1983 keer bekeken

Jan van Eyck is overal...

• maandag 13 juli 2020 @ 16:02
    reactie op (#77) Calamandja

Ik kan me hierbij alleen maar aansluiten. Als deze persoon wel een keer stevig repliek had ontvangen, had ie wel een ander verhaal in elkaar geflansd. 

• zaterdag 11 juli 2020 @ 19:21
    reactie op (#76) bernard-de-clairvaux

Ik sta er altijd verbaasd van te kijken hoe mensen die een wetenschappelijke opleiding hebben gehad (zoals Toegepaste Economische Wetenschappen) zich op dergelijk pad begeven van niet-wetenschappelijk gedocumenteerde weetjes en op basis van een prof alhier en een prof aldaar een theorie weten op te boksen die dan nog de nodige andacht krijgt in een tijdschrift, weliswaar studentikoos, van een universiteit, zonder enige discussie. Op den duur neem je de wetenschap niet meer au sérieux en kom je in Trumpiaanse negaties terecht. Ik dacht onmiddellijk aan de corona-discussies die ik op twitter en facebook mocht ontdekken. Ik ben benieuwd wat een Jan Dumolyn daarvan denkt. 

Gewijzigd op 2020-07-11 19:22:04
  • vrijdag 10 juli 2020 @ 17:40
    reactie op (#75) bernard-de-clairvaux

Ik ben er na 20 minuten mee opgehouden. Geen touw aan vast te knopen, rommelig, weetjes die er niet toe doen, aannames die niet (kunnen) kloppen. Niet doo te komen. Wel een standaardtactiek: chaos creëren om daarna de onbegrepene uit te hangen.

• vrijdag 10 juli 2020 @ 08:56
    reactie op (#74) Calamandja

Oei, ik krijg al huiduitslag...Maarja, ik zet zelf ook dingen op academia, dus wat zullen mensen van mijn gehobby vinden ;-). Ik ga wel wat zaken lezen. Er is overigens zo weinig bekend van de Van Eyck's, dat een creatieveling daar heel veel omheen kan fantasteren....maar misschien ook echt vinden. Benieuwd.

Daarover gesproken: recent las ik het boek over Cultuur aan het hof van Gelre. Een boek/promotieonderzoek uit ca 1990. Geweldig overzicht, gebaseerd op de rekeningen van de hertogen van Gelre. Daarin worden dus ook kunstenaars genoemd. De schrijver meldt het geheimzinnige feit dat rond 1428 ene Jan van Eck aan het hof verscheen. Voor hem werd een schermmeester ingevlogen om hem wat wapentechniek bij te brengen. De schrijver spreekt voorzichtig de mogelijkheid uit dat dit Jan van Eyck geweest kan zijn die vanwege vriendschappelijke banden met Bourgondië op visite kwam. Natuurlijk vond ik dit boeiend en daarom dook ik in google, om als snel te ontdekken dat er in de betuwe een verarmd adelijk geslacht van Eck heeft geleefd. Deze Jan was waarschijnlijk een zoon die onder de hoede van het Gelders hof is genomen...geen Van Eyck dus. Zo makkelijk kun je dus een terloopse these opzetten. Overigens heeft internet de laatste 20 jaar (alweer 20 jaar!) heel veel bronnen beter toegankelijk gemaakt. 

• donderdag 09 juli 2020 @ 14:28
    reactie op (#73) Calamandja

Jan Van Eyck is en blijft overal aanwezig in Vlaanderen. Ik kreeg via mijn oudstudentenvereniging het bericht dat de economist Antoon Vanherpe 1 passie heeft, namelijk "het kunsthistorisch onderzoek met een economische inslag over Jan Van Eyck". Hij schreef hierover meerdere boeken en zijn meest recente werk "Jan Van Eyck, een homo universalis" werd net voltooid. Ik was Antoon Vanherpe reeds tegengekomen op academia.edu en toen ik een document van hem had gedownload kreeg ik een mail waarin hij wees op andere van zijn artikelen op zijn academia-pagina. Een eigenaardig figuur of beter gezegd een eigenaardige insteek op de figuur van Van Eyck die mij een gevoel geeft van complotdenken, maar misschien ben ik overgevoelig in huidige corona- en BLM-tijden en media (de fameuze msm) die alles voor ons verzwijgen.... Ik lees immers het volgende in mijn oudstudenten-tijdschrift "Alechia-Post" nr 59 (ALECHIA staat voor Alumni Economie & Handelsingenieur van de Universiteit Antwerpen):

