319 keer bekeken

Kinderen van de Renaissance

  • woensdag 07 juli 2021 @ 10:47
    #18
    reactie op (#17) Marjoke

    Haha, die reactie kon ik raden. Maar even het historisch perspectief. Oók in de middeleeuwen was men vaak bewust bezig met de modernisering van hun stad. De ontwikkeling en toepassing van bouwstijlen was vaak een organisch, chronologisch proces. Er werd echter ook regelmatig besloten tot afbraak en herbouw met de bedoeling het imago van de stad te verbeteren. Dat ging zelfs gepaard met het uitkopen van eigenaren en het verstrekken van subsidies. Ook toen zullen mensen wel gedacht hebben: 'waarom dit nu weer?' Het leidde soms zelfs tot oproep, veelal echter vanwege de financiële repercussies. Ik las vorig jaar het boek "Siena, constructing the renaissance city" van Fabrizio Nevola en met die kennis kijk je ineens anders naar schijnbaar 'organische' middeleeuwse steden.

  • zaterdag 03 juli 2021 @ 22:35
    #17
    reactie op (#16) bernard-de-clairvaux

    Klik hier om naar de website te gaan
  • donderdag 01 juli 2021 @ 14:54
    #16
    reactie op (#15) Calamandja

    Ik kijk minder sceptisch. Voorheen moest het Groeningemuseum haar vaste collectie opbergen om mooie expo's te organiseren (denk aan Karel de Stoute), nu kan dat op een centrale plek en blijft er dus méér te zien. Voor ons als inhoudelijke liefhebbers is dat echt wel winst. Daarnaast zullen ze vast ook willen diversificeren naar hedendaagse kunst om niet teveel Bokrijk te worden. Snap ik ook.

    Ik ken overigens genoeg historische steden in het buitenland waar iets moderns tussen is gezet, niks mis mee. Moet weer denken aan die 'markthal' in Gent. En had ik dit Forum in Groningen al een keer genoemd. Combi van bibliotheek, filmhuis en kunsthal:

    Luchtfoto van Forum Groningen

     

    Gewijzigd op 2021-07-01 14:56:11
  • donderdag 01 juli 2021 @ 11:41
    #15
    reactie op (#14) bernard-de-clairvaux

    Ik hou ook mijn hart vast, zo verdwijnt het mooie harmonische zicht van rode dakpannen dat je hebt van op het dak van het Concertgebouw. En zo krijg je lege musea zoals het hof van Busleyden, of musea met kunst uit de kelder. Je hebt in Brugge reeds het Groeningemuseum dat recent werd vernieuwd, naast het Sint-Jans Hospitaal en Gruuthuse. Wat zal men in dit nieuwe museum plaatsen dat nu nog niet wordt vertoond in andere musea? Dat Brugge geen tweede Bokrijk wil worden ben ik mij bewust van, en dat de horden toeristen beter gespreid worden als er meer musea zijn en dat succes verzekerd is, dat is ook waar. Maar de toerist wordt in hoofdzaak toch gelokt door het middeleeuwse karakter van de stad; voor een glazen blokkendoos zal je toch niet naar Brugge komen, tenzij het museum de faam krijgt van het Londense Tate museum, maar dat zal het wel niet worden. Ik weet het, dat klinkt reuze conservatief, dat heb je nu eenmaal met een 65-plusser ;-).

  • woensdag 30 juni 2021 @ 19:14
    #14
    reactie op (#13) Marjoke

    Tja, zo'n cultuurstad wil/moet ook mee in de vaart der volkeren. Je moet nieuwe bezoekers en terugkomers voldoende inspireren, anders kiezen ze voor een andere stedentrip. Met zoveel nieuwe ruimte kunnen ze beter uitpakken en kunnen de bestaande locaties voldoende van de vaste collecties laten zien.

  • woensdag 30 juni 2021 @ 18:17
    #13
    reactie op (#12) bernard-de-clairvaux

    Verschrikkelijk. Je weet wat in vind om zulke moderne experimenten in een zo'n historische stad te planten.

    Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 29 juni 2021 @ 18:45
    #12
    reactie op (#11) Marjoke

    Eerst Brussel!

    Overigens bouwt Brugge ook door aan haar culturele profie. Over een paar jaar opent:

    BRUSK | Musea Brugge

  • dinsdag 29 juni 2021 @ 07:11
    #11
    reactie op (#10) bernard-de-clairvaux

    Misschien een keer het heropende Gruthuusen paleis op de agenda zetten? Dat ziet er online geweldig uit. 

    Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 28 juni 2021 @ 15:23
    #10
    reactie op (#9) Calamandja

    Dat was een jammerlijke afgang van NL. Vanzelfsprekend duimde ik voor België, maar ook zij waren niet echt fris. Heel veel onnodig balverlies in de omschakeling, waardoor Portugal in no-time weer voor Courtois stond. Tegen Italië ben je dan kansloos...

    MAAR over de Kinderen van de Renaissance. Het was interessant, maar geen moment verrassend, laat staan overdonderend. Zoals ik op twitter typte: het had een onsje meer mogen zijn. Mechelen en Museum Busleyden spelen continu de Habsburgse kaart en als je dan wat aan de vlakte blijft, is de tentoonstelling eigenlijk te dun. Dat moest ik ook concluderen over het museum. Een geweldig en groot gebouw, tastbaar bewijs van die korte periode van welvaart en aanzien waar Mechelen graag op terug kijkt. Opdrachtgever Jeroen van Busleyden had het goed voor elkaar. Het is op zich geweldig dat dit museum als toegankelijk voorbeeld kan dienen voor de andere stadspaleizen, die in gebruik zijn door diverse overheden. Echter, in de presentatie wordt alleen verteld over de Habsburgse gloriejaren van de stad en daarbij wreekt zich, dat de stedelijke collectie erg beperkt is. Het gebouw voelt leeg aan. De verzameling albasten kunstwerken en heiligenbeelden worden opgehokt in relatief kleine zalen en andere zalen worden gevuld met informatiepanelen, omdat er 'te weinig' echt te zien is. De aanwezige stukken, blijken vervolgens veelal bruiklenen van elders gericht op de periode 1490-1530. Waarom heeft men niet gekozen voor een uitgebreidere presentatie rond de gehele stadsgeschiedenis, inclusief archeologische vondsten? Immers: Mechelen is toch méér dan die 40 jaar? Het komt allemaal wat mager over. De laatste zaal maakt wel het nodige goed: de besloten hofjes zijn natuurlijk Mechelse toppers en worden perfect gepresenteerd. 

    Toekomstige bezoekers raad ik aan om te checken of de kerken open zijn en een bezoek te brengen aan het Atelier De Witt, om zodoende toch een voldoende inhoudelijke ervaring te hebben.

  • zondag 27 juni 2021 @ 22:58
    #9
    reactie op (#8) bernard-de-clairvaux

    Die finale BE-NL zit er na vanavond jammergenoeg niet meer in.