Leuk ondewerp. Voor mij is Jona ook het ideale vertrekpunt voor kennis en boeken over de oudheid. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij afentoe wel erg doorraast over methodologie, maar daar staat heel veel inspiratie tegenover. Ik ken niemand die zich dezelfde rol heeft aangemeten voor de Middeleeuwen. Aangezien ik al een paar jaar op twitter zit, had ik zo iemand wel moeten tegenkomen. Gebaseerd op reacties op internet kan ik mezelf meestal wel een beeld vormen over een nieuw boek of een auteur. Daarnaast lees ik natuurlijk veel en schrijf ik recensies, waardoor ik voor mezelf wel kan bepalen wat top, goed, middelmatig of slecht is. Het is misschien wat voor de hand liggend, maar een goed historisch boek (zeker over een specifiek thema/periode) is geschreven door een historicus. Het liefst een historicus verbonden aan een universiteit, of aantoonbaar actief met onderzoek. Als zo iemand ook nog gepromoveerd is, dan zit het heus wel goed met de wetenschappelijke onderbouwing. Dat boek over de Vikingen van Neil Price valt zeker in deze categorie. Dergelijke schrijvers publiceren overigens vooral via academische uitgeverijen (prijs 75-125 eur) en geven hooguit eens in de 5-10 jaar een publieksboek uit via een reguliere uitgeverij. Ze hebben immers ook een echte onderzoeks/docentenbaan.
Een generiek historisch boek (genre 'overzicht') kan prima door een journalist of taalkundige (type Bart van Loo) worden geschreven. Maar je hebt natuurlijk ook degelijke historici die zich daarmee bezighouden. Ik ben bijvoorbeeld groot fan van John Julius Norwich. Je hebt echter een categorie veelschrijvers die over allerlei periodes schrijven en de kliekjes van anderen opwarmen. Goed genoeg voor een doorsnee bibliotheek, maar niet uitdagend voor ons soort liefhebbers.
Samengevat kan een googlerondje wel helpen om een boek/schrijver een beetje in te schatten. Vaak hebben ze ook een eigen website met een blog, interviews of zelf filmpjes. Dan krijg je nog meer gevoel bij hun stijl en aanpak.