Antoon bezorgde ons de volgende insteek over zijn onderzoek:

Mijn insteek is volledig verschillend van die door de huidige kunsthistorici gehanteerd wordt. In de eerste plaats kunnen of willen ze hun voorgaande stellingen niet verlaten. Daarom houd ik me voorlopig op de vlakte omdat de pers dan zeker alles eraan zal doen niet afgesneden te worden van hun kunsthistorische bronnen.

De kunsthistorici blijven steken in naïviteiten zoals het feit dat Jan van Eyck met een uitgebreide delegatie naar Portugal vertrekt voor meer dan een jaar om een of twee portretten van de toekomstige van de hertog te schilderen. Een tweede stelling willen ze niet onder ogen zien. De stelling van Prof. Paul Costermans die wetenschappelijk aangetoond heeft dat het kwatrijn slordig en op zeer korte tijd veel later aangebracht is, wordt volledig gengeerd. De derde stelling houdt in dat Jan van Eyck in de eerste plaats kamerheer van de hertog was en hij zich niet kan engageren om voor een derde partij gedurende jaren aan een stuk Gentse kunstwerken te produceren. Er kan dan ook niet aangetoond worden dat deze kunstenaar lang in Gent verbleven heeft of zelfs een eigen atelier had. Het Lam Gods werd hoofdzakelijk gedurende de jaren 1425 tot 1430 geschilderd. Maar Jan van Eyck was in die periode constant benomen door zijn diplomatieke taken in dienst van de hertog. Dus eigenlijk is het onderzoek wel op een economische realiteitszin gebaseerd. Natuurlijk geldt nog altijd: Men is geen sant in eigen land. Ik verwijs dan graag naar het jarenlage succes op https://belgacom.academia.edu/AntoonVanherpe. Op die manier heb ik contact gehad met internationaal gerenommerde onderzoekers die ook bij ons doodgezwegen worden zoals Nills Büttner, Parada Manuel Lopez de Corselas en vooral de Australische Hugh Hudson met dank aan mijn opgedane talenkennis tijdens mijn studies.

De titels van mijn boeken 'Jan van Eyck, een homo universalis' en 'De wereld van Jan van Eyck' maken al duidelijk dat Jan van Eyck niet in de eerste plaats een kunstschilder was en dat verantwoord ik door onuitgegeven historisch onderzoek. Het tweede boek analyseert zijn omgeving. Deze analyse toont aan dat de kunstwerken aan verkeerde personen toegewezen worden. Mysteries als Het Huwelijk van Arnolfini, Robert Campin, de Meeester van Flémalle krijgen een andere invulling. Deze twee boeken zijn complementair. In feite kunnen ze als twee delen van hetzelfde onderwerp beschouwd worden.

Ik geef deze boeken in eigen beheer uit (via Shop My Books)

Antoon Vanherpe

Gewijzigd op 2020-07-09 14:35:22
  • maandag 29 juni 2020 @ 17:56
    reactie op (#63) Calamandja

En ja, Van Eyck is nog steeds overal, tenminst in Vlaanderen. Na Brugge heeft Antwerpen nu ook een minuskuul schilderijtje - het eikenhouten paneeltje meet 19 x 12,5 cm (zonder de lijst) - van Van Eyck aan een verzameling toegevoegd om toch ook de naam Van Eyck te kunnen gebruiken bij een expo, in het museum Mayer van den Bergh te Antwerpen. 

Meesterwerk Van Eyck toegevoegd aan 'Madonna ontmoet Dulle Griet'

"ALS IXH CAN", "JOHES DE EYCK ME FECIT + [COM]PLEVIT ANNO 1439" 

Het paneeltje Madonna bij de fontein van Jan van Eyck is toegevoegd aan onze tentoonstelling 'Madonna ontmoet Dulle Griet'.

Het werkje is, naast de Madonna van Fouquet, een topstuk dat via verzamelaar Florent van Ertborn in de collectie van Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen terecht kwam.

