Dit is mijn recensie:
De dood van de laatste Bourgondische hertog veroorzaakte een woelige periode in de Nederlanden. Zijn dochter Maria trouwde met de Habsburger Maximilian en kon zo de Nederlanden behouden. Door een slimme huwelijkspolitiek kregen de Habsburgers zelfs half Europa in handen. Hun dochter Margaretha vormde één van de pionnen in dit spel. Haar huwelijken met de koningen van Frankrijk en Spanje mislukten door politieke intrige en zelfs een overlijden. Een derde huwelijk met de hertog van Savoye bracht geluk, maar eindigde met een tragisch jachtongeval. Intussen had Margaretha ook het bestuurlijke virus te pakken gekregen. In Savoye omringde zij zich met professionele ambtenaren, die haar ook ondersteunden bij haar volgende uitdaging als landvoogdes van de Nederlanden. Haar diplomatiek inzicht wist dit gebied buiten de grote Europese oorlogen te houden. Naast bestuurlijke perikelen, biedt dit boek ook inzicht in de persoonlijkheid van Margaretha, gebaseerd op haar uitgebreide correspondentie. Vlot geschreven en inhoudelijk sterk boek, met afbeeldingen in kleur en literatuuroverzicht.
Ik kan hier aan toevoegen dat ik het een waardig vervolg vind op de Bourgondiers van Van Loo. Je merkt ook wel dat het een beetje zo bedoeld is, maar dat is echt niet erg. Ik mis hooguit wat inzicht uit actueel onderzoek over de bestuurlijke verhoudingen tussen steden, adel en landheer/voogd. Daar is de laatste jaren immers veel onderzoek naar gedaan. Ook in die zin zit dit boek in de lijn van de Bourgondiers. Gewoon een goed verhaal uiteenzetten, is helemaal niet verkeerd.
In de laatste 2 hoofdstukken wordt aandacht besteed aan het hofleven en de culturele interesses van Margaretha, dit gebaseerd op de overleverde ordonanties en inventarissen. Dat kon ik in mijn recensie niet meer kwijt, maar ik vind dat zeker een meerwaarde. De rol van Mechelen als hof- en bestuursstad wordt natuurlijk benoemd, maar vervalt zeker niet in chauvinistisch gedoe. Sterker nog, ik krijg zin om heel snel weer die kant op te gaan. Hopelijk lukt het nog om de tentoonstelling Kinderen van de Renaissance te zien, die natuurlijk raakt aan de tijd dat Margaretha een soort internationale "koningscrèche" runde in Mechelen.
Kortom: aanrader.
Nog even over de subtitel: parel van.... Dat had naar mijn mening wel steviger gemogen voor zo'n diplomatiek en bestuurlijk talent. De woordkeus is echter gebaseerd op een lofdicht uit die tijd, waar Margaretha naast heel veel meer wordt vergeleken met een parel. Op zich klopt de subtitel dus wel.