Geplaatst op maandag 13 oktober 2003 @ 03:06 , 1115 keer bekeken
Expo te Brussel over de fresco's van de Cappella degli Scrovegni.
De tentoonstelling, die gericht is op de fresco's van Giotto (ca 1266 - ca 1337) en de beroemde kapel van de Scrovegni, brengt ons in de sfeer van Padua en van de eerste Italiaanse Renaissance. De bezoeker dringt binnen in een volledig gereconstrueerde kapel, op een schaal van 1:4, en wordt overweldigd door de fresco's van de kunstenaar, die in registers verdeeld zijn over de hele muuroppervlakte. Andere werken van Giotto, zoals de uitzonderlijke paneelschildering van de Eeuwige vader en enkele fragmenten van fresco's, vormen de kern van de tentoonstelling. Ze worden omringd door werken van zijn leerlingen en navolgers Pietro en Giuliano da Rimini, Guariento, Nicolò Semitecolo, Giusto Menabuoi, Jacopo Avanzi, Altichieri da Zevio, Jacopo da Verona, Cennino Cennini. De werken zijn voor een groot deel afkomstig uit de stedelijke collecties van Padua en tonen duidelijk aan hoezeer de kunstenaar de weg effende naar de Renaissance. De ruimte van de voorstelling wordt uitgediept, er komt beweging in de personages en ze krijgen individuele menselijke trekken.
De tentoonstelling biedt bovendien verschillende multimedia aan, met een aantal interactieve installaties. Daarnaast zijn er verschillende creatieve ateliers, zowel voor kinderen als voor volwassenen. De bezoeker leert de geschiedenis van de kapel kennen, samen met haar historische context, de verschillende kunstdisciplines van de tijd, de frescotechniek en de recente, uiterst gespecialiseerde restauratie van de kapel.
De muurschilderingen die de laat-middeleeuwse kunstenaar Giotto maakte voor de Cappella degli Scrovegni hebben goed de tijd weerstaan. De kapel, een sober bouwwerkje gelegen in een park, werd opgetrokken in het begin van de 14de eeuw, in opdracht van de rijke Enrico Scrovegni. Deze bankier uit Padua was met woekerrenten schatrijk geworden. Om alsnog zijn ziel te redden, liet hij de kapel bouwen.
Scrovegni kon zich wel iets veroorloven: voor de decoratie van het interieur deed hij een beroep op de duurste kunstenaar van zijn tijd, Giotto. De kunstenaar moest alle wanden van het interieur van de kapel van onder tot boven met fresco's versieren.
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan:
Aanbevelingen door leden:
bernard-de-clairvauxEen geweldige community over de middeleeuwen in al haar facetten. Boeken, tentoonstellingen, steden en discussies met diepgang en humor. Een Vlaams-Nederlandse samenwerking van historisch niveau!