Nu we het hier over Trouw hebben, ik ben er toch in ontgoocheld. Recensies gaan niet diep genoeg, of beter gezegd ze zouden beter door experts worden besproken: geschiedenisboeken door historici bijvoorbeeld.
Gisteren zocht ik een recensie over het boek "Johanna en Margaretha - Gravinnen van Vlaanderen, prinsessen van Constantinopel"., waarover ik een interview vond met de auteur dat ik heb toegevoegd bij de videoalbums. Geen enkele krant in Vlaanderen had het boek blijkbaar waardig genoeg gevonden voor een recensie; Trouw echter wel, wat begrijpelijk is want de auteur is een Nederlandse: "Coppens wekt twee vergeten gravinnen uit de dertiende eeuw weer tot leven" met als eindoordeel: "erudiet, en met talent om de vrouw te plaatsen in een grote geschiedenis". Thera Coppens wordt trouwens foutief als historic gecatalogeerd, ze is immers journaliste en shrijfster.
Ik vond nog een tweede recensie, ook bij een Nederlander, namelijk Henk 't Jong, wel (middeleeuws) historicus met als titel "HWZD? Of berichten uit de rotsholen van het verleden…[1]" HWZD is de conclusie of "...het wemelt zo van aannames en niet te controleren beschrijvingen van mensen, zaken en gebeurtenissen dat ik telkens dacht: Hoe weet ze dat? Afgekort: HWZD". Thera Coppens baseerde zich op "kronieken" voor haar boek, en iedereen weet, zoals Henk 't Jong schrijft: "Zelfs als een kroniekenschrijver die de bewuste persoon (goed) gekend heeft die persoon beschrijft moet je oppassen, dat weet elke historicus. Wie weet wat voor verborgen agenda de schrijver had toen hij iemand, bijvoorbeeld een gravin, ophemelde of de grond in schreef. Je kunt verder al helemaal geen waardeoordelen gaan vellen; iets wat mevrouw Coppens aan de lopende band doet".
Geen probleem dat journalisten of broodschrijvers een geschiedenisboek schrijven maar ze laten het best nalezen door een historicus of historica of vragen advies. Ofwel voegen ze de ondertitel 'roman' toe op de voorkaft.
Dat belet niet dat ik Nederland wel volg via berichtgeving die ik dagelijks in mijn mailbox krijg van Trouw, maar ook van NRC...