1601 keer bekeken

Bauer over de geniale mislukking van de middeleeuwen

• maandag 30 mei 2022 @ 18:33
    reactie op (#7) Calamandja

Je hebt gelijk hoor. Die frisse nieuwe generatie doet zijn best, maar het komt zelden tot een boek. De productiedwang en losse aanstellingen bij uni's zijn daar een belangrijke oorzaak van. Ik luisterde daarnet overigens een podcast met Frank Willaert over zijn boek over minnelyriek. Hij zei precies hetzelfde: academische beslommeringen hinderen het schrijfwerk.

• donderdag 26 mei 2022 @ 17:49
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

We zien inderdaad frisse gezichten, maar hun productie aan boeken voor het niet-wetenschappelijke lezers is momenteel toch wel laag, en hun wetenschappelijke artikels zijn meestal niet bereikbaar voor het gewone publiek, of zitten achter een pay-wall. Die proffen van vroeger schreven nu en dan toch een boek voor het gewone publiek meestal via het Davidsfonds gepubliceerd (wat Vlaanderen betreft) en verhoogden exponentieel hun productie eens ze op emeritaat waren. Ik denk hierbij o.a. aan Jef Janssens. En dan laat ik de vertaalde Fransen nog terzijde zoals een Georges Duby of een Fernand Braudel. Ik denk dat het in Nederland iets anders ligt. In Vlaanderen kan ik zomaar uit het vuistje enkel het 'Wijvenboek' en het boek 'Onverwerkt Verleden' vernoemen.

Gewijzigd op 2022-05-26 17:50:15
  • woensdag 25 mei 2022 @ 16:50
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Inderdaad waarschijnlijk een herdruk , want ik heb deze ook al verschillende jaren in het schap .

• dinsdag 24 mei 2022 @ 12:02
    reactie op (#4) Calamandja

Dat stemt droevig en confronteert met het eigen ouder worden. Tegelijkertijd zien 'we' ook nieuw talent en worden we verrast door frisse nieuwe inzichten die ook onze eigen onbevangenheid weer wat wakkerschudden. Want zo is het toch ook?

• vrijdag 20 mei 2022 @ 17:58
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Dat zullen de laatste boeken van Raoul Bauer geweest zijn. Via zijn Facebookpagina meldt zijn zoon dat zijn vader vandaag overleden is in Bornem. Toch een lichte schok voor mij. Ik herinner mij nog goed zijn eerste boeken die ik gelezen heb, zoals De twaalfde eeuw, De geniale mislukking van de middeleeuwen en vooral zijn boek Vézelay, waarbij ik na het lezen zo snel als mogelijk voor drie dagen naar toe trok om er de mooie basiliek Sainte-Marie-Madeleine met zijn prachtige tympaan te bezoeken. Hij was geen echt mediëvist, maar leerde mij toch de schoonheid van de middeleeuwen zien.
    In 2020 meldde hij dat hij al een hele tijd bezig was aan een boek over 'de heilige en de duivel in de middeleeuwen', misschien was het bijna af, en kan het worden afgewerkt, of komt het ergens als artikel postuum naar boven, wie weet.

Dat is ouder worden, vrienden, idolen en wegbereiders uit jeugd en jongvolwassen tijd vallen beetje bij beetje weg.

• maandag 06 april 2020 @ 18:30
    reactie op (#2) Calamandja

Aha, ik zal eens gaan kijken. Blaffen naar de Maan was idd ook 'zozo'. Jammer dat zo'n uitgeverij niet wat strakker coacht, maarja...zo'n man laat zich natuurlijk niet coachen en biedt waarschijnlijk gratis 'content'...want tijd zat.

• maandag 06 april 2020 @ 00:41

Dat is wel een oud boek dat in herdruk is. Het staat al jaren in mijn kast, het is een boekje uit 1985. Enkel het eerste hoofdstuk werd wat geactualiseerd. Dat heb ik van zijn Facebookpagina. Hij is inderdaad zeer kerkelijk, dat heb ik in zijn boek Blaffen naar de maan nu ook ontdekt. Ik vind dat er zelfs geen rode draad in dat boek zit, ik heb hem toch niet gevonden. 
    Als je de berichten op zijn Facebookpagina leest dan weet je welk vlees je in de kuip hebt. 

• zaterdag 04 april 2020 @ 13:03

Volgens mij komen door de Coronacrisis nu minder boeken uit, want men durft natuurlijk minder op pad naar de boekhandel. Ik heb het dus rustig met recensies, maar gisteren viel het nieuwe boek van Raoul Bauer op de mat: De geniale mislukking van de Middeleeuwen. Ik dacht: pfff, hij weer. En inderdaad het boek heeft me op geen enkele manier kunnen verrassen. Het is fijn voor de auteur dat hij een uitgeverij heeft gevonden voor zijn veelschrijverij, maar ik wordt erg moe van de eenzijdige religieuze insteek van zijn boeken. Dat de middeleeuwse samenleving doordrenkt was van een continue religieuze motivatie etc....dat weten we nou wel. Bauer 'bewijst' dat overigens alleen met eenzijdige informatie uit en over klooster- en kathedraalscholen. Deze elitaire benadering biedt geen breed perspectief op de middeleeuwse samenleving als product van religie, politiek en economie. Zeker dit boek bewijst dat de persoonlijke religieuze beleving de 'historicus' in de weg zit. Zo'n boek en boodschap hebben ook recht van bestaan, maar om de huidige mislukte samenleving te projecteren op de Middeleeuwen vind ik een paar bruggen te ver.

Zo scherp ga ik dat natuurlijk niet in een recensie zetten. Ik zou nog om mijn oren geslagen geworden met nog meer theologische toestanden ;-). Hierbij dus de ca. finale tekst:

Onze huidige samenleving is het product van doorgeschoten rationaliteit en efficiency, met funeste gevolgen voor de menselijke waardigheid en vrijheid. Raoul Bauer wijt deze ontwikkeling aan de religieuze onthechting die de westerse mens sinds de renaissance en verlichting heeft beleefd. De oorsprong ligt volgens hem in de twaalfde eeuw toen de strijd tussen rede en geloof op het scherpst werd gevoerd tussen de filosoof Abelard en de mysticus Bernard van Clairvaux. Dit dispuut had een toekomstbestendige synthese kunnen opleveren, maar het onwrikbare Godsbeeld van Bernard kwam als winnaar uit de bus. Deze gemiste kans vormt volgens de schrijver de geniale mislukking van de middeleeuwen. Zoals vaker levert Bauer een overdaad aan kerkgeleerden en theologische terminologie, die vragen om voldoende voorkennis bij de lezer. Het dispuut tussen Abelard en Bernard wordt min of meer als bekend beschouwd. De kerkhistorische benadering verhult ook geen moment de persoonlijke wens van de schrijver: een terugkeer naar een meer religieus bestaan. Interessant, maar moeilijk boek. Met notenapparaat.

Gewijzigd op 2020-04-04 14:00:36