1186 keer bekeken

Boek: Onvoltooid verleden

• zondag 20 september 2020 @ 11:01
    reactie op (#8) Calamandja

Tja, deze 50'er rekent ook wel eens terug in guldens en dan denk ik: een paperback voor  88,- gulden, het is eigenlijk te bont...het heeft wel 'flappen' om het toch wat meer body te geven. Ik bestel wel eens een hardcover in het Engels, waarvan later een Nederlande paperback verschijnt met een hogere prijs. Argument is dan vaak: we zijn een relatief klein taalgebied, vertalen kost ook geld, echte liefhebbers kopen het al in het Engels. En vergeet niet: ontlezing. Elk jaar zijn er wel een paar knallende best-sellers, maar de doorsnee-mens staart meer naar zijn telefoon en naar Netflix. Er zijn dus steeds minder lezers waar je een boek aan kan verkopen.

Wel benieuwd of boeken in Scandinavië ook zo duur zijn....

• zondag 20 september 2020 @ 00:04
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

Wat een kanjer, 688 pagina’s! (en bijna 40 euro)

• dinsdag 15 september 2020 @ 12:37
    reactie op (#6) Calamandja

Recensie over het boek "Vikingen, een nieuwe geschiedenis" van Neil Price, echte aanrader:

Kennis over de Vikingen blijft vaak beperkt tot landkaartjes met plundering, verovering en handelsroutes. Dit boek duidt de achtergrond van de Vikingperiode en combineert daarbij inzichten uit archeologie, legenden en ooggetuigenverslagen. De oorsprong van de Vikingperiode ligt in het Scandinavië van de vroege middeleeuwen. Door klimaatverandering, stagnerende landbouw en krimpende economie stonden de samenleving onder druk. Geweld werd een overlevingsinstrument en als vanzelf een overheersend cultuurelement. Geweld was een exportproduct, dat zich eerst binnen Scandinavië bewezen had. De Vikingexpansie werd verder aangewakkerd door een beperkende huwelijkspolitiek en bestaande hiërarchie. Nieuwe welvaart moest elders gevonden worden, door geweld of handel. Onthutsend is dat de Vikingeconomie dreef op inzet van slaven, gevangen tijdens plundertochten. De rol van de vrouw komt uitgebreid aan bod, waarbij blijkt dat men verrassend vloeiend naar gender keek. Zeer goed boek dat eindelijk het echte verhaal achter de Vikingen vertelt. Met literatuuroverzicht en afbeeldingen in kleur en z/w.

• woensdag 02 september 2020 @ 01:02
    reactie op (#3) Calamandja

Hier een video waarin Lisa Demets in 2019 haar doctoraat in 90 seconden diende voor te stellen (in het kader van een PhD contest) - altijd opletten geblazen met de inhoud van middeleeuwse geschriften...

• maandag 31 augustus 2020 @ 09:07
    reactie op (#4) Calamandja

Deze recensie schreef ik over het jaar 1000:

Het huidig nieuws wordt beheerst door de overwegend negatieve gevolgen van globalisering. Zowel economie, politiek, klimaat en gezondheid zijn internationaal met elkaar verweven en voordelen voor de een blijken vaak nadelig voor de ander. Lang werd gedacht dat deze ontwikkeling begon met de Europese ontdekkingsreizen en kolonisatie, maar dat blijkt niet te kloppen. Rond het jaar 1000 bleken overal op de wereld al diplomatieke en economische betrekkingen te bestaan en werden handelsroutes van duizenden kilometers over land en zee geexploiteerd. Erg confronterend te lezen dat slavenhandel overal big business was. Dit boek combineert inzichten uit de archeologie met reisverslagen, wetgeving en legendes en bewijst dat de wereld 1000 jaar geleden al direct en indirect met elkaar in verbinding stond. Een stoet aan koningen, kooplieden en krijgsheren komt in aanstekelijke vaart voorbij en maakt de lezer nieuwsgierig naar meer. Om die reden bevat dit boek naast een literatuurlijst ook een katern met reistips. Daarnaast veel kaarten en illustraties in z/w en kleur.

• donderdag 27 augustus 2020 @ 13:17
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Het boek het Jaar 1000 is mij ook bekend geworden via de Twitter account van een zekere Busio. Ik heb er nog geen recensie over gelezen. Valerie Hansen ken ik wel niet als historicus maar het lijkt mij een dikke kanjer die waarschijnlijk leest als een roman. Dus ook voor de bucket list....

