Ik vond intussen het volgende over Mark Beumer op zijn website Kleio-Historia. Nu begrijp ik beter enkele aspecten uit zijn recensie.
Vanaf 2021 werk ik als promovendus aan Charles University aan een dissertatie met als werktitel From Asklepios to Kosmas? Ritual Change and Continuity within Christian Transformation of Temple Sleep in Late Antiquity. Ik kijk in dit onderzoek naar hoe vanuit rituele dynamiek de christelijke transformatie van tempelslaap in de Late Oudheid heeft plaatsgevonden. Ik gebruik hiervoor het rituele model van Roy Rappaport over verandering en continuïteit. Uiteindelijk moet het onderzoek resulteren in een proefschrift, bestaande uit de volgende hoofdstukken (dit kan nog veranderen).
Tempelslaap is een antiek genezingsritueel, waarbij zieken Asklepieia of andere tempels bezoeken om door goden als Asklepios en Sarapis van hun aandoeningen te worden genezen. Vaak hebben zij eerst artsen bezocht, maar konden zij hen niet helpen. Eenmaal in de tempel dienen zij enkele voorbereidende riten uit te voeren, als wassen, vasten en offeren, waarbij men niet in de tempel mag baren of sterven. Ook seksuele onthouding was verplicht. Nadat men deze riten had voltooid, werd men tegen de avond meegenomen naar het binnenste van de tempel, het abaton wat een verboden ruimte was. Hier ging men op een bed (klinê) liggen en moesten zij slapen. Tijdens de droom verscheen de godheid die hen direct genas via operatie, aanraking of recept. Nadat de patiënt wakker werd en zijn verhaal over zijn genezing vertelde, volgde vaak een dankoffer in de vorm van een votiefreliëf met daarbij een banket. Soms schijnen geestbedwelmende middelen te zijn toegediend. De antieke Hippokratische-Galenische geneeskunde vormde de basis voor dit ritueel. Dit onderzoek combineert Ritual Studies, geneeskunde, farmacie, anatomie en fysiologie, somatologie, laatantieke geschiedenis en religie met elkaar.
1. Inleiding: opzet en inzet vraagstelling context project.
2. Verandering en continuïteit volgens Roy Rappaport met aanpassing door Paul Cassell.
3. Beschrijving van het debat over de christelijke transformatie van tempelslaap in de Late Oudheid.
4. Toepassing van het Rappaport/Cassell model en duiding.
5. Conclusies en aanbevelingen.