506 keer bekeken

Zijn de Friezen wel echte Friezen?

• maandag 05 april 2010 @ 23:02
    reactie op (#3) Marjoke

hee Marjoke, niet vloeken in de kathedralenclub he.....;-). Overigens hielden de romeinen hun grens wel in de gaten, maar hechten ze nog meer waarde aan een veiligheidsbuffer achter de grens. Daarom zijn in de Friese terpen ook zoveel romeinse spulletjes gevonden. Hetzelfde gold voor het Germaanse gebied achter de 'Duitse' Rijn. Er werd continu een soort Afganistanpolitiek gevoerd om bepaalde stammen te vriend te houden, die vervolgens weer andere stammen in bedwang konden houden. De grens was dus niet alleen een militair defensief instrument, maar diende tevens als een beschavingsoffensief.

Gewijzigd op 2010-04-06 08:46:45
  • maandag 05 april 2010 @ 21:57

Er was dan wel minder te doen, maar ze hadden wel meer ruimte. Want de Romeinen hielden hun grens streken goed in de gaten en behoorlijk strak. Dus dat zou weer een opleving zijn geweest van contacten en handel. Daarnaast waren er diverse groepen op drciht en ook daar konden ze weer van profiteren.

Anderzijds, het zou wel een bevestiging zijn van die ene "geleerde" wiens theorieen door zijn zoon zo sterk worden verdedigd.

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 05 april 2010 @ 21:37
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Heel interessant, ik heb jaren geleden eens gelezen dat het vermoeden bestond dat ze uit Rusland kwamen, maar deze ontwikkeling lijkt mij ook erg plausibel.

• maandag 05 april 2010 @ 20:21

Met een stuk of 6 actieve leden, waarvan niemand uit Friesland, durf ik bovenstaande titel wel neer te typen...Momenteel lees ik het boek 'In de marge van de beschaving' over NL in de periode tussen het jaar nul en het jaar 1100. Ofwel de typische donkere eeuwen. Daarin komt zonder veel bombarie de aanname voorbij, dat de Friezen die vanaf de jaren 500 Noord Nederland (her)bevolkten 'andere'  Friezen waren dan hun naangenoten uit de Romeinse tijd. Het feit dat ze hetzelfde gebied bewoonden, gaf hen meteen ook dezelfde titulatuur mee. Voor mij een eye-opener maar in een periode van 'volksverhuizingen'  misschien toch niet zo gek.

fibulawijnaldum.jpg

Toen de romeinen uit de huidige Nederlandse gebieden vertrokken, was er letterlijk minder 'te doen'. Minder handel, minder huurlingen etc. Daarbij zorgde een zeespiegelstijging voor minder bewoonbare gebieden. Nederland werd gewoonweg minder bewoond. Voor wat extra achtergronden dook ik in het (fantastische) boek 'onder onze voeten'  over archeologie in NL. Daar werd het verhaal ondersteund met een aantal interessante vondsten. Toen er 'ineens'  weer meer Friezen in Noord Nederland woonden, beschikten ze over een ander aardewerktype dan daarvoor. Dit type aardewerk bleek afkomstig uit.....Noord-Duitsland en Denemarken. Men durft de stelling aan dat die 'nieuwe' Friezen dezelfde Angelen en Saksen waren, die ook naar Brittanie zijn getrokken. Er moet tussen het jaar 600 en 1000 een soort gedeelde cultuur hebben bestaan rond de Noordzee, die ook in taalverwantschap valt terug te vinden. Leuke inzichten voor een 2de paasdag....