1060 keer bekeken

Byzantium in Bonn

• zaterdag 26 september 2009 @ 21:28
    #
    reactie op (#) Marjoke

JA, ik kan niet aan dit dispuut mee doen. Ik ben pas op bladzijde

153 van De Gang naar Canossa door Tom Holland zoals aangerecommandeerd door de Abt,

met

http://www.clubs.nl/ClubsData/181099/incoming/antoniusd,nvos(1).jpg
  • vrijdag 18 september 2009 @ 15:38
    #
    reactie op (#) bernard-de-clairvaux
    Ben het niet helemaal met je eens. Een deel klopt wel, maar ik denk dat vooral de Balkan bewoners en Hongaren het zeker niet met je eens zijn. Daar is het land behoorlijk ontvolkt in die tijd, zodat volken die vroeger buiten het land woonden, het land herbevolkte toen de Turken verjaagd werden. Daarom wonen er nu zo veel Roemenen en serven binnen de toenmalige grenzen van Hongarije.
    Niet dat ze ervoor daar niet woonden, maar in veel mindere maten.

Daarnaast denk ik dat de Weners er ook niet zo over denken. Die zijn al die tijd frontstad geweest, twee belegeringen overleefd en veel meer pogingen daartoe zijn toen afgeslagen. Nee, ik had, ondanks de instabiliteit, liever dat het Byzantijnse rijk gehouden. En niet uit romantische overwegingen.

Klik hier om naar de website te gaan

gewijzigd op 26 september 2009 22:37 door Marjoke
  • vrijdag 18 september 2009 @ 12:12
    #
    reactie op (#) Marjoke

Tja, vanuit 'romantiek' zou ik zeggen, dat het byzantische rijk wel had mogen blijven....maar totaal niet realistisch. Dan zou de 'val' alleen maar later zijn gekomen. Eigenlijk was de regio eeuwenlang 1 grote 'balkanoorlog'. De Turkse verovering bracht vervolgens eeuwenlange rust. Het valt daarnaast niet te ontkennen dat de Turkse variant van de Islam eigenlijk niemand tot last is en was. De expansie van de Osmanen had geen religieuze achtergronden, sterker nog: er heerste een behoorlijke tolerantie in het Turkse Rijk (christenen en joden zullen wel wat extra belasting hebben betaald, maar een stuk sympatieker dan de brandstapel). Grappig voorbeeld: toen de Spanjaarden de joden uit hun land verjoegen vonden ze o.a. onderdak in het Osmaanse Rijk. Ook in het huidige geo-politieke spectrum wordt de 'bufferfunctie' van Turkije herkent. Overigens is de tegenstelling tussen de Arabische wereld en Turkije waarschijnlijk net zo groot als tussen Turkije en Europa. Dat heeft (natuurlijk) ook een historische achtergrond, mooi geillustreerd in de film Lawrence of Arabia.

Samenvattend: we mogen misschien wel blij zijn dat Byzantium is opgevolgd door een andere, effectievere grootmacht.

• vrijdag 18 september 2009 @ 06:10
    #
    reactie op (#) bernard-de-clairvaux
    Het Byzantijnse rijk, het rijk dat niet had hoeven vallen, als het westen meer belangstelling had gehad ervoor. Dat ze meer gekeken hadden naar de overeenkomsten en minder naar de verschillen. Ik vind dat wij ons aardig in de vingers hebben gesneden door hun geen hulp te geven en ze zelfs zo te verzwakken (4e kruistocht), waardoor de moslims zo ver Europa hebben kunnen doordringen.

Hoe zou de wereld er uit hebben gezien als er een sterke. christelijke buffer staat was blijven bestaan in het huidige Turkije. Ik denk dat de Islam toch minder machtig was geweest dan nu het geval is.

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 11 september 2009 @ 16:21
    #

Al een tijdje is de interesse in Byzantium groeiende en dan kan een mega-expo niet uitblijven. Komend voorjaar in Bonn, Bundeskunsthalle:

Byzanz: Pracht und Alltag
    26. Februar bis 13. Juni 2010
    Gold, Silber, Seide, Elfenbein, Reliquien - um diese kostbaren Besitztümer wurden das Byzantinische Reich und seine Hauptstadt Konstantinopel im Westen beneidet. Die Ausstellung zeigt viele dieser Herrlichkeiten. Doch die Bedeutung des christlichen Oströmischen Reiches geht weit über seine Schätze hinaus. In Byzanz lebte die Antike ungebrochen bis in das Spätmittelalter fort. Hier bewahrte man antike Tradition und Gelehrsamkeit, hier wurzelt unser Rechtssystem. Byzanz schlug die Brücke vom Altertum in das moderne Europa und verband zugleich Ost und West. Das europäisch geprägte Byzanz hatte Verbindungen in den Nahen Osten und über die Seidenstraße bis nach China. In der orthodoxen Kirche leben byzantinische Rituale bis heute fort.
    Aber wie kann man sich das Leben in Byzanz vorstellen? Unsere Ausstellung führt in eine uns fremde Welt, die doch eine Grundlage für unsere Gegenwart legte. Mehrere Computeranimationen und Kurzfilme bringen uns zu den wichtigsten Plätzen des Byzantinischen Reiches, wie Konstantinopel, Ephesos, Thessaloniki, Pergamon, den Simeonsberg bei Aleppo oder das Katharinenkloster am Sinai. Die rund 600 Exponate von Leihgebern aus der ganzen Welt bekommen so eine neue Bedeutung, die über den großen künstlerischen und ästhetischen Wert hinausreicht. Auf diese Weise erscheinen plötzlich das Byzantinische Reich und sein Erbe in einem völlig neuen Licht.

Gewijzigd op 2009-09-26 21:28:23