106 keer bekeken

Boek "Op weg naar de hemel"

• zaterdag 27 maart 2021 @ 17:22
    reactie op (#2) Calamandja

Dit is zowat het beste boek dat ik de laatste 10 jaar gelezen heb!

Interessant èn leerrijk.

Inderdaad een aanrader.

• vrijdag 26 maart 2021 @ 11:02
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Ik had inderdaad een videootje geplaatst over het boek, ontdekt via de rubriek nieuwe geschiedenisboeken van historiek.net. Ik had wat twijfels bij de auteur, die mij op eerste zicht onbekend was. Na wat opzoeking ontdekte dat hij  artikels had gepubliceerd in het middeleeuwen-tijdschrift Madoc, en ontdekte ik een recensie op onze club van zijn vorige boek "Wulpse wijven, geile gasten". Uw recensie klinkt wel positief, dus kunnen we ons wenslijstje aanvullen. We mogen niet klagen de laatste tijd, er zijn toch de laatste maanden weer wat interessante boeken verschenen over aspecten uit de middeleeuwse periode.

Er is nog een boek op komst waar ik nieuwsgierig naar uitkijk omdat ik de auteur heb leren kennen tijdens een cursus, namelijk over Clovis, maar deze keer niet geschreven door een mediëvist, maar door een oudheidkundige, namelijk Jeroen Wijnendaele. Publicatie is echter pas voorzien tegen 31/12/2021.

Gewijzigd op 2021-03-26 11:03:07
  • donderdag 25 maart 2021 @ 11:19

Leuk dat onze chef net dat filmpje heeft geplaatst over het boek 'Op weg naar de Hemel'. Ik ontving deze week een recensie-exemplaar en schreef er dit over:

De middeleeuwse mens zag de wereldgeschiedenis en zijn eigen leven als een lineaire route naar het laatste oordeel en hopelijk de hemel. Dit religieuze denken was tot in de haarvaten te herkennen in het dagelijks leven, de vormgeving van de samenleving en in kunst en cultuur. Dit boek biedt inzicht in dit religieuze wereldbeeld aan de hand van 33 hertaalde fragmenten uit middeleeuwse kronieken, religieuze teksten en hoofse literatuur. Samen illustreren zij de creatieve, soms bizarre, manier waarop lezers en toehoorders de juiste weg naar de hemel werd gewezen. De route die wordt gevolgd leidt van het scheppingsverhaal, via het leven van Christus naar het laatste oordeel, met inspirerende zijpaden naar middeleeuwse encyclopedieën, ridderverhalen en heiligenlevens. Zo werden uit het gedrag van dieren en het leven van de beruchte veldheer Alexander de Grote onverwachte stichtelijke lessen getrokken. Elk fragment is voorzien van inhoudelijke uitleg en een toepasselijke middeleeuwse miniatuur. Prettig leesbaar en fraai uitgegeven boek, met illustraties in kleur en literatuuropgave.

Samengevat: zeker de moeite waard!