Dankjewel Toine.
Het einde van een hobby
Dankjewel Toine.
Dit is heel jammer. Voor jou persoonlijk en voor de boeken die via jouw handen zouden zijn gegaan.
Deze mechanisering houdt niemand tegen. Denken, voelen en doen kan niet meer; alles is gekluist door de it-programmeur.
Het doet me ook een beetje denken aan de bezuinigingsronde die begin jaren 80 in Nederland waande.
Ik gaf met veel plezier op de zaterdagochtend bouwrecht aan 2 klassen van de Academie van Bouwkunst. Een vak zo ver van de belevingswereld
van die kunstenaars. En dan die aandacht opwekken voor een vak als bouwrecht.
In een bezuinigingsronde werd dit vak weggestreept.
Ik voel wat je voelt.
Iedereen dank voor bemoedigende en waarderende woorden.
Iedereen dank voor bemoedigende en waarderende woorden.
Oei, wat een gemis voor deze club, en voor Nederland. Een machine zal nooit de menselijke ziel kunnen overnemen. Een recensie wordt inderdaad altijd beïnvloed door het gedachtengoed van de recensent, daarom, als de gedachten goed zitten van de recensent, weet je wat te vertrouwen. Daarbij, de lezer van de recensie is ook een kind van zijn tijd, beïnvloed door de in hem ingebeitelde ideeën, opgedrongen door opvoeding en school.
Zonde, maar ze komen hier wel van terug.
Persoonlijk ben ik altijd tegen recenties geweest, gewoon omdat de persoonlijkheid van de recensent meespeelt.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik jouw werk zeer gewaardeerd heb!
Maar of software nu echt 'vooruitgang' is, betwijfel ik ten zeerste!
marc
De afgelopen jaren heb ik met plezier én plichtsbesef historische boeken gerecenseerd voor de Nederlandse bibliotheken en daarvan heb ik jullie regelmatig deelgenoot gemaakt. Nou.... dat sprookje is voorbij. Betreffende organisatie gaat software inzetten om automatische recensies te genereren en heeft dus geen echte mensen meer nodig. Er is mij een leuke hobby afgenomen en daar ben ik eerlijk gezegd ook gewoon doodchagrijnig over. Er speelt echter nog iets: ik ben in de afgelopen jaren regelmatig boeken tegengekomen met foute randjes, het zij uit hobbyisme, uit spektakelzucht of uit een vreemd revisionisme. Dat soort gerommel tussen de regels gaat software nooit achterhalen, dus je krijgt gewoon verkeerde boeken in de bibliotheek. Maarja...hierover zeuren heeft geen zin, want wie kan er tegen "vooruitgang" zijn. Ik moet hier wel even van bijkomen.