590 keer bekeken

Jezus van Nazareth

• zaterdag 09 maart 2019 @ 17:45
    reactie op (#10) HendrikII

Op basis van de bibliografie in een samenvattend document met de titel De historische Jezus door theoloog Peter Schmidt van de Universiteit van Gent, ben ik begonnen aan het boek van Edward P. Sanders, Jezus, mythe en werkelijkheid, en heb mij het boek van David Flusser, Jezus - Een joodse visie. In het boek van Sanders wordt het boek Jesus the Jew van Geza Vermes regelmatig vernoemd. De authoriteit met betrekking tot de historische Jezus blijkt John Meier te zijn met zijn vijf volumes over "A Marginal Jew. Rethinking the Historical Jesus". Hij is tevens te vinden op YouTube, alsook David Flusser. Beiden zijn duidelijk: zonder kennis van de joodse context uit die tijd kan men de historische Jezus niet begrijpen, Jezus was tenslotte een (marginale) jood.

Hoewel Jona Lendering kritiek had op het boek "De zeloot - het leven van Jezus van Nazareth en de geboorte van een religie" van Reza Aslan ben ik wel enthoesiast over de intelligentie en de welsprekendheid van de schrijver, die naast De Zeloot ook nog een succesvol boek heeft geschreven over God - een menselijke geschiedenis. Je kan talloze lezingen of interviews vinden van hem op YouTube.

• vrijdag 04 januari 2019 @ 20:19
    reactie op (#9) bernard-de-clairvaux

Deze kende ik nog niet. Ziet er inderdaad veelbelovend uit. Ik zie dat mijn locale bibliotheek deze in de collecite heeft, en ga deze zeker lenen. Dank voor het signaleren!

• vrijdag 04 januari 2019 @ 20:08
    reactie op (#8) antonius_

Vermes is inderdaad een autoriteit boven de discussies, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik geen boek(en) van hem heb. Wel diverse andere engelstalige boeken. Dit nederlands boek vind ik op bol.com en wordt goed ontvangen (ook een neutrale uitgeverij):

https://www.bol.com/nl/p/geschiedenis-van-het-vroege-christendom/1001004002130983/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DMMTUNKNOWN%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D1%26itm_id%3D1001004002130983&bltgh=pDdRXp-irMtnKpHDkr5FbQ.1_5_6.7.ProductTitle

• vrijdag 04 januari 2019 @ 09:28
    reactie op (#7) HendrikII

het aanbod overziend, zou ik voor Cees den Heijer kiezen. Was en is een autoriteit uit de Kampense school

en vertelt heel verhalend; we waren naar een lezing van hem geweest.

Gaat -onder meer- ook uitvoerig in op de Dode zeerollen, de ketters, de reformatie,

Albert Schweitzer, kortom: christendom van het begin tot het eind

onderschrift.jpg

• donderdag 03 januari 2019 @ 22:13
    reactie op (#6) Calamandja

Met de literatuur over de historische Jezus is het net als dat van Napoleon. Je kunt er een hele bibliotheek mee vullen, en je houdt even zo vele visies als dat er auteurs zijn over.

Om terug te komen op Vermes, ik denk niet dat zijn werken zijn vertaald (ik heb er nog naar gezocht, maar niet gevonden). Hij was de man achter het eerste onderzoek naar de Dode Zeerollen, via Leuven en Newcastle uiteindelijk professor te Oxford (Jewish studies) en verbonden aan het Oxford Centre for Hebrew and Jewish Studies. Hij heeft ca 20 boeken op zijn naam staan (althans die op de wikipedia pagina zijn vermeld). Ik ben ooit begonnen met "The Authentic Gospel of Jezus" en verder gegaan met "Jesus the Jew" en " The Changing Faces of Jesus". Natuurlijk valt overal over te discussieren en zullen zijn inzichten door ontwikkelingen deels achterhaal zijn, maar ik vond zijn visie op Jesus als Joodse prediker, zijn hele schets van de achtergronden en zijn speurtocht naar de oorspronkelijke boodschap aan de Joden zeer verfrissend en inspirerend. ZIe nog https://www.telegraph.co.uk/news/obituaries/religion-obituaries/10052468/Professor-Geza-Vermes.html

Nogmaals, zoveel auteurs en zoveel visies. En iedereen moet zijn keuze maken. Maar als ik een recencie lees over het boek van Fik Meijer, wat volgens mij geen echte wetenschappelijke pretenties heeft, waarin wordt opgemerkt dat we wachten op een "leesbaar boek (...) van iemand die het speelveld overziet en de vragen overtuigend behandelt", dan heb ik dat in de werken van Vermes allang gevonden. Maar zoals gezegd, niet in het Nederlands vertaald.

• donderdag 03 januari 2019 @ 00:21
    reactie op (#3) HendrikII

Geza Vermes ken ik ook niet, ik beperk me tot nederlandstalige boeken; kwestie van overleven.

Na het lezen van een vernietigende recensie van Fik Meyer's boek "Jezus & de vijfde evangelist" ben ik wat op mijn hoede, en beperk ik me voorlopig tot wat in die recensie wordt aangeraden als beginlectuur, en zo heb ik mij tweedehands het boekje van E Sanders aangeschaft "Jezus, mythe en werkelijkheid", wat als beste standaardwerk op dit terrein wordt beschreven, en dan is er natuurlijk al hetgeen Jona Lendering schrijft op zijn blog , steeds kritisch ons behoedend voor onwetenschappelijke uitspraken van collega's of journalisten, hij houdt me scherp, en zijn boek "Israel verdeeld" staat op mijn verlanglijstje; alsook het boek "Jezus, een mensenleven" van Cees den Heyer, het is steeds kiezen en verliezen...

Gewijzigd op 2019-01-03 00:22:34
  • woensdag 02 januari 2019 @ 13:35
    reactie op (#4) antonius_

Ik zag de aankondigingen, maar (nog) niet gekeken. Na deze positieve recensie ga ik zeker kijken!

• woensdag 02 januari 2019 @ 09:13
    reactie op (#3) HendrikII

Geza Vermes ken ik niet; zijn boeken van hem vertaald naar het Nederlands ?.

Ik heb laatste december het boek Jezus een mensenzoon van Cees den Heijer gelezen.

Een indrukwekkend boek over Jezus, het christendom en de Roomse leer; een aanrader.

De kans is er dat je van je geloof afvalt; maar er zijn genoeg inspirerende boeken die

het tegendeel bewerkstelligen. 

Ieder zijn eigen hoop.

onderschrift.jpg

• maandag 31 december 2018 @ 21:49

In dit verband heb ik de boeken van Géza Vermes altijd zeer boeiend gevonden. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9za_Vermes

• maandag 31 december 2018 @ 18:43
    reactie op (#1) Calamandja

Ik heb het nog niet kunnen afkijken, maar ben heel erg benieuwd. 

Klik hier om naar de website te gaan