1986 keer bekeken

Jan van Eyck is overal...

  • zaterdag 01 februari 2020 @ 14:07
    #6
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

    VRIENDEN! IK HEB TOCH TOCH TOCH EEN TICKET GEBOEKT VOOR VAN EYCK!!!!!

    Ik ga maandag 30 maart. Inloop vanaf 16.30 uur. Ik ga alvast zondag 29 maart heen om de Sint Baafs te bekijken. Op maandag is ook het STAM open, dus dat is prettig efficient. Wie wil aansluiten is bij deze uitgenodigd. Voorlopig nog genoeg opties in dit timeslot.

     

    En verder denk ik....waar begin ik aan ;-)

  • woensdag 29 januari 2020 @ 18:41
    #5
    reactie op (#4) Calamandja

    Ga ik lezen! Mevrouw Demets komt ook naar Zutphen...

  • dinsdag 28 januari 2020 @ 08:11
    #4
    reactie op (#3) Calamandja

    Een korte historische achtergrond m.b.t. Jan Van Eyck kan je hier vinden in een document van een tiental bladzijden, opgesteld door Lise Demts voor een cursus met als titel "De Wereld van Jan van Eyck - het wereldbeeld van de late middeleeuwen", in mijn agenda genoteerd voor volgende week. Ik wil het ook wel doorsturen naar eventuele geïnteresseerden; laat me dan iets weten via email.

  • maandag 27 januari 2020 @ 18:18
    #3
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

    Dat hoop ik je eind februari uit te leggen na mijn Davidsfonds dagcursus + bezoek aan de expo. Van Eyck zegt mij emotioneel niet veel, en kunst wordt toch met het hart geproefd. Het zal dus van de genialiteit moeten komen die verstandelijk dient begrepen te worden. Ik hoop ook dat ik het eindelijk eens begrijp, dat geniale of revolutionaire, anders wordt al dat gedoe paarlen voor de zwijnen.  De cursus werd in enkele dagen dubbel overboekt, ik zal mij dus psychish voorbereiden op de drukte en zal misschien wat middeleeuwse elleboogbeschermers kunnen gebruiken.

  • maandag 27 januari 2020 @ 09:26
    #2

    Het is Gent, Brugge, Vlaanderen, België van harte gegund. De onvermijdelijke drukte gaat me toch tegenhouden. Wel hoop ik te horen/lezen wat nou precies die optische doorbraak heeft veroorzaakt, dus verslaglegging hier is zeer welkom. Dat 'oh, oh, wat is het knap' is leuk, maar wanneer komt men nu eens met een goede verklaring? Een paar jaar geleden deed men in Boymans een poging daartoe met 'De weg naar Van Eyck' maar dat bleef uiteindelijk ook hangen in 'een revolutie'. Een revolutie kan echter ook verklaard worden...

    Gewijzigd op 2020-01-27 09:27:46
  • zaterdag 25 januari 2020 @ 17:03
    #1
    Jan van Eyck, Portret van een man met blauwe kaproen, ca. 1428-30
    (Muzeul National Brukenthal, Sibiu, Roemenië)

    In Vlaanderen kan je er intussen niet meer naast kijken: je wordt via alle media attent gemaakt dat de "grootste Van Eyck-tentoonstelling ooit" over Jan Van Eyck zal plaats hebben in Gent, in het Museum voor Schone Kunsten (MSK) om precies te zijn, onder de titel "Van Eyck. Een optische revolutie" - een "Once in a lifetime-ervaring" volgens de MSK-webstek.  Heel wat topwerken van Van Eyck maar ook van andere kunstenaars uit zijn periode en van de vroege renaissance komen naar Gent, er zijn meer dan 100 internationale bruiklenen.

