelier had. Het Lam Gods werd hoofdzakelijk gedurende de jaren 1425 tot 1430 geschilderd. Maar Jan van Eyck was in die periode constant benomen door zijn diplomatieke taken in dienst van de hertog. Dus eigenlijk is het onderzoek wel op een economische realiteitszin gebaseerd. Natuurlijk geldt nog altijd: Men is geen sant in eigen land. Ik verwijs dan graag naar het jarenlage succes op https://belgacom.academia.edu/AntoonVanherpe. Op die manier heb ik contact gehad met internationaal gerenommerde onderzoekers die ook bij ons doodgezwegen worden zoals Nills Büttner, Parada Manuel Lopez de Corselas en vooral de Australische Hugh Hudson met dank aan mijn opgedane talenkennis tijdens mijn studies.

    De titels van mijn boeken 'Jan van Eyck, een homo universalis' en 'De wereld van Jan van Eyck' maken al duidelijk dat Jan van Eyck niet in de eerste plaats een kunstschilder was en dat verantwoord ik door onuitgegeven historisch onderzoek. Het tweede boek analyseert zijn omgeving. Deze analyse toont aan dat de kunstwerken aan verkeerde personen toegewezen worden. Mysteries als Het Huwelijk van Arnolfini, Robert Campin, de Meeester van Flémalle krijgen een andere invulling. Deze twee boeken zijn complementair. In feite kunnen ze als twee delen van hetzelfde onderwerp beschouwd worden.

    Ik geef deze boeken in eigen beheer uit (via Shop My Books)

    Antoon Vanherpe

    Gewijzigd op 2020-07-09 14:35:22
  • maandag 29 juni 2020 @ 17:56
    #73
    reactie op (#63) Calamandja

    En ja, Van Eyck is nog steeds overal, tenminst in Vlaanderen. Na Brugge heeft Antwerpen nu ook een minuskuul schilderijtje - het eikenhouten paneeltje meet 19 x 12,5 cm (zonder de lijst) - van Van Eyck aan een verzameling toegevoegd om toch ook de naam Van Eyck te kunnen gebruiken bij een expo, in het museum Mayer van den Bergh te Antwerpen. 

    Meesterwerk Van Eyck toegevoegd aan 'Madonna ontmoet Dulle Griet'
     

     

    "ALS IXH CAN", "JOHES DE EYCK ME FECIT + [COM]PLEVIT ANNO 1439" 

    Het paneeltje Madonna bij de fontein van Jan van Eyck is toegevoegd aan onze tentoonstelling 'Madonna ontmoet Dulle Griet'.
     
    Het werkje is, naast de Madonna van Fouquet, een topstuk dat via verzamelaar Florent van Ertborn in de collectie van Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen terecht kwam.
     
    Van Eycks Madonna bij de fontein toont Maria in een dichtbegroeide, bloeiende tuin. Maria draagt een lang blauw gewaad en kijkt liefdevol naar Jezus, die ze in de armen draagt en teder tegen zich aandrukt. Het schilderij is misschien niet groot, maar zit wel bomvol symboliek. Zo zijn de bloemen of de fontein niet zomaar gekozen.
     
    Oog voor detail

    Wie het schilderij van dichtbij bekijkt, verwondert zich over de perfect uitgevoerde details. Van engelen met vleugels in bonte kleuren tot een eredoek met weefsel van goudbrokaat in motieven van bloemen en dieren, Van Eyck schildert het feilloos. Ook de precisie van waterstralen uit een bronzen fontein of een veelvoud aan bloemen is verbluffend.

    Oorspronkelijke lijst met authentieke inscriptie

    Opmerkelijk aan het schilderij is dat het nog zijn oorspronkelijke lijst draagt. Deze is gedeeltelijk met het paneel uit één stuk eik gestoken en achteraf beschilderd in een imitatie van roze en grijze marmer. Daarop bracht de kunstenaar zijn devies aan: ALS IXH XAN, de Middelnederlandse spelling voor Als ich can, of (Zo goed) als ik kan. Het tekent de bescheidenheid van de middeleeuwse kunstenaar tegenover het kunstwerk. Daaronder staat in het Latijn zijn handtekening ‘Jan van Eyck heeft mij gemaakt en voltooid in het jaar 1439’.

    Madonna bij de fontein is een ijkpunt in het oeuvre van Van Eyck. Dankzij de authentieke inscriptie bestaat er geen twijfel over de auteur of het jaar van uitvoering. Het is bovendien het laatste gedateerde en gesigneerde eigenhandige werk van de meester dat nog bekend is. Van Eyck schilderde het twee jaar voor zijn dood.

    Gewijzigd op 2020-06-29 18:03:34
  • zondag 31 mei 2020 @ 00:59
    #63
    reactie op (#62) Calamandja

    Van Eyck is terug uit zijn coronaslaap opgestaan en is terug in het land en wij Belgen mogen terug uit ons kot. De tentoonstelling "Van Eyck in Bruges" in het Groeningemuseum in Brugge rond de schilderij van De Madonna met kanunnik Joris Van der Paele is sinds kort te bezichtigen weliswaar met in achtneming van de coronamaatregelen. Reservatie op voorhand is dus verplicht (meer info op museabrugge.be)

    PS: Het Groeningemuseum werd begin 2020 volledig heringericht.

     

    Gewijzigd op 2020-05-31 01:18:23
  • zondag 19 april 2020 @ 20:30
    #62
    reactie op (#60) Calamandja

    In deze coronatijden heeft men nu ook een franstalige rondleiding (met nederlands onderschrift) gemaakt over Bruegel, deel 2 in de serie "Stay At Home Museum". Bruegel was een superster in de 16de eeuw, en dat is hij vandaag nog steeds. Bewonder vanuit je huiskamer de meesterwerken die aan de muur hingen bij keizers en koningen. Over VIPs gesproken: je gids is niemand minder dan museumdirecteur Michel Draguet. Hij stapt met jou zelfs binnen in het schilderij “De Val van de Opstandige Engelen”. Een niet-te-missen ervaring!

  • zaterdag 11 april 2020 @ 09:32
    #61
    reactie op (#60) Calamandja

    Prachtig!

    Bedankt, voorman...