39 keer bekeken

De Meester(s) van Elsloo

• maandag 15 april 2019 @ 17:05
    reactie op (#2) antonius_

Update: goed boek hoor! En als ik ook maar enigszins in de buurt van Maastricht kom (zou komen), zou ik zeker gaan kijken. Het is allereerst een unieke kans om diverse werken bij elkaar te zien, die normaal staan te verstoffen in kerken die vaak gesloten zijn. Daarnaast is het verhaal interessant: het gaat zoals eerder aangegeven niet om één meester van Elsloo, maar om een grotere groep kunstwerken met vergelijkbare enigszins starre stijlkenmerken die in Midden-Limburg en het Belgisch/Duitse grensgebied ontstonden rond het jaar 1500. In de jaren 30-50 werd daar door een overijverige, maar ook warrige, kunsthistoricus die ene naam opgeplakt. De overeenkomsten zijn echter net zo opmerkelijk als de verschillen en men ziet deze maaslandse school als een aparte variant van de late gotiek, letterlijk gelegen tussen 'creatievere' centra aan de Nederrijn en Luik. Overigens wordt betoogd dat de starre, wat statige stijl een bewuste verwijzing zou zijn naar de beroemde Maaslandse romaanse stijl. Dit 'eerbetoon' aan een vroegere bloeiperiode zou dan een nieuwe periode van welvaart moeten symboliseren na afloop van de Bourgondische oorlogen. Deze theorie vind ik zelf niet zo sterk, want het blijkt dat het abdijgebied van Thorn en de direct omliggende vorstendommetjes (o.a. Horn) het centrale gebied vormden en dat de kunstenaars mogelijk hier ook opereerden. Het epicentrum van het vroegere romaans was echter het maasdal rond en ten zuiden van Luik. Al bij al bieden boek en expo een knap stukje 'detectivewerk', waarbij veel inspanning is verricht door de Belgische erfgoedorganisatie, die ook regelmatig wordt geciteerd.

• vrijdag 12 april 2019 @ 14:05
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Dank voor de info, en  je waardeoordeel.

onderschrift.jpg

• woensdag 10 april 2019 @ 20:17

Momenteel een tentoonstelling in Maastricht over de Meester (of beter: Meesters) van Elsloo. Vandaag ontving ik de catalogus ter recensie. Dat is prettig. Ik vind het net niet interessant genoeg om 200km te gaan rijden, maar er valt toch veel te vertellen over de ontstaansgeschiedenis van dit (gedeelde) oeuvre.

Meester van Elsloo