Via Facebook kreeg ik een melding over de TV-serie Welkom in de middeleeuwen:
De historische jeugdserie Welkom in… van Niek Barendsen bestaat ook al jaren, volgt ook altijd hetzelfde strakke stramien, en blijft even onweerstaanbaar. Het nieuwe seizoen, Welkom in de Middeleeuwen (NTR), belooft wederom een hoogtepunt te worden. Het programma heeft het format van een talkshow, waarin Dorine Goudsmit (Plien van Bennekom) historische figuren ontvangt: „Mijn gast is al dood sinds het jaar 754, maar speciaal voor ons maakt hij een uitzondering, hier is Bonifatius!” Binnen dit raamwerk krijgen we sketches te zien waarin de historische informatie elegant verpakt zit, aangegeven door een opgestoken bordje met ‘Echt gebeurd’. Zo zien we hoe missionaris Bonifatius fanatiek een heilige eik omhakt („Hak! Hakhakhakhakhak!”) om de Germanen tot het christendom te bekeren, en hoe Karel de Grote tot keizer wordt gekroond op een verrassingsfeestje.
In de eerste aflevering, zondag op tv, zitten geestige verwijzingen naar Sinterklaas. Zo oogt Bonifatius als de agressieve broer van de Sint, en vertellen vroegmiddeleeuwse kinderen over de viering van het midwinterfeest, waarin oppergod Wodan langskomt op een schimmel („Amerigo? Ozosnel?” „Nee Sleipnir!”) en twee zwarte… kraaien. De kinderen zingen: „Wodan, Wodan, bonne bonne bonne”. Maar het mooiste is dat Sinterklaas (Stefan de Walle) zelf meedoet. Dit keer is hij een Viking met een vlechtje in zijn baard, die als influencer een gelikte tutorial geeft over persoonlijke verzorging. Hij doet ook nog even voor hoe de Vikingen naakt ten strijde trokken.
Moet dat altijd zo onnozel vraag ik me af als het voor de jeugd is? (Zoals veel andere TV-programma's). Zal waarschijnlijk aan mijn leeftijd liggen...