1006 keer bekeken

Cisterciënzer cijfers

• maandag 01 maart 2021 @ 16:05
    reactie op (#5) Calamandja

Dank je!

• zondag 28 februari 2021 @ 23:40
    reactie op (#4) calligraaf

Heel biezonder inderdaad, een derde soort cijfers naast de Romeinse en de Arabische. Ik vond er nog een educatief videootje over hoe het cijfersysteem in elkaar zit:

• zondag 28 februari 2021 @ 21:25
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Ja, deze kwam ik vandaag ook tegen. Bijzondere weergave he?

• zondag 07 februari 2021 @ 11:27
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Ik heb nog wat verder gezocht over die cistercienzercijfers. Er is daar een volledige nederlandstalige wiki-pagina aan gewijd waaruit blijkt dat het geen ver van ons bed gegeven is: https://nl.qaz.wiki/wiki/Cistercian_numerals. Een stukje eruit:

De cijfers en het idee om ze om te vormen tot ligaturen waren blijkbaar gebaseerd op een tweecijferig (1-99) cijfersysteem dat in de cisterciënzerorde werd geïntroduceerd door John of Basingstoke , aartsdiaken van Leicester , die ze blijkbaar gebaseerd lijkt te zijn op een twaalfde-eeuwse Engelse steno. ( ars notaria ). In zijn vroegste getuigenissen, in de kloosters van het graafschap Henegouwen , werd het cisterciënzersysteem niet gebruikt voor nummers groter dan 99, maar het werd al snel uitgebreid tot vier plaatsen, waardoor nummers tot 9999 mogelijk waren.

De ongeveer twintig overgebleven cisterciënzerhandschriften die het systeem gebruiken, dateren uit de dertiende tot de vijftiende eeuw en beslaan een gebied van Engeland tot Italië, van Normandië tot Zweden. De nummers werden niet gebruikt voor rekenen, breuken of boekhouding, maar gaven jaartallen, foliation (pagina's nummeren), onderverdelingen van teksten, de nummering van noten en andere lijsten, indexen en concordanties, argumenten in paastabellen en de lijnen van een notenbalk in muzieknotatie. 

Hoewel meestal beperkt tot de cisterciënzerorde, was er enig gebruik daarbuiten. Een laat-vijftiende-eeuwse Normandische verhandeling over rekenen gebruikte zowel cisterciënzer als hindoe-Arabische cijfers. In een bekend geval werden cisterciënzercijfers op een fysiek object gegraveerd, waarmee de kalendrische, hoekige en andere cijfers werden aangegeven op het veertiende-eeuwse astrolabium van Berselius, dat werd gemaakt in Frans Picardië . Nadat de cisterciënzers het systeem hadden verlaten, ging het marginaal gebruik buiten de orde verder. In 1533 nam Heinrich Cornelius Agrippa von Nettesheim een beschrijving van deze cijfers op in zijn Three Books of Occult Philosophy . De cijfers werden in ieder geval tot het begin van de achttiende eeuw door wijnmeters in de regio Brugge gebruikt . Aan het einde van de achttiende eeuw nam Chevaliers de la Rose-Croix uit Parijs de cijfers kort over voor mystiek gebruik, en in het begin van de twintigste eeuw flirtten de nazi's met het idee dat de cijfers konden worden gebruikt voor Arische symboliek.

De moderne definitieve expert op het gebied van cisterciënzercijfers is David King.

Gewijzigd op 2021-02-28 23:13:21
  • woensdag 03 februari 2021 @ 16:37

Ik wist dat Hildegard van Bingen, een eigen taal had ontwikkeld, de Lingua Ignota, maar zij was benedictijnse. Zou dat een cultuur zijn bij benedictinessen en cistercienzers om geheime talen en cijfercodes op te stellen? Is er een link?

Gewijzigd op 2021-02-03 16:38:31
  • dinsdag 02 februari 2021 @ 20:34

Via twitter kwam ik iets tegen waar ik nog nooit van gehoord had. De Cisterciënzers hadden een cijfersysteem ontwikkeld, waarmee je getallen tot 9999 in één symbool kan weergeven. Zie: 

Afbeelding