490 keer bekeken

Is er een middeleeuwse Jona Lendering?

• donderdag 03 december 2020 @ 19:57
    reactie op (#3) Calamandja

Leuk ondewerp. Voor mij is Jona ook het ideale vertrekpunt voor kennis en boeken over de oudheid. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij afentoe wel erg doorraast over methodologie, maar daar staat heel veel inspiratie tegenover. Ik ken niemand die zich dezelfde rol heeft aangemeten voor de Middeleeuwen. Aangezien ik al een paar jaar op twitter zit, had ik zo iemand wel moeten tegenkomen. Gebaseerd op reacties op internet kan ik mezelf meestal wel een beeld vormen over een nieuw boek of een auteur. Daarnaast lees ik natuurlijk veel en schrijf ik recensies, waardoor ik voor mezelf wel kan bepalen wat top, goed, middelmatig of slecht is. Het is misschien wat voor de hand liggend, maar een goed historisch boek (zeker over een specifiek thema/periode) is geschreven door een historicus. Het liefst een historicus verbonden aan een universiteit, of aantoonbaar actief met onderzoek. Als zo iemand ook nog gepromoveerd is, dan zit het heus wel goed met de wetenschappelijke onderbouwing. Dat boek over de Vikingen van Neil Price valt zeker in deze categorie. Dergelijke schrijvers publiceren overigens vooral via academische uitgeverijen (prijs 75-125 eur) en geven hooguit eens in de 5-10 jaar een publieksboek uit via een reguliere uitgeverij. Ze hebben immers ook een echte onderzoeks/docentenbaan.

Een generiek historisch boek (genre 'overzicht') kan prima door een journalist of taalkundige (type Bart van Loo) worden geschreven. Maar je hebt natuurlijk ook degelijke historici die zich daarmee bezighouden. Ik ben bijvoorbeeld groot fan van John Julius Norwich. Je hebt echter een categorie veelschrijvers die over allerlei periodes schrijven en de kliekjes van anderen opwarmen. Goed genoeg voor een doorsnee bibliotheek, maar niet uitdagend voor ons soort liefhebbers.

Samengevat kan een googlerondje wel helpen om een boek/schrijver een beetje in te schatten. Vaak hebben ze ook een eigen website met een blog, interviews of zelf filmpjes. Dan krijg je nog meer gevoel bij hun stijl en aanpak. 

• donderdag 03 december 2020 @ 00:15
    reactie op (#2) penrose

Dat doet hij inderdaad, doch enkel over onderwerpen met betrekking tot de oudheid. Mijn vraag is of er een wetenschapper als Lendering boeken of onderwerpen mbt de middeleeuwen recenseert.

• woensdag 02 december 2020 @ 09:10

Door de jaren heen ben ik wel een beetje beginnen houden van de commentaren van Jona Lendering, maar m.i. geeft hij toch ook commentaren op buitenlandse artikelen?

Met zijn nieuwsbrieven is hij wel gestopt, maar hij gaat verer met zijn blog.

• dinsdag 01 december 2020 @ 21:31

Eigenaardig vraag op het eerste zicht, en ik loop er al een tijdje mee rond. Wat bedoel ik er juist mee? Het volgende:

In mijn zoektocht naar de historische Jezus viel ik per toeval op Jona Lendering en meer bepaald op recensies van boeken van collega's die hij volledig afkraakte. Ik denk bijvoorbeeld aan de boeken over Paulus en Jezus, geschreven door Fik Meijer. Voor mij was dat wel belangrijk, ik neem immers veel tijd om een boek te lezen, dan wil ik wel een boek hebben dat wetenschappelijk in orde is, en dat mee is met de laatste ontwikkelingen met betrekking tot het onderwerp. Je hebt dan wel het risico dat je terecht komt bij een boek van Lendering, maar hij leidt je wel verder als je dieper wilt gaan in de materie. Onlangs las ik zijn kritiek op het laatste boek van Tim Holland, waarover we het hier ook gehad hebben, en dan kwam de vraag bij me op of er niet zo iemand bestaat als een Lendering met betrekking tot boeken die het over de middeleeuwen hebben. Er zijn recent wat kanjers aan boeken uitgekomen zoals o.a. Vikingen, Volksverhuizeingen, Het jaar 1000. Ik wil wel een dik boek lezen, maar ik weet graag op voorhand of het een op wetenscahppelijke feiten en bronnen gebaseerd boek is of gewoon een leuk verhaal (waar ook niets mis mee is als het goed geschreven is en als je dat graag leest).

Belangrijk bij Lendering zijn de bronnen waarop een verhaal of een boek is gebaseerd. Een belangrijk adagio bij hem is 1 bron is geen bron, en als er twee bronnen zijn dan kies je de bron die het meest tegen de haren wrijft. In elke passage of stellingname in bijvoorbeeld zijn boek "Israël verdeeld" legt hij duidelijk zijn methode uit, op welke bronnen hij zich baseert en waarom hij de ene bron als waarschijnlijker acht dan een andere, of waarom hij een stellingame verwerpt omdat er slechts 1 bron beschikbaar is. Dat is transparant voor de lezer en als hij wil kan hij zich verder verdiepen, doch meestal in engelstalige werken, en dat wegens de lage wetenschappelijke kwaliteit van de nederlandstalige boeken.

Misschien bestaan er wel kritisch- wetenschappelijke recensies van de hier besproken boeken in het engels; voor vertaalde boeken moet dat geen probleem zijn; maar het is toch makkelijker als een nederlandstalige mediëvist een blog zou hebben waarop hij de boeken over middeleeuwse onderwerpen, vertaalde- of origineel nederlandstalige, aan een kritisch-wetenschappelijke analyse zou onderwerpen.

Voilà, ik gooi het hier even in het forum. De wintertijd komt aan, en dan blijven we wat meer binnen, en zal lezen een groot onderdeel uitmaken van onze tijdsbsteding, want op café of restaurant gaan zal hier in Vlaanderen nog een beetje verboden en dus uitgesteld worden. Wandelen en lezen wordt het voor een tijdje, boompje snoeien zal ook nog gebeuren, en dat zal het zo wat zijn. Oh ja, nog die fles champagne die we hier met ons tweetjes zullen drinken op kerst- en nieuwjaarsavond... ;-) geen tranendal hier dus.

Gewijzigd op 2020-12-01 21:37:42