Allemaal mooie vooruitzichten. En wie verre reizen doet kan veel verhalen
Reliekhouder: L'Arbero della Vita
Allemaal mooie vooruitzichten. En wie verre reizen doet kan veel verhalen
Dat is inderdaad een heel speciale levensboom, mij totaal onbekend, niettegenstaande ik jaren aan een stuk verlof heb genomen in Toscane en dacht dat ik er alles gezien had. De Italianen spreken ook van L'alberro dell'amore, symbool van de geliefden. Volgens de traditie zweren nog veel stellen de eeuwige liefde in het aanzicht van deze boom.
ik wens je een goeie reis toe. Mijn zoon vertrekt nu vrijdag ook richting Toscane, naar de omgeving van Prato. De appel is niet ver van de boom gevallen...
Geweldig. Geniet ervan.
Ik heb zojuist een timeslot geboekt voor het Uffizi. Beetje onwerkelijk idee, maar over 13 dagen loop ik over heilige grond...als het allemaal goed gaat.
SCHITTEREND
Nu de Toscaanse vakantie toch wel dichtbij komt (we duimen door), surfte ik wat rond langs stadjes in de buurt van ons vakantieadres. Vervolgens kom ik bij het stadje Lucignano en daar blijkt dit gevaarte in het plaatselijk museum te staan. Een gouden reliekhouder van 2.30 meter hoog! Ontstaan in 2 fases tussen 1350-1470. Ik heb hem meteen ingetekend op mijn stafkaart ;-). Het is een levensboom die helemaal aansluit bij de Christelijke boomsymboliek, één van mijn nerdy interesses gebaseerd op de boom met sleutelgaten in de kaarsenkroon...