678 keer bekeken

De Middeleeuwse Zomer volgens G. Dijkhuis

• zondag 07 november 2021 @ 19:05
    reactie op (#3) antonius_

Je mag maar 1100 karakters gebruiken, dus het kan niet 'all the way' tot in de nuance. Wel grappig dat Belgische bibliotheken deze recensies online zetten. 

• zondag 07 november 2021 @ 15:56
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Maak jij van dit soort beschrijvingen van de inhoud ?

Maar dat is geen recensie toch, ? Het begeleidt immers ( de verkoop van) het boek.

Maar het is wel een werksoort waarbij je kernachtig en intensief moet zeggen waar het boek staat.

groet

onderschrift.jpg

• woensdag 03 november 2021 @ 21:34
    reactie op (#1) Calamandja

Je houdt het goed bij! Dit boek had ik nog niet op de radar, maar het belooft weinig goeds. Over dat vorige boek over Frederik II schreef ik deze te milde recensie:

https://ninove.bibliotheek.be/catalogus/gregor-dijkhuis/stupor-mundi-kroniek-van-een-eigenzinnige-keizer-frederik-ii-1194-1250/boek/library-marc-vlacc_9508604

Het boek verdween daarna in de kliko omdat ik er echt niemand een plezier mee zou doen. Helaas levert betreffende uitgeverij  vaker dit soort broddelwerk af.

Gewijzigd op 2021-11-04 09:32:24
  • woensdag 03 november 2021 @ 18:47
    De Middeleeuwse Zomer - Gregor Dijkhuis 
    712 pagina's - 80 afbeeldingen - €39,95

Binnenkort verschijnt een kanjer van een boek (meer dan 700 bladzijden!!) over de middeleeuwen van de voor mij totaal onbekende Gregor Dijkhuis: "De Middeleeuwse Zomer". (en met een zeer mooie cover, dat moet ik wel toegeven; wat wil je, de mooiste vrouw uit de middeleeuwen...)

Na wat opzoekwerk blijkt de heer Dijkhuis docent te zijn aan de U3L, en dat hij ook een boek heeft geschreven over Frederik II: "Stupor Mundi - Kroniek van een eigenzinnige Keizer".  Bij dit boek lezen we het volgende over de auteur: Gregor Dijkhuis (Haaksbergen, 1953) maakte na zijn loopbaan in het onderwijs (docent Engels, schoolleider) jarenlang studie van Frederik II. Zijn verbazing over de veelzijdigheid van deze grootste en meest raadselachtige vorst van de Middeleeuwen is mettertijd uitgegroeid tot een hartstocht. Hij maakt u er graag deelgenoot van. Eerder schreef hij "Via Via, reis door Italië" (2004).

Wat zijn nieuwe boek betreft dat binnenkort uitkomt, daar schrijft hij het volgende over:

Wanneer rond het jaar 1000 de wereld toch niet vergaat, slaat de stemming om. Europa richt zich op; er groeit een nieuwe zelfbewuste houding. De blik gaat naar buiten, over de eigen grenzen heen. De natuur helpt een handje mee. Rond het jaar 1000 verandert het klimaat: er breekt een warmteperiode aan. Dat geschenk van de natuur luidt een tijdperk in van nieuwe levenskracht en vooruitgang. Van optimisme, veerkracht en inventiviteit.

Energie, strijdlust en vernieuwing maken de Hoge Middeleeuwen (1000-1300) tot een bruisende tijd. Een bloeiperiode van groei, expansie, opkomende handel, sociale en culturele veranderingen.

Het is ook de tijd van kruistochten, kloosters, ketters en kastelen. Van godsdienst en geleerdheid. Van machtsstrijd tussen pausen en keizers. Van opbloeiende kennis en cultuur, grote veldslagen en beslissende ontwikkelingen, die de afzonderlijke Europese landen nauwer met elkaar verbinden.

De Middeleeuwse Zomer belicht alle grote gebeurtenissen uit deze fascinerende tijd. In een aparte portrettengalerij maakt u kennis met een stoet aan kleurrijke mannen en vrouwen die daarbij betrokken waren. Bekende en minder bekende personen komen aan bod: abten en avonturiers, veldheren en filosofen, geestelijken en geleerden.

Hij heeft ook nog een website: Stupor Mundi - de wereld van de Hoge Middeleeuwen

Voer voor Nederlanders zou ik zeggen, zomaar op het eerste zicht. Hij krijgt zeker de prijs voor het dikste boek van dit najaar. Er zijn nog kanjers op komst...