1127 keer bekeken

Idee Bouwersdag

• dinsdag 11 april 2023 @ 15:47
    reactie op (#13) Marjoke

Marjoke, ik weet dat jij 'spraak' gebruikt bij het typen, maar waarschijnlijk at je tegerlijkertijd een paaseitje. Wat betekent 'dat is erg stil'?

• zaterdag 08 april 2023 @ 19:03
    reactie op (#12) Calamandja

September en oktober zijn altijd goed hier. Moet je wel een weekend nemen dat is erg stil ook in een wandeling zit. Dat is niet altijd zo.

https://www.gildebaronie.nl/kasteelwandeling-kasteel-van-breda/

Wel jammer niet op open Monumentendag, want die valt me op mijn verjaardag

Gewijzigd op 2023-04-09 18:13:06
    Klik hier om naar de website te gaan
  • zaterdag 08 april 2023 @ 15:15
    reactie op (#11) antonius_

September is OK voor mij.

• vrijdag 07 april 2023 @ 18:45
    reactie op (#10) bernard-de-clairvaux

Heel goed initiatief. Mijn voorkeur is september, nog de meeste kans op een mooie warme temperatuur. EN niet op open monumentendag.

Moeten we de ID gegevens al opgeven bij de Uitvraag ? Zo ja, dan stuur ik je een Foto van mijn paspoort..

onderschrift.jpg

• vrijdag 07 april 2023 @ 09:29
    reactie op (#9) Calamandja

Ahum, 'Hollands'.....

Als iedereen het ok vindt, kan ik uitvraag doen bij die rondleiding ( je moet écht officieel met paspoort en exacte namen naar binnen omdat het kasteel een Defensie-object is). Mijn voorkeur gaat uit naar september/oktober, niet de open monumentendag ;-).

• zaterdag 01 april 2023 @ 11:40
    reactie op (#7) antonius_

En Breda, daar ben ik nog nooit geweest. Altijd interessant om een Hollands stadje te ontdekken.

Gewijzigd op 2023-04-01 11:40:18
  • zondag 26 maart 2023 @ 19:46
    reactie op (#2) Calamandja

Wij hadden Bouwersdag in Kortrijk. Wij waren toen ook in Doornik geweest: de kathedraal in een stoffige verbouwing, ook toen al, en dat was niet aangenaam.

onderschrift.jpg

• zondag 26 maart 2023 @ 19:43
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Breda...is mijn voorkeur. Ik ken de stad eigenlijk veel te slecht.

onderschrift.jpg

• dinsdag 21 maart 2023 @ 18:01
    reactie op (#5) penrose

Doornik of Tournai heeft wel niet altijd tot Frankrijk toebehoort. De kasselrij van Doornik behoorde vanaf de eerste Vlaamse gravan tot het graafschap Vlaanderen, vooral vanaf de uitbreidingen door Boudewijn II, wat niet belet dat er Frans of romaans werd gesproken, men sprak dan ook van Romaans Vlaanderen of Gallo Flandria, waartoe ook de Kasselrijen van Lille of Rijsel, Douai en Orchies behoorden. Kerkelijk vielen alle belangrijke Vlaamse steden onder de bisschop van Doornik.
    De graaf Gwijde van Dampierre verloor het Doornikse aan Filips de Schone; in 1314 werd de kasselrij door Frankrijk geannexeerd en kwam er een einde aan de Vlaamse kasselrij.
    Maar in 1513-1519 waren de Engelsen meester van Doornik en het Doornikse.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Doornikse

• dinsdag 21 maart 2023 @ 07:59
    reactie op (#4) Marjoke

Het is maar de vraag of Doornik Doornik is, of Tournai...

Vroeger behoorde Tournai bij Frankrijk, en nu bij Wallonië, het Franstalig deel van België.

Persoonlijk heb ik iets tegen het vertalen van stadsnamen, vooral dan bijvoorbeeld bij Mons dat totaal verkeerdelijk als Bergen vertaald wordt!  De Nederlandse meervoudsvorm 'bergen' is in het Frans: monts, en heeft dus niets met de stad Mons te maken.  Anderzijds blijft Antwerpen natuurlijk Antwerpen, en niet Anvers... Gent is Gent, en niet Gand.