    Let wel, het Lam Gods zal er niet zijn, buiten de 8 gerestaureerde buitenpanelen, daarvoor moet je naar de Sint-Baafskathedraal waar de 10 resterende panelen na de restauratie terug werden geïnstalleerd. En hoewel er werken van heinde en verre naar het MSK zullen komen was Brugge blijkbaar te ver voor een veilig transport want het grootste werk van Jan Van Eyck na het Lam Gods, namelijk de 'Madonna met kanunnik Joris van der Paele', daarvoor moet je naar het Groeningemuseum in Brugge dat dan ook rond de befaamde schilder een tentoonstelling zal organiseren, zoals Brussel trouwens ook zal doen, kwestie dat iedereen een graanjte meepikt van de Van Eyck gekte.  Allemaal goed voor het toerisme in Vlaanderen; de stad Gent heeft er trouwens een themajaar van gemaakt onder de noemer "OMG! Van Eyck was here", om het wat te rekken, want de tentoonstelling zelf duurt slechts twee maanden.

    In de kranten verschijnen dagelijks artikels over de gekte of over bepaalde kunstwerken. Dit wordt hier dus een draad waar ik regelmatig dergelijke artikels zal overbrengen zodat de sfeer wat kan worden overgebracht.

    Ik vergat nog de talrijke cursussen over Jan Van Eyck en zijn tijd die zullen worden georganiseerd en waarvoor we ons natuurlijk hebben ingeschreven en waarover we ook op deze club zullen bericht geven.

    Van Eyck is plots overal
     

    Een jaar lang zet Gent Jan Van Eyck als een verloren zoon in de kijker. Nu de blockbuster­tentoonstelling eraan komt, schakelt de campagne een versnelling hoger. Van Eyck krijgt niet alleen zijn bier en chocolade, maar ook zijn streetart, een conceptstore en een midzomernachtfeest. ‘Het Lam Gods is onze Mona Lisa.’ 

    Inkijk in een optische revolutie, belooft de expo die volgende week van start gaat. Een blikvanger wordt het alleszins. Ruim vijf jaar bereidde het Museum voor Schone Kunsten (MSK) in Gent de ‘grootste tentoonstelling ooit rond Jan Van Eyck’ voor. Iets meer dan de helft van het oeuvre dat aan de geniale fijnschilder toegeschreven wordt, komt over, inclusief de gerestaureerde buiten­luiken van De aanbidding van het Lam Gods. In voorverkoop zijn al 67.500 tickets verkocht. Een derde ging naar buitenlandse kunstliefhebbers. De doelstelling is afklokken op 240.000 bezoekers.
     
    In oktober opent ook het gloednieuwe bezoekerscentrum van de Sint-Baafskathedraal, dat de mensen binnenloodst in het vijftiende-eeuwse universum van het Lam Gods. Het is de tweede pijler van het Van Eyck-jaar, waar Gent met veel gusto op inzet.

    Magneetfunctie

    De campagne ging een jaar geleden van start. Voor de expo trekt de stad een budget van 9,1 miljoen euro uit. Ook Toerisme Vlaanderen doet een duit in het zakje. Het spendeert 6,5 miljoen euro aan het Van Eyckjaar, als slotluik van het project ‘Vlaamse meesters’ na het barokjaar in Antwerpen (2018) en het Bruegeljaar (2019).

    Onder het motto ‘Van Eyck heeft een magneetfunctie’ worden daarbij oude meesters naar voren geschoven als ambassadeurs en internationale trekpleisters die het verblijfstoerisme van de kunststeden kunnen opkrikken. 2020 wordt de apotheose van de Vlaamse Meesters-campagne: het Van Eyckjaar is ook het enige met een toptentoonstelling.
      
    Het is ook sterk geworteld in de stad. Al in 2018, bij de lancering van het project ‘OMG Van Eyck was here’, werd een lokaal draagvlak gezocht. Het surft voort op het enthousiasme van de Gentenaars en de Gentse ondernemers.
    Coördinator Astrid Van Ingelgom: ‘We hebben heel veel organisaties en verenigingen gecontacteerd, we hebben lezingen, workshops en seniorennamiddagen georganiseerd. Het thema werd ook via het onderwijs en het buurt­onderwijs uitgedragen. Voor ons draait alles om het Lam Gods, dat met het DNA van de stad verbonden is, en dat de Gentenaars in hun hart gesloten hebben. Iedereen heeft er zijn persoonlijke band mee. Het is meer dan erfgoed, het is onze Mona Lisa.’

