Zutphen in de Middeleeuwen 'keeps on giving'. In de jaren zestig werden bij een renovatie in de binnenstad muurschilderingen gevonden uit de middeleeuwen Deze schilderingen fungeerde als decoratie in een woonhuis en het betrof de afbeelding van een aantal soldaten. Zie de foto.
Deze ridders dragen heraldische afbeeldingen op tuniek en schild, maar het bleek ondoenlijk om tot een identificatie te komen. Gezien de kleding en helmen wordt de schildering gedateerd rond 1320-30. Een paar jaar geleden bezocht ik een lezing, waar de spreker een knappe poging waagde om de wapens te benoemen. Zo leken 2 heraldische figuren te corresponderen met Gelderse adelijke geslachten...dat zou natuurlijk heel mooi zijn.
Geïnspireerd door die lezing ben ik me gaan verdiepen in de achtergronden/motieven voor dergelijke muurschilderingen in burgerwoningen. Daarbij kwam ik uit bij interessante voorbeelden in o.a. Zürich en Lübeck. Ik schreef er een artikeltje over en plaatste dat op Academia.edu, zeg maar de facebook voor de academische wereld. Vanzelfsprekend zonder enige pretentie, maar wél met het doel om e.e.a. toegankelijk te maken voor anderen... en zo geschiedde!
Gisteravond kreeg ik via Academia bericht dat een gerenommeerd heraldisch deskundige daadwerkelijk de ridders (hun wapens natuurlijk) heeft geidentifeerd. Ik ben echt heel benieuwd, wat hier uitrolt!
Mijn achtergrondartikel kun je hier lezen: