642 keer bekeken

Boek: de stilte van de muziek voor Bach

• maandag 28 december 2020 @ 10:53
    reactie op (#9) penrose

Spotify is makkelijk en leuk als je weet (welke artiest of uitvoering) je zoekt. C.D.'s blijven daarnaast onmisbaar

onderschrift.jpg

• donderdag 24 december 2020 @ 12:42
    reactie op (#8) Marjoke

Gelijk heb je, Marjoke!

bovendien is Spotify alles behalve praktisch, het is totaal onoverzichtelijk.

Wanneer je bijvoorbeeld 'middeleeuwse muziek' in de zoekterm plaatst, krijg je amper 110 titels te zien...  Zelf heb ik er véél meer in collectie.

En wanneer je 'oude muziek' intikt, krijg je The Beatles en Elvis...

Bah!!!

• woensdag 23 december 2020 @ 21:30
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

We hebben zoveel cd's waarvan ook zoveel niet op Spotify staat. Ik zou echt niet weten wat ik zinder cd speler in een auto zou moeten. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 22 december 2020 @ 19:40
    reactie op (#6) Marjoke

Dat zou kunnen Marjoke, maar dat vind dan ook weer zo'n ding ;-). Op de afspeellijst van Klara zag ik overigens ook Jacob Obrecht staat, de componist die we in Bergen op Zoom tegenkwamen.

• dinsdag 22 december 2020 @ 19:29
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Je kan een cd's speler in het handschoenkastje laten bouwen. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 22 december 2020 @ 17:21
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Ik kan mij volledig in jouw aanpassingsstress met betrekking tot muziek inleven. Ik heb nu ook spotify en dit jaar heb ik toch nog 1 CD gekocht. Sommige CD-series wil ik wel nog volledig hebben plus mijn oude muziekinstallatie heeft moeilijkheden om spotify via een kabel af te spelen. Heb ik dus bijkomend een spotifyfriendly installatietje gekocht voor op mijn 'studiekamer'. En dan zwijg ik nog over mijn collectie vinylplaten die mijn jeugd hebben beïnvloed. Als je ouder wordt en de kinderen verlaten het huis ben je blij met de bijkomende opslagruimte...

Maar wat het boek betreft, bij dat boek hoort wel een spotify-lijst, ook de klassieke-muziek-zender Klara heeft zich aangepast aan de tijd, je kan dus zonder het boek te kopen genieten van de middeleeuwse- en renaissance muziek: https://open.spotify.com/user/klararadio/playlist/1KAWRZXKvhhHAhlaQGyP1G?si=dg2OYKOvT9CbekqqHQYnsQ.

• dinsdag 22 december 2020 @ 10:27
    reactie op (#2) penrose

Allereerst veel luister/lees-genot gewenst aan Calamandja. Je moet jezelf ook gewoon wat gunnen anno nu. En over CD's....ik kreeg 6 jaar geleden de laatste CD van Daft Punk voor mijn verjaardag en plaatste een foto op facebook. Vervolgens kreeg ik de nodige grappen over me heen over 'dat CD's toch echt uit de tijd zijn'. In mijn huidige auto (van 4 jaar oud) kan ik niet eens een CD afspelen en dus ben ik intussen ook maar over gestapt op Spotify. Ik betaalde al een abo voor mijn dochters, dus nu lift ik maar mee. Ik kijk wel met weemoed naar mijn CD-collectie, die ik eerlijk gezegd nog amper afspeel. Mee-veranderen is niet altijd makkelijk.

• dinsdag 22 december 2020 @ 10:16

Ofschoon het een goed boek zal zijn, ga ik het toch niet bestellen!

Om de eenvoudige reden dat de bijhorende muziek enkel online te beluisteren is...  Misschien klinkt dit ouderwets, maar ik vind het toch onhandig.

Voor die prijs zouden trouwens best wat CD's kunnen toegevoegd worden.  Ik denk dan bijvoorbeeld aan het boek 'Hadewijch", ook zo rond de 50 euro, waar maar liefst 4 CD's bijgevoeg zitten!

Spijtig.

• maandag 21 december 2020 @ 18:17

Kwestie van niet achter te blijven op onze eerbiedwaardige abt heb ik ook van die materiële verlangens die eigenlijk automadtisch onder de kerstboom of bij nieuwjaarskaart als cadeua zouden mogen toegevoegd worden. Dit keer is het niet echt een geschiedenisboek - alhoewel, het gaat toch over muziekgeschiedenis. En daar het wat prijziger is dan een 'normaal' boek, wens je dat eigenlijk eerder als cadeau te krijgen ipv het zelf te moeten kopen. Eilaas driemaal eilaas, wat we zelf doen doen we beter is één van onze Vlaamse-identiteit-leuzen en dus actie diende te worden genomen. Het boek bestrijkt de muziek en de componisten van de periode en vooral het begrip stilte trekt me aan, want dat gevoel heb ik ook als ik die muziek beluister. Hoewel er ook veel middeleeuwse seculiere muziek werd gemaakt heeft het christelijke of spirituele werk natuurlijk de bovenhand. Nuttig in deze besloten corona-periode met veel tijd tot introspectie. Meer info op klara.be of op mijn oude-muziek-club. (recensie)

Gewijzigd op 2020-12-21 18:20:04