Van Eycks Madonna bij de fontein toont Maria in een dichtbegroeide, bloeiende tuin. Maria draagt een lang blauw gewaad en kijkt liefdevol naar Jezus, die ze in de armen draagt en teder tegen zich aandrukt. Het schilderij is misschien niet groot, maar zit wel bomvol symboliek. Zo zijn de bloemen of de fontein niet zomaar gekozen.

Oog voor detail

Wie het schilderij van dichtbij bekijkt, verwondert zich over de perfect uitgevoerde details. Van engelen met vleugels in bonte kleuren tot een eredoek met weefsel van goudbrokaat in motieven van bloemen en dieren, Van Eyck schildert het feilloos. Ook de precisie van waterstralen uit een bronzen fontein of een veelvoud aan bloemen is verbluffend.

Oorspronkelijke lijst met authentieke inscriptie

Opmerkelijk aan het schilderij is dat het nog zijn oorspronkelijke lijst draagt. Deze is gedeeltelijk met het paneel uit één stuk eik gestoken en achteraf beschilderd in een imitatie van roze en grijze marmer. Daarop bracht de kunstenaar zijn devies aan: ALS IXH XAN, de Middelnederlandse spelling voor Als ich can, of (Zo goed) als ik kan. Het tekent de bescheidenheid van de middeleeuwse kunstenaar tegenover het kunstwerk. Daaronder staat in het Latijn zijn handtekening ‘Jan van Eyck heeft mij gemaakt en voltooid in het jaar 1439’.

Madonna bij de fontein is een ijkpunt in het oeuvre van Van Eyck. Dankzij de authentieke inscriptie bestaat er geen twijfel over de auteur of het jaar van uitvoering. Het is bovendien het laatste gedateerde en gesigneerde eigenhandige werk van de meester dat nog bekend is. Van Eyck schilderde het twee jaar voor zijn dood.

Gewijzigd op 2020-06-29 18:03:34
  • donderdag 04 juni 2020 @ 18:42
    reactie op (#70) bernard-de-clairvaux

Klopt. De vorige keer heb ik vakantie voor een deel hem als th3mw gehad. Zijn ook bij zijn graf geweest en hebben daar nog iets gelegd dat bloemen imker voorstellen. Nu koop ik opmaat van vertrek nor bloemen, evt bij benzinepomp, in Nederland. Zorg voor zakjes met watjes en water. En de volgende ochtend eerst naar het graf toe. 

overigens hebben we het appartement al geboekt. Erg vroeg? Ja.,maar er is maar 1 appartement beschikbaar.m

Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 02 juni 2020 @ 21:59
    reactie op (#69) Marjoke

Goed geregeld Marjoke. Ansbach ziet er ook top uit enne, Kaspar Hauser heeft daar rond gehangen. Daar hebben we het vast een keer over gehad.

• dinsdag 02 juni 2020 @ 11:44
    reactie op (#68) Calamandja

Er is daardoor veel moois te zien. Met 10 vakanties heb je nog niet alles gezien.

we nemen weer Ansbach als centraal punt. Maar wel op een ander adres. Andere was niet slecht, voor het geld, maar nu voor €5 meer hebben we een modern appartement met keuken en geweldig uitzicht.

Het was eerst alleen een beetje spiellerei. Gewoon eens kijken wat er aan betere logeeradressen was. En toen kwam ik dit tegen.

ps. Niet reserveren de eerste 2 weken van juni, anders wordt ik heel boos.

Gewijzigd op 2020-06-02 11:52:24
    Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 02 juni 2020 @ 11:03
    reactie op (#67) Marjoke

Hier komen ook vakantieherinneringen bovendrijven als je die namen van die stadjes vernoemd zoals Rothenburg aan de Tauber. Heel lang geleden heb ik met mijn vrouw, toen we nog geen kinderen hadden met een oude kever een deel van de Romantische Strasse afgereden, ik heb het weer eens moeten opzoeken, de klinkende namen Dinkelsbuhl, Nordlingen enzovoort. Het was er nog rustig toen.

wij twijfelen voor ons verlof nog tussen Tuinzania of Tuinesië 🙃