382 keer bekeken

De Bourgondiërs...

• zondag 10 maart 2019 @ 17:11
    reactie op (#5) Calamandja

Mooie terechte analyse! Ik heb het boek nog niet gelezen, maar komt zeker.

• zaterdag 09 maart 2019 @ 16:54
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

De triomftocht van Bart Van Loo in Vlaanderen en Nederland en zijn Bourgondiërs is niet meer te stoppen: op zes weken tijd 50.000 exemplaren verkocht. 

Wim Blockmans

‘Ik zie verschillende verklaringen’, zegt Wim Blockmans, emeritus hoogleraar middeleeuwen, die De Bourgondiërs nalas. ‘Van Loo kiest een duidelijke optiek: die van de vorsten en de machtige mannen. Dat spreekt een breed publiek aan, niet alleen vanwege de glamour, maar ook omdat het identificatie toelaat. Bovendien is Van Loo’s narratieve aanpak een sterke vorm van communicatie. L’histoire événementielle, zoals Franse historici het sinds een jaar of vijftig spottend noemen, is bij wetenschappers uit de mode geraakt, maar door het enorme succes van iets als De Bourgondiërs moeten we ons misschien realiseren dat we zonder een goed verhaal mensen buiten ons vakgebied niet meekrijgen.’ ‘Vergis u niet: Van Loo verwerkt in zijn boek de recentste wetenschappelijke stand van zaken. Hij verrichtte serieus onderzoek. Maar het loonde, zeker omdat hij er dankzij zijn vorming als romanist andere, frappante details uitlicht dan wij, historici. Hij werkt associërend – hij trekt bijvoorbeeld een lijn van Klaas Sluter naar Jan Van Eyck en verbindt die dan weer met Jeanne d’Arc – zo liet hij mij af en toe iets zien dat ik zelf nog niet had opgemerkt. Ik ben blij dat ik me voor dit project geëngageerd heb.

‘De goedkeuring van ­Blockmans werkt voor onze meer academische lezers als een kwaliteitsstempel’, zegt Caroline Reeders, directeur van de toonaangevende Amsterdamse boekhandel Athenaeum. ‘Maar de laaiende recensies overtuigden ook andere lezers. Het boek past in de tijdgeest. Op een moment dat Europa uit elkaar dreigt te vallen, vormt De Bourgondiërs een contrapunt door een sterk verhaal te vertellen over onze identiteit en herkomst. De ondertitel van het boek is niet toevallig De aartsvaders van de Lage Landen.’ ’Op een moment dat Europa uit elkaar dreigt te vallen, vormt De Bourgondiërs een contrapunt door een sterk verhaal te vertellen over onze identiteit en herkomst. De ondertitel van het boek is niet toevallig De aartsvaders van de Lage Landen.’
    ‘Laten we wel wezen’, nuanceert Blockmans. ‘Bourgondië ligt 700 kilometer ten zuiden van de Nederlanden en het bestuur destijds was overwegend Franstalig. Maar dat doet niet af Van Loo’s belangrijkste boodschap: dat de Bourgondiërs de Nederlanden bij elkaar brachten.’

Van Loo heeft met De Bourgondiërs ook een podcastreeks op Klara.be

Klara-producer Rolly Smeets beaamt. ‘Het succes van onze radioreeksen over historische onderwerpen bewijst de enorme honger naar verdiepende verhalen. Het is zoals Van Loo zegt: je moet het publiek niet onderschatten, de lezers zijn geen kleuters. De podcast over De Bourgondiërs raakt een snaar bij talloze mensen. Onlangs schreef een luisteraar ons dat hij zich zelfs aan een hoofs dansje had gewaagd terwijl hij luisterde naar deze Vlaamse Homerus.’

