796 keer bekeken

Stiftsmuseum Xanten

• zaterdag 12 juni 2010 @ 20:21
    reactie op (#6) antonius_

Leuk te lezen en fijn dat het bevallen is!!!

• zaterdag 12 juni 2010 @ 19:49
    reactie op (#4) antonius_

Het was een heel bijzondere dag; om 06.40uur was het opstaan en om 09.10 stonden

we aan de poort van de ROMEINSE METROPOOL aan de Beneden-Rijn.

Een oase van romeinsch gruwel beleven met een heus amphitheater waar het mens-dier gevecht

kan worden beoefend ( echt niet minder dan het Collosseum in Rome) grote platanen- lanen,

imposante resten van een HAVENTEMPEL, een laagdrempelig Romer museum en een uitleg van de gehele stad in de schaal van 1:1. Dit houdt in vele voetstappen zetten; echt een heel bijzonder

Romeinsch gebeuren met ook onderweg uitleg over allerlei zaken ( zoals spellen of speeltjes, hoe zeg je dat) die er in het jaar A.D. 40 toe deden. Ook grote delen van de stad waren virtueel.

Na een ijsbuffet aan de Markt hebben we de St. Victor Dom gedaan, voor een Bouwer natuurlijk het Hoofdmotiv van de bedevaart. Wie Andenken luister ik nu naar Orgel und Glocken des Xantener Domes. In die wereld ( van A.D. 750 - A.D. 1550) voelt Antonius zich beter thuis|: minder virtueel: een beeld van H. Antonius met het varken, echter kan het niet.

Met dank aan de Abt, en groet van,

onderschrift.jpg

• zaterdag 12 juni 2010 @ 09:19
    reactie op (#4) antonius_

eindelijk heeft de abt een eerste xanten-adebt....Benieuwd naar de bevindingen. Het is mooi weer, terrasje Kafee mit Kuchen, moet goed komen! Intussen rijd ik vandaag naar Slot Loevestein....

29-890-0811061036-SlotLoevestein.jpg

• vrijdag 11 juni 2010 @ 19:43
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Morgen is de grote dag.

Antonius treedt in de voetsporen van de Abt en trekt oostwaerts naar XANTEN...

onderschrift.jpg

• maandag 31 mei 2010 @ 22:15
    reactie op (#2) antonius_

En check dan ook het archeologisch romeins museum. Je kunt er een complete dag in historisch retraite!

3350454447_42b2ff1637.jpg?v=0

• maandag 31 mei 2010 @ 22:08

Hier zat ik op te wachten. Ik sprokkel nog een vrije dag bijeen en wil daar naar toe,

met groet,

onderschrift.jpg

• zondag 30 mei 2010 @ 20:05

Door mijn Fiat Bravo schalden de Isley Brothers met 'work to do' en dat was precies mijn missie van zaterdag 29 mei: Ik ging werk maken van het nieuwe Stiftsmuseum in Xanten! Kostte een bedevaart van Zutphen naar Xanten vroeger minimaal 4 dagen gaans, nu reed ik binnen 4 kwartier tegen de museumpoort aan. Voor een compleet verslag verwijs ik graag naar de KloosterClub...want daar hoort een verhaal over een Stiftsmuseum natuurlijk thuis. En om de discussie voor te zijn: De Xantener Dom is eigenlijk geen Dom...want er heeft nooit een bisschop 'gehuisd'. Dat mag de pret echter niet drukken, want het is een Gesammtkunstwerk dat bijna 2000 jaar geschiedenis vertegenwoordigd.

hochaltar2.jpg

Gewijzigd op 2010-05-30 20:06:41