Giotto - De bewening van Christus (ca.1304-1306)

Geplaatst op zondag 10 februari 2002 @ 14:14 , 3868 keer bekeken

Was Kandinsky de grondlegger van de abstracte kunst, dan was Giotto di Bondone (ca.1267-1337) 'de vader van de schilderkunst' tout court, zoals de biograaf Vasari hem omschreef. Van de hele schilderkunst is allicht overdreven, maar Giotto was zeker de stichter van de westerse traditie. Voordat de schilder, beeldhouwer en architect voor het voetlicht trad, was de schilderkunst niet geïnteresseerd in een min of meer realistische kijk op de afgebeelde scène. De oosterse traditie werd meer gevolgd en men vond dat als men een verhaal vertelt, elk personage duidelijk en volledig zichtbaar moest zijn. Daarom dat in miniaturen bijvoorbeeld de personages zo op elkaar gepakt staan. Giotto breekt met die traditie en vond dat schilderkunst meer was dan een substituut voor een geschreven verhaal. Van zijn vroegste werken is weinig bewaard gebleven. Zijn eerste fresco's over het leven van St.-Francis maakte hij in de kerk van Assisi en hij hield het bij dit soort religieuze onderwerpen die hij schilderde in Rome, Napels en Firenze. Zijn naam werd al snel een begrip en ook als architect was hij succesvol. In 1334 werd hij stadsarchitect van Firenze, waar hij de klokkentoren neerpootte, en toen paus Boniface VIII hem een bewijs vroeg van zijn vakmanschap, dipte Giotto zijn penseel in de rode verf, maakte daarmee een cirkel en stuurde dat naar de paus.

Zijn talent word ook duidelijk in De bewening van Christus, een onderdeel van een aantal fresco's over het leven van de heiland. Er zijn tal van nieuwigheden in dit werk. Ten eerste is er het realistische en wereldlijke decor waarin de personages de ruimte hebben om te bewegen. Alle personages, zelfs de engeltjes, hebben een grote diepgang gekregen. Kijk maar naar het gepassioneerde gebaar van Johannes. Zelfs de vrouwen die met hun rug naar ons zitten, getuigen van een diepe droefheid. Nu lijkt het allemaal logisch, in zijn tijd was dit een revolutie. Giotto was ook de eerste schilder die zijn werken signeerde, hoewel de signatuur eigenlijk wilde zeggen dat het werk uit zijn winkel kwam. Toch niet onbelangrijk, want vanaf dan zal de schilder als individu meer en meer op de voorgrond treden. Het fresco De bewening van Christus is te zien in de Capella Scrovegni in Padua.


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.


Of maak zelf een Clubs account aan:


Aanbevelingen door leden:

bernard-de-clairvaux starstarstarstarstar

Een geweldige community over de middeleeuwen in al haar facetten. Boeken, tentoonstellingen, steden en discussies met diepgang en humor. Een Vlaams-Nederlandse samenwerking van historisch niveau!