581 keer bekeken

De heks van Limbricht

• woensdag 26 mei 2021 @ 12:43
    reactie op (#1) antonius_

Ik heb het interview (nog) niet gelezen, maar het klopt natuurlijk niet dat vermeende heksen altijd mondige, sterke vrouwen waren, of zelfs feministen waren. Dat klinkt interessant en zal vast ook zijn voorgekomen, maar vaak betrof het wel degelijk sociaal zwakkere vrouwen die gewoon 'de pineut' waren. Het heeft waarschijnlijk ook te maken met de overgeleverde archiefstukken. Misschien liet een proces tegen een mondige vrouw met een netwerk wel meer bewijs na, dan een hamerstuk waarmee een oud vrouwtje op de brandstapel belandde. 

In dit verband ook interessant. Ik las via Twitter dat de Brugse vertaler van Christine de Pizan in zijn voorwoord schreef: 

“Eenighe andere zouden ooc willen zegghen dattet gheen vrauwe werc en es, maer het werc van eenighen grooten clerc oft philozophe, dies in zijns selfs name gheenen roem hebben en wille.”

• dinsdag 25 mei 2021 @ 19:07

Susan Smit heeft weer een boek over heksen geschreven.

Heksen waren de eerste feministen zegt ze in een intervieuw in Trouw van 25 mei 2021.

Ik denk dat ze best veel gelijk heeft. Wie niet in de pas liep moest men handig kunnen wegwerken

onderschrift.jpg