471 keer bekeken

Kinderen van de Renaissance

• maandag 28 juni 2021 @ 15:23
    reactie op (#9) Calamandja

Dat was een jammerlijke afgang van NL. Vanzelfsprekend duimde ik voor België, maar ook zij waren niet echt fris. Heel veel onnodig balverlies in de omschakeling, waardoor Portugal in no-time weer voor Courtois stond. Tegen Italië ben je dan kansloos...

MAAR over de Kinderen van de Renaissance. Het was interessant, maar geen moment verrassend, laat staan overdonderend. Zoals ik op twitter typte: het had een onsje meer mogen zijn. Mechelen en Museum Busleyden spelen continu de Habsburgse kaart en als je dan wat aan de vlakte blijft, is de tentoonstelling eigenlijk te dun. Dat moest ik ook concluderen over het museum. Een geweldig en groot gebouw, tastbaar bewijs van die korte periode van welvaart en aanzien waar Mechelen graag op terug kijkt. Opdrachtgever Jeroen van Busleyden had het goed voor elkaar. Het is op zich geweldig dat dit museum als toegankelijk voorbeeld kan dienen voor de andere stadspaleizen, die in gebruik zijn door diverse overheden. Echter, in de presentatie wordt alleen verteld over de Habsburgse gloriejaren van de stad en daarbij wreekt zich, dat de stedelijke collectie erg beperkt is. Het gebouw voelt leeg aan. De verzameling albasten kunstwerken en heiligenbeelden worden opgehokt in relatief kleine zalen en andere zalen worden gevuld met informatiepanelen, omdat er 'te weinig' echt te zien is. De aanwezige stukken, blijken vervolgens veelal bruiklenen van elders gericht op de periode 1490-1530. Waarom heeft men niet gekozen voor een uitgebreidere presentatie rond de gehele stadsgeschiedenis, inclusief archeologische vondsten? Immers: Mechelen is toch méér dan die 40 jaar? Het komt allemaal wat mager over. De laatste zaal maakt wel het nodige goed: de besloten hofjes zijn natuurlijk Mechelse toppers en worden perfect gepresenteerd. 

Toekomstige bezoekers raad ik aan om te checken of de kerken open zijn en een bezoek te brengen aan het Atelier De Witt, om zodoende toch een voldoende inhoudelijke ervaring te hebben.

• zondag 27 juni 2021 @ 22:58
    reactie op (#8) bernard-de-clairvaux

Die finale BE-NL zit er na vanavond jammergenoeg niet meer in.

• maandag 14 juni 2021 @ 13:52
    reactie op (#7) Calamandja

Ik gun België een geweldig EK en een finale BE-NL zou natuurlijk geweldig zijn (hoewel de Belgen echt veel beter zijn!).

• zondag 13 juni 2021 @ 21:20
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

We zien elkaar dan wel op onze bouwersdag. Ik wens je een aangenaam "Belgendagje", dat misschien nog in een rode-duivels euforie zal verkeren.

• zondag 13 juni 2021 @ 21:11
    reactie op (#5) Calamandja

Dat is op zich een leuk voorstel, maar ik ga met mijn broer die ik 5 mndn niet live heb gesproken, dus ik moet daar even voldoende tijd voor reserveren. Overigens goed dat je me herinnert aan het reserveren, want nog niet gedaan.

• zaterdag 12 juni 2021 @ 14:03
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Misschien kunnen we de expo (en Mechelen) samen bezoeken (tenminste, als je zonder gezelschap bent). In welk tijdslot heb je gereserveerd?

ik ben er intussen al binnen geweest, voor een expo van Berlinde De Bruyckere.

Gewijzigd op 2021-06-12 16:09:04
  • vrijdag 11 juni 2021 @ 10:40
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Binnenplaatsen zijn ook al de moeite waard. Maar het is natuurlijk niet alles wat je zou willen zien. Je zou eens moeten kijken of je het paleis van Margaretha ook kan bezichtigen op de open dag. Open Monumentendag of zo. Ik ben daar toen binnen geweest in het kader Europalia, met als thema Oostenrijk. Ik weet dat hij voor de grote zaal gezien heb. O ja en de trap er naartoe

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 11 juni 2021 @ 09:54
    reactie op (#2) antonius_

Dankjewel, na lezing van het boek Margaretha van Oostenrijk extra gemotiveerd om weer eens door die stad te dwalen. En over renaissance gesproken, ze hebben er een bijzonder plafond uit het Antwerps stadspaleis van een Italiaanse koopman:

De 25 werken die je gezien moet hebben | 11 - Museum Hof van Busleyden | Museum in Mechelen

• vrijdag 11 juni 2021 @ 09:04
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Ik dacht dat de Bpuwers niet verder gekomen waren dan een statie-foto voor het gebouw.

Hoe dan ook: veel plezier,

onderschrift.jpg

• vrijdag 11 juni 2021 @ 08:58

Ik ga zaterdag 26 juni naar Mechelen voor de expo Kinderen van de Renaissance. Dan zie ik dus ook het Hof van Busleyden eindelijk van binnen.