149 keer bekeken

Studiedag Middeleeuwen in RMO Leiden

• donderdag 20 oktober 2022 @ 10:24
    reactie op (#1) Calamandja

Leuk programma hoor. Ik spring er niet voor in de auto, maar de sprekers zijn alle 4 actuele academenen (dus zonder bekende stokpaardjes). Natuurlijk zijn de onderwerpen wat hapsnap (hoe kun je in godesnaam de middeleeuwen in 4 lezingen vatten), maar voor mensen dichterbij Leiden zeker aanrader.

• woensdag 19 oktober 2022 @ 18:44

Vandaag ontdekte ik volgende publiciteit vanwege het bekende tijdschrift National Geographic:

1. Tweemaandelijkse publicatie van een unieke zesdelige serie over de middeleeuwen, vanaf 1 november: National Geographic Collection Middeleeuwen

2. Organisatie op 11 november van een Studiedag Middeleeuwen in het RMO te Leiden, met volgende onderwerpen:

• Dr. Marlisa den Hartog: Middeleeuwse handschriften
    • Drs Raphaël Rijntjes: Seksualiteit, huwelijksmoraal gender en liefde in de Middeleeuwen
    • Mariken Teeuwen: Utrecht de oudste stad van Nederland – van Romeins fort tot Middeleeuwse handelsstad
    • René de Kam: Het jaar 1000

Een losse, meestal kleurrijke, publicatie zal ik misschien wel kopen als ik het tegenkom in mijn plaatselijke krantenwinkel (in de hoop dat kinderen dit wel eens ter hand zullen nemen als ze op bezoek komen). Wat de studiedag betreft, de sprekers zijn mij totaal onbekend, maar misschien weten mijn Nederlandse vrienden er meer over.