Lezingen

‘Sinds wij vier jaar geleden zijn lezingen begonnen te organiseren, hebben we bijna altijd uitverkochte zalen’, bevestigt Griet De Blende van boekingskantoor Rumoer. ‘Een goed boek schrijven kunnen wel meer auteurs, maar het naar een podium vertalen is een ander paar mouwen. Barts entertainmentgehalte is hoog, zijn toewijding groot. Voor zijn Bourgondische optredens hebben we al het halve voorjaar van 2020 moeten bijboeken.’
    ‘De favoriete geschiedenisleraar van Nederland is Geert Mak, maar Van Loo steekt hem nu naar de kroon’, zegt Gerda Aukes van Den Boer in Baarn, een van Nederlands actiefste onafhankelijke boekhandels. ‘Hij heeft meer humor, hij brengt het met meer zwier. Voor mijn part was hij voor De Bourgondiërs tot de schepping teruggegaan, zo toegankelijk doet hij zijn verhaal. Tegelijk is zijn kennis heel gedegen, en dat is een bijna magische combinatie.’
    ‘Van Loo appelleerde aan een gevoel van nostalgie’, gaat Reeders verder, ‘het verlangen terug die spons te zijn die je als kind was, toen je ademloos zat te luisteren naar mevrouw Pikkemaats of mijnheer Van Balen die even meeslepend over de middeleeuwen kon vertellen. Mensen dachten terug aan die tijd dat ze plaatjes verzamelden en daardoor had Van Loo ook meteen de mannelijke lezers mee. Zij kopen en lezen minder boeken dan vrouwen, dus als je hen weet aan te spreken, kan het voor je boek heel hard gaan.’

• zaterdag 19 januari 2019 @ 20:54
    reactie op (#3) antonius_

Ik lees op Wikipedia dat hij Frans studeerde en een aantal jaren leraar Frans was. Hij werd bekend met zijn boeken over Frankrijk en over Franse muziek. Dit boek 'hervertelt' natuurlijk bestaande kennis. Maar dat kan in dit geval helemaal niet kwaad ;-).

Overigens vind ik het al super origineel om het verhaal te vertellen in 5 delen gericht op:

1000 jaar

100 jaar

10 jaar

1 jaar

1 dag

Dan verdien je bonuspunten.

• zaterdag 19 januari 2019 @ 18:29
    reactie op (#1) Calamandja

Ik zag dit intervieuw bij toeval op De Afspraak. Wat een enthousiast verteller is die man.

Hoe is zijn verhaal ? Is Bart Van Loo een autoriteit ?

onderschrift.jpg

• zaterdag 19 januari 2019 @ 14:40

Geweldig. Ik heb het interview net bekeken. Dat zijn weer 10.000 extra verkochte boeken. Ik hoopte het als recensieexemplaar te ontvangen, maar dan had het al binnen moeten zijn.

Die Bourgondiers van de 'Volksverhuizingen' zijn dus niet die van de 14de eeuw...maar dat maakt niet uit.

Dat kunst een verbindende factor was, konden we natuurlijk ook al zien bij Maria van Gelre. Het is een mooie, middeleeuwse winter!

Dit boekje uit de Fibula serie las ik in mijn schooltijd:

Afbeeldingsresultaat voor voorst beest bourgondiers

Gewijzigd op 2019-03-09 16:59:08
  • zaterdag 19 januari 2019 @ 14:25

Na de zeer enthousiaste passages op TV zoals onder andere op de VRT, in het programma De Afspraak, of op de NPO, in het programma De Wereld draait door, kon ik niet anders dan mij onmiddelijk de dikke turf van Bart Van Loo over de Bourgondiërs aanschaffen. Het enthousiasme druipt er zo van af, 100 jaar na De Herfsttij...

Dat de Germaanse stam De Bourgondiërs afkomstig was van een eilandje tegen Denemarken was voor mij wel nieuw. Voor de rest is het boek waarschijnlijk een "pageturner" die vlotjes verslonden kan worden. Zie recensie op clubhome of hier.

Zijn mooiste uitspraak vind ik is: "Wij bestaan als Lage Landen voor het eerst als kunstexperiment"

Gewijzigd op 2019-01-19 14:33:55