Naar aanleiding van het filmfestival in Venetië schreef Jeroen Struys, filmrecensent bij de krant De Standaard, een zeer lovende recensie over de film The Last Duel:
‘The last duel’: Ridley Scott schenkt filmfestival Venetië majestueus slotakkoord
Met The last duel trekt Ridley Scott de ridderfilm het moeras in van MeToo. Het is een schitterende, provocerende film geworden. Op naar de Oscars!
Met The last duel sloot het 78ste filmfestival van Venetië gisterenavond af op een dissonant maar majestueus slotakkoord, dat nog lang zal nazinderen. De intrigerende ridderfilm zal gegarandeerd nog stof doen opwaaien, gezien het heikele onderwerp en de gewaagde benadering die open staat voor meerdere interpretaties. Benieuwd of zoiets nog kan geapprecieerd worden.
Ook op een ander vlak is The last duel een zeldzame vogel geworden: het is zowel een spectaculaire ridderfilm voor een groot publiek, als een film die een volwassen publiek uitdaagt. Dat kon alleen goedkomen in de handen van regisseur Ridley Scott (83!): hij weet hoe je spektakel moet brengen en heeft met Alien en Thelma & Louise al schitterende films gemaakt met complexe vrouwelijke helden.
Heikel opzet
Het zag er immers een heikele opzet uit, een film over het laatste juridische duel dat in Frankrijk werd uitgevochten. Op 29 december 1386 nam schildknaap Jacques de Gris het op tegen de Normandische ridder Jean de Carrouges, die zijn voormalige vriend ervan beschuldigde zijn vrouw te hebben verkracht. Twee mannen vechtend om de eer van een vrouw: dat klinkt als een vreselijk ouderwets idee voor een film anno 2021. Maar dat is het niet geworden, met dank aan het sluwe scenario dat werd geschreven door zijn steracteurs Ben Affleck en Matt Damon, met hun eerste gezamenlijke scenario sinds hun Oscar voor Good Will Hunting. Zo’n onderwerp konden ze niet onder mannen houden – ze kregen hulp van co-scenariste Nicole Holofcener (Can you ever forgive me?). Zij kozen ervoor om het verhaal drie keer te laten vertellen, zodat elke betrokkene zijn versie kan geven.
De film is écht spannend op het slagveld, met spectaculaire strijdtonelen, gefilmd op locatie in Frankrijk en in Schotland. Maar je zit pas echt op het puntje van je stoel omdat je wil weten hoe Scott dat in godsnaam gaat vertellen. Hij laat Adam Driver als de welbespraakte Jacques Le Gris en Matt Damon als de wat domme krachtpatser Jean de Carrouges het uitvechten, maar het is uiteindelijk toch Marguerite de Carrouges die het laatste woord krijgt. Ze wordt vertolkt door nieuwkomer Jodie Comer, die na haar opgemerkte rol in tv-serie Killing Eve nu een absolute filmster wordt. Dit is een magistrale film, die de hoop wekt dat cinema een glorieuze toekomst heeft. Ook al vind je die in 1386.