2577 keer bekeken

De Zwarte Dood van Dick Harrison

• vrijdag 24 juni 2022 @ 09:01
    reactie op (#12) Calamandja

Over dit Gregoriaans reageerde ik reeds op de club 'Musica Antiqua'.

marc

• donderdag 23 juni 2022 @ 18:56
    reactie op (#12) Calamandja

Ik zou mijn C.D. 's er niet voor weggooien. 

onderschrift.jpg

• donderdag 23 juni 2022 @ 12:08
    reactie op (#11) Calamandja

Door het meer verfijnde DNA-onderzoek en andere technieken dienen we constant onze zekerheden met betrekking tot onze kennis van het verleden herzien. Ik laat hierbij zelfs nieuwe archeologische ontdekkingen buiten beschouwing.

Ik schrijf deze reactie omdat ik eventjes moet bekomen van het feit dat alle uitvoeringen van het gregoriaans blijkbaar verkeerd zouden zijn, volgens musicoloog-mediëvist Leo Lousberg. Erger is dat ik dat nu pas per toeval ontdek, naar aanleiding van de viering 900 jaar Utrecht: https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3424293/utrechts-oudste-muziek-in-een-nieuw-jasje-koor-zingt-eeuwenoud-stuk-voor-sint-maarten-in-domkerk

• maandag 20 juni 2022 @ 09:27
    reactie op (#10) penrose

Had ik ook gezien, echter in EOS wetenschap: https://www.eoswetenschap.eu/geschiedenis/de-oorsprong-van-de-zwarte-dood-ligt-kirgizie. Vergeet Genua: In het Tiensjan-gebergte, op de grens van Kirgizië en China, is de pestbacterie op de mens overgesprongen.

• maandag 20 juni 2022 @ 08:36
    reactie op (#9) bernard-de-clairvaux
    Gewijzigd op 2022-06-20 09:29:23
  • woensdag 26 januari 2022 @ 23:41
    reactie op (#8) maerlandt

Goedzo! En de mijne is intussen ook 5 jaar oud.

• woensdag 26 januari 2022 @ 20:16
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

Eindelijk na jaren, ja je leest het goed jaren , opnieuw een laptop gekocht . 

Ik ga nu mijn best doen om elke week opnieuw aanwezig te zijn !😉

• woensdag 26 januari 2022 @ 16:41
    reactie op (#6) maerlandt

Hee Maerlandt, vanaf nu wel elke week op appèl!

Dank voor de leessuggestie en goede moed gewenst in deze tijden.

• woensdag 26 januari 2022 @ 14:11
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Terug van weggeweest lees ik hier net uw recensie van dit boek over de zwarte dood .

Toevallig kreeg ik voor mijn kerst ook eentje over dit onderwerp nl "1349 Hoe de zwarte dood Vlaanderen en Europa veranderde "  van Joren Vermeersch .

Moet deze nog starten want ben mij nu aan het vastbijten in de graven van Vlaanderen  van Edward De Maesschalck , wat ook een redelijk pittig boek is . wink

• maandag 13 december 2021 @ 09:31
    reactie op (#4) antonius_

Handel en oorlog inderdaad, maar voeg daar ons overdadig sociaal gedrag nog bij en de zaak is rond.

Zelfs na bijna 700 jaar hebben we nog steeds niets geleerd...