Oef, pas in 2024. Maar dat is begrijpelijk als die kunsthal eerst nog gebouwd moet worden. Dürer in Aken staat wel op het lijstje. In combinatie met de Germanen in Bonn. Zou in september moeten gebeuren, tenzij er weer meer ellende losbarst.
Kinderen van de Renaissance
Oef, pas in 2024. Maar dat is begrijpelijk als die kunsthal eerst nog gebouwd moet worden. Dürer in Aken staat wel op het lijstje. In combinatie met de Germanen in Bonn. Zou in september moeten gebeuren, tenzij er weer meer ellende losbarst.
Het thema van de eerste tentoonstelling in de nieuwe expohal van Brugge is reeds gekend: Filips de Goede! (Who else?)
Musea Brugge plant een cultuurhistorische tentoonstelling rond het gouden tijdperk van Filips de Goede. In dat kader wordt nu al uitgebreid onderzoek gevoerd.
Filips de Goede
Filips de Goede (1396-1467) is een sleutelfiguur in de politieke en culturele geschiedenis van de Lage Landen. Hij was hertog van Bourgondië, graaf van Vlaanderen en stichter van de Orde van het Gulden Vlies. Tijdens zijn bestuur, van 1419 tot aan zijn dood in 1467, werden de Lage Landen binnen het Bourgondische statenweefsel steeds belangrijker. Filips staat in het midden van de 15e eeuw aan het hoofd van een machtsgebied, waarvan het politieke centrum naar Vlaanderen wordt verplaatst. Onder zijn bewind start de eenmaking van de Lage Landen en kennen de Bourgondische Nederlanden een nooit geziene culturele bloei.
Ook op cultureel vlak was Filips een wegbereider. Hij was een mecenas voor schilders, boekverluchters, architecten … De tentoonstelling onderzoekt het ontstaan van de typisch ‘Bourgondische kunst’ en de rol die Filips, het hof en zijn entourage daarin hebben gespeeld.
De tentoonstelling
De tentoonstelling wordt opgebouwd rond politieke sleutelmomenten in de regering van Filips: de Bourgondisch-Engelse alliantie tijdens de Honderdjarige Oorlog en de Vrede van Arras in 1435 tussen Filips en de Franse koning Karel VII.
De tentoonstelling wordt opgezet in samenwerking met het Cleveland Museum of Art en moet de openingstentoonstelling worden voor de expohal die Musea Brugge in de binnenstad bouwt.
Haha, die reactie kon ik raden. Maar even het historisch perspectief. Oók in de middeleeuwen was men vaak bewust bezig met de modernisering van hun stad. De ontwikkeling en toepassing van bouwstijlen was vaak een organisch, chronologisch proces. Er werd echter ook regelmatig besloten tot afbraak en herbouw met de bedoeling het imago van de stad te verbeteren. Dat ging zelfs gepaard met het uitkopen van eigenaren en het verstrekken van subsidies. Ook toen zullen mensen wel gedacht hebben: 'waarom dit nu weer?' Het leidde soms zelfs tot oproep, veelal echter vanwege de financiële repercussies. Ik las vorig jaar het boek "Siena, constructing the renaissance city" van Fabrizio Nevola en met die kennis kijk je ineens anders naar schijnbaar 'organische' middeleeuwse steden.
Ik kijk minder sceptisch. Voorheen moest het Groeningemuseum haar vaste collectie opbergen om mooie expo's te organiseren (denk aan Karel de Stoute), nu kan dat op een centrale plek en blijft er dus méér te zien. Voor ons als inhoudelijke liefhebbers is dat echt wel winst. Daarnaast zullen ze vast ook willen diversificeren naar hedendaagse kunst om niet teveel Bokrijk te worden. Snap ik ook.
Ik ken overigens genoeg historische steden in het buitenland waar iets moderns tussen is gezet, niks mis mee. Moet weer denken aan die 'markthal' in Gent. En had ik dit Forum in Groningen al een keer genoemd. Combi van bibliotheek, filmhuis en kunsthal:
Ik hou ook mijn hart vast, zo verdwijnt het mooie harmonische zicht van rode dakpannen dat je hebt van op het dak van het Concertgebouw. En zo krijg je lege musea zoals het hof van Busleyden, of musea met kunst uit de kelder. Je hebt in Brugge reeds het Groeningemuseum dat recent werd vernieuwd, naast het Sint-Jans Hospitaal en Gruuthuse. Wat zal men in dit nieuwe museum plaatsen dat nu nog niet wordt vertoond in andere musea? Dat Brugge geen tweede Bokrijk wil worden ben ik mij bewust van, en dat de horden toeristen beter gespreid worden als er meer musea zijn en dat succes verzekerd is, dat is ook waar. Maar de toerist wordt in hoofdzaak toch gelokt door het middeleeuwse karakter van de stad; voor een glazen blokkendoos zal je toch niet naar Brugge komen, tenzij het museum de faam krijgt van het Londense Tate museum, maar dat zal het wel niet worden. Ik weet het, dat klinkt reuze conservatief, dat heb je nu eenmaal met een 65-plusser ;-).
Tja, zo'n cultuurstad wil/moet ook mee in de vaart der volkeren. Je moet nieuwe bezoekers en terugkomers voldoende inspireren, anders kiezen ze voor een andere stedentrip. Met zoveel nieuwe ruimte kunnen ze beter uitpakken en kunnen de bestaande locaties voldoende van de vaste collecties laten zien.
Verschrikkelijk. Je weet wat in vind om zulke moderne experimenten in een zo'n historische stad te planten.
Eerst Brussel!
Overigens bouwt Brugge ook door aan haar culturele profie. Over een paar jaar opent:
Misschien een keer het heropende Gruthuusen paleis op de agenda zetten? Dat ziet er online geweldig uit.