• donderdag 27 augustus 2020 @ 13:09
    reactie op (#1) Marjoke

Dat boek van Lisa Demets had ik ook gezien via haar Twitter account, dat zal ik op mijn Bucket List moeten plaatsen (ik bedoel daarmee de homepage van deze club, van zodra ik ergens een recensie heb gevonden). Bij Lisa Demets volgde ik een cursus over de historische achtergrond van Van Eyck.

ik denk dat haar analyse van de Cronycken aanleiding was tot de uitspraak dat Jan Breydel niet aanwezig was tijdens de Gulden Sporenslag, een verwijzing dat de gegoede burgerij van Brugge achteraf de geschiedenis heeft aangepast tot eer en luister van de familie. 

• maandag 17 augustus 2020 @ 15:36
    reactie op (#1) Marjoke

De schrijfster zou langskomen op het ME-symposium. Ik heb op het strand ‘The black prince of Florence’ gelezen over Allesandro de Medici. Hij was een onecht kind van een bediende, of zelfs een donkere slavin, wat mogelijk zijn donkere tint verklaart. Overigens is niet te achterhalen welke achtergrond zijn moeder had, maar het wordt wel duidelijk dat In renaissance Italie al slaven te werk werden gesteld in huishouding of op het land, dus voor de slavenhandel richting Amerika op gang kwam. Dit thema is de laatste tijd enorm in opkomst en dat is best interessant. Uberhaupt wordt er meer gepubliceerd over de middeleeuwse geschiedenis van Afrika, met veel meer oog voor de eigen prestaties in plaats van een bijrol in de geschiedenis van andere regio’s. Slavenhandel blijft dan een gevoelig thema, maar in het boek ‘Het jaar 1000’ las ik dat zo’n beetje over de hele wereld slaven de meest lucratieve ‘handelswaar’ vormden. De Arabische wereld zou in in de periode 500-1500 ca 15 mio slaven uit Afrika hebben gehaald. Dit staat tegenover zo’n 12.5 mio slaven in de periode 1500-1850 naar Amerika. Belangrijk op te merken: in de Arabische wereld hadden slaven een redelijke kans om vrij gemaakt te worden, door huwelijk en/of bekering...dat betekende wel dat er telkens nieuwe slaven moesten worden gehaald. Dat ging op de Europese plantages in de Amerika’s toch iets anders. Het boek ‘ het jaar 1000’ is overigens een vette aanrader omdat het gaat over het begin van de globalisering, die veel eerder begon dan de zogenaamde ‘ontdekkingsreizen’ en de daarop volgende kolonisatie. Zie:

https://www.thomasrap.nl/boek/het-jaar-1000/?gclid=EAIaIQobChMI6N3ijKyi6wIVV53VCh1HMQJGEAAYASAAEgKlWvD_BwE

• zaterdag 15 augustus 2020 @ 07:22

in het overzicht van nieuwe boeken van de uitgeverij Verlooren, zag ik dit boek. Misschien wel interessant.

ONVOLTOOID VERLEDEN
    De handschriften van de 'Excellente Cronike van Vlaenderen' in de laatmiddeleeuwse Vlaamse steden (1440-1500)
    Lisa Demets, €29,–

Van deze kroniek zijn 19 varianten bekend, alle herschreven met verschillende visies op het Vlaamse verleden. Duidelijker kan de band tussen politiek en geschiedschrijving niet zijn!

Omstreeks 1485, tijdens de opstand tegen de Habsburgse aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk (1482-1492), schreef Bruggeling Jacob van Malen in gevangenschap vlijtig aan een eigen versie van de Excellente Cronike van Vlaenderen. Deze kroniek verhaalt de geschiedenis van Vlaanderen vanaf het legendarische ontstaan met de eerste Vlaamse forestiers of woudmeesters tot aan de regering van de Bourgondische hertogen in de late vijftiende eeuw. De Excellente Cronike werd overgeleverd in negentien zeer uiteenlopende handschriften, een gevolg van de voortdurende herschrijving van deze kroniek in verschillende stedelijke milieus in de loop van de vijftiende eeuw. Zo zijn er handschriften bewaard gebleven met een uitgesproken ‘Gentse’ of ‘Brugse’ blik op het Vlaamse verleden. Onvoltooid verleden toont de nauwe relatie aan tussen de geschiedschrijving en de stedelijke politiek in laatmiddeleeuws Vlaanderen door de verschillende sociale, politieke en culturele netwerken tussen scribenten en eigenaars van deze Excellente Cronike handschriften te reconstrueren.

Link 

ISBN:9789087048334

Uitgever: Verloren

Reeks: Middeleeuwse Studies en Bronnen

Reeks nummer: 172

Jaar van uitgifte:2020

Aantal bladzijdes: 280

Extra: geïllustreerd

Gewijzigd op 2020-09-02 00:17:51
    Klik hier om naar de website te gaan