    De Meester van Rimini en atelier, De apostelen Judas, Johannes en Matteüs, ca. 1430 (Liebieghaus, Frankfurt)

    In den troon verheven

    Gent investeerde 2 miljoen euro in ‘OMG Van Eyck was here’, met een overkoepelende slogan die knipoogt naar de jongerentaal. Het feestjaar moest niet alleen een breedgedragen programma krijgen, maar ook een eigentijds aanbod waarin iedereen zich kon vinden. ‘Daarom hielden we de regie in eigen beheer en ontwikkelden we zelf een concept’, zegt de schepen van Cultuur Sami Souguir (Open VLD). ‘We koppelen het vijftiende-eeuwse aan het hedendaagse. Het moest een vertaalslag worden: Van Eyck uit de museale muren laten treden.’
    Er gingen subsidies naar bovenlokale projecten. Zo kreeg ­Arvo Pärt een compositie­opdracht voor Collegium Vocale en brengt de postmetalband Amenra het concert In den troon verheven. Op de agenda staat ook een midzomernachtfeest met middeleeuws streetfood en troubadours, maar evengoed krijgen een streetartproject en de Flora­liën het Van Eyck­label. De winnaar van de stadsmarathon krijgt een Van Eyckmedaille omgehangen. Souguir: ‘Het mocht ook wat luchtig. Maar pas op: de magistrale kunstwerken blijven de highlights. We zullen er geen klank- en lichtspel of Gentse Feesten aan koppelen.’
    De stad Gent zou Gent niet zijn, als ze niet voluit de bourgondische kaart zou trekken. Het onderdeel Smakeleyck zet voluit in op gastronomie. Food-ambassadeur Olly Ceulenaere mixt middeleeuwse ingrediënten in hedendaagse recepten. Chocolade- en kaascreaties, Tierenteyn-kruidenmengelingen, Gentse neuzen met pittige gembertoets: het hoort ook bij het Van Eyckjaar.

    Middeleeuws Manhattan
     
    Onder het Gentse Belfort opent dit weekend de Van Eyckshop, een soort van conceptstore met uitgelezen ambachtelijke producten. Onder de flink gepimpte slogan ‘Haal een stukje Lam Gods in huis’ zullen er juwelen, hoeden, boeketten, sjaals, handtassen en glaswerk verkocht worden, al dan niet met een motiefje uit het beroemde altaarstuk.
    Van Ingelgom: ‘Gent was ooit een vijftiende-eeuws Manhattan, met toonaangevende textiel­werkers en gespecialiseerde ambachtslui. De gepassioneerde vakmensen en de makers van vandaag nemen dat over.’

    Was dit evenement, propvol ­activiteiten en vergelijkbaar met een jaar gewijd aan een Europese Cultuurhoofdstad, ook denkbaar geweest rond een andere centrale figuur?
    Souguir: ‘Twintig jaar geleden hadden we een jaar rond Keizer Karel. Maar dat had niet dezelfde impact en was moeilijker te verkopen. Dit tijdperk vraagt ook om een andere dynamiek en communicatie, onder meer via filmpjes en sociale media. Het Lam Gods is een dankbaar aanknopingspunt, het is onze toeristische trekpleister en ons meest bezochte monument. Inderdaad, “OMG Van Eyck was here” is ook een vinger­oefening voor de kandidatuur van Culturele Hoofdstad in 2030.’

    Bron: Geert Van der Speeten, De Standaard, 23 januari 2020.

    Volgend werk zal ook op de tentoonstelling te zien zijn:

    Benozzo Gozzoli, De Madonna met Kind en engelen, ca. 1449-50 (Fondazione Accademia Carrara, Bergamo)
    Gewijzigd op 2020-01-25